استراتژی برندهای برتر

به گزارش کافه‌اقتصاد (سید حسین سیدپور)  ؛به‌منظور آگاهی از چگونگی موفقیت این برندها، لازم است بدانیم آن‌ها چه برنامه‌ای دارند که هرگز از صحنه رقابت حذف نمی‌شوند.
به همین علت در این مقاله، به بررسی بارزترین ویژگی‌های برندهای برتر پرداخته‌ایم.
با کافه ما همراه باشید تا به بحث‌وبررسی استراتژی‌ برندهای برتر بپردازیم:

ارزش آفرینی برای برند
مشتریان بایستی پیش از اینکه پول خود را به یک محصول اختصاص دهند، ارزش واقعی محصول را بدانند.
برندهای برتر توانسته‌اند در چیزهایی که مشتریان خواهان آن‌ها هستند و بدان نیازمندند، سرمایه‌گذاری کنند.
در عین حال، این اطمینان را به آن‌ها می‌دهند که پول خود را در معامله منصفانه‌ای صرف کرده‌اند.
این امر خصوصاً زمانی اهمیت پیدا می‌کند که خرید یک آیتم گران‌قیمت مطرح باشد، همانند آخرین گوشی هوشمند اپل یا سامسونگ.
ارزش این برندها سبب می‌شود تا مشتریان، محصولات این برند را به‌عنوان خریدی باارزش تلقی کنند.
ساخت هویتی مشخص
اینکه یک برند، هویتی مشخص داشته باشد، می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد.
این امر به مشتریان کمک خواهد کرد تا بین بازاریابی و برند ارتباط برقرار کنند.
این شرکت‌ها چنان برند قدرتمندی دارند که شما حتی به ذکر نام شرکت نیاز ندارید.
کافیست از تفکر متفاوت سخن بگویید تا اپل را به‌ یاد بیاورید.
این برندهای موفق اطمینان دارند که هویت خود را در جنبه‌های گوناگون بازاریابی قرار می‌دهند و تأثیری پایدار بر مشتری می‌گذارند.

 

تجربه برند
وفاداری مشتریان، مهمترین ‌چیز برای کسب درآمد است.
این امر این اطمینان را می‌دهد که مشتری محصول یا خدمت موردنظر را تنها از شرکت شما دریافت می‌کند.
به‌منظور کمک به کسب درآمد، درنظرگرفتن تجربه برند بسیار مهم است. کاری که اپل آن را به‌خوبی انجام می‌دهد.
تلویزیون‌ها و آگهی‌های آنلاین، به‌راحتی شما را به‌سمت فروشگاه‌های آن‌ها هدایت می‌کنند؛
جایی که شما خدمات ویژه مشتریان را دریافت می‌کنید. اگر تلفن همراه شما با مشکلی مواجه شود، با مراجعه به بخش ویژه، می‌توانید آن را تعمیر نمایید.
چنین ارتباطات مثبتی، رابطه شما را با مشتریان حفظ می‌کند، به‌گونه‌ای که سبب بازگشت مشتری و حفظ آنها خواهد گشت.
اینکه هزینه‌ی محصول‌تان نسبت به رقبا بیشتر باشد، مهم نیست؛
چراکه مشتریان به‌علت تجربیات مثبتی که از خرید محصولات شما کسب کرده‌اند، خشنود بوده و باز خواهند گشت.
سبک مدیریت
این موضوع، همیشه ویژه‌ی مشتری و بازاریابی نیست؛
شرکت‌های پیشرو، این کار را با نظارت و کنترل به اجرا در می‌آورند.
این شرکت‌ها، در حالی‌ که در تلاش برای برآورده ساختن اهداف سازمان هستند، با تخصص و مهارت در فرهنگ کاری، با انگیزه و تشویق یکدیگر، به کار خود ادامه می‌دهند.
به نظر شما چه دلیلی وجود دارد که افراد، راغب به شنیدن روند کار گوگل و چگونگی موفقیت آن می‌شوند؟
گوگل، از محبوبیت بالایی برخوردار است.
به‌علاوه، ورود به هاروارد، بسی آسان‌تر از ورود به گوگل است.
سالیانه ۲ میلیون نفر برای ورود به گوگل پذیرفته می‌شوند، زیرا گوگل به‌علت سبک مدیریت تأثیرگذار، تعادل بین کار، زندگی و حق بیمه کارکنان شناخته شده است.
چنین محیط کاری مثبتی به افزایش نوآوری کمک می‌رساند و در نهایت، منجر به افزایش سودآوری می‌شود.

پیشی گرفتن از رقبا
این امر به نظر ساده می‌رسد؛ اما مسئله‌ی بسیار مهمی است.
توانایی متفاوت اندیشیدن و بی‌تفاوتی نسبت به رقبا، امری بسیار ضروری است.
شرکت‌های بزرگ حتی یک‌سال قبل از رقبای خود، به ایده‌های خلاقانه فکر می‌کنند. خلاق بودن، همواره کلید ماندگاری در جایگاهی برتر است.
برای اثبات این جریان، فقط به شرکت‌های شکست‌خورده نگاهی بیندازید.
نوکیا و بلک‌ بری نتوانسته بودند در رقابت میان به‌روزرسانی‌ها و ارتقای دائمی شرکت‌هایی همانند اپل، سامسونگ و دیگر برندها ایستادگی کنند.
همین‌طور بلک بوستر، که قادر به پیش‌بینی چالش‌های موجود در جریان سرویس‌های Netflix نبود.
در حقیقت، شرکت‌های بزرگ قادر به دید و بررسی تغییرات بازار هستند و همواره ایده‌های جدید را برای انطباق با محصولات و خدمات ارائه می‌دهند و از رقبا پیشی می‌گیرند.
آمازون (Amazon Prime Air)، یک نمونه عالی از نوآوری است که برند را در سطحی بالا حفظ می‌کند.
این شرکت از هواپیماهای بدون سرنشین برای تحویل سفارشات استفاده می‌کند.
این روش‌ها، فنونی هستند که رقبای شما در آینده بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.
پایداری و ثبات
اطمینان از اینکه واحد بازاریابی شرکت، ثبات و پایداری خود را حفظ نماید، بسیار ضروری است.
این امر سبب ثبت برند شما و وفادارسازی مشتریان می‌گردد.
این استراتژی است که کوکاکولا قادر است آن را به‌طرز فوق‌العاده‌‍‌ای به انجام برساند.
فقط کافیست به صفحه اصلی وب‌سایت کوکاکولا، حساب فیس‌بوک یا توییتر مراجعه کنید.
در واقع، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آن‌ها، به‌طور یکپارچه درهم ادغام شده است و به‌منظور بهبود جایگاه برند، پیام‌ها را با امنیتی کامل منتقل می‌کند.
بازاریابی باثبات و پایدار، به این معناست که هیچ سردرگمی در انتقال پیام‌ها وجود نخواهد داشت.
همیشه پیامی وجود دارد که دائماً موردتوجه قرار می‌گیرد. مشتریان می‌توانند با برندهایی که می‌شناسند، در تعامل باشند.
چنین روشی در بازاریابی، به تحقق اهداف کمک می‌رساند و به‌عنوان پاداش نهایی یک برند محسوب خواهد شد.

 

تمرکز
تنها چند مجموعه متفاوت وجود دارد که شرکت‌های برتر بر آن‌ها متمرکز هستند.
این مجموعه‌ها شامل مشتریان، اهداف آن‌ها و حوزه‌ای که شرکت در آن به‌خوبی عمل می‌کند، می‌باشد.
یکی از مهمترین بخش‌های هر کسب‌وکاری، مشتریان آن هستند. بدون وجود مشتریان، شما کسب‌وکاری ندارید؛
پس باید مشتریان، مرکز توجه هر کسب‌وکاری قرار بگیرند.
هزینه جذب مشتری جدید، پنج برابر هزینه حفظ مشتری قدیمی است که نشان‌دهنده اهمیت تمرکز بر مشتریان جهت حفظ مشتریان می‌باشد.
برندهایی که تعامل بیشتری با مشتریان خود دارند، نتایج درخشانی به‌دست می‌آورند.
کافیست به کمپین Share A Coke کوکاکولا نگاهی بیندازید؛ کمپینی که یکی از موفق‌ترین کمپین‌ها در تاریخ کوکاکولاست.
این کمپین، بطری‌ها را با نام مشتریان، شخصی‌سازی نمود.
این کمپین توانسته بود در سطح شخصی با مشتریان ارتباط برقرار کند که در نهایت، انبوه مشتریان، پاداش این برندسازی شدند.
همچنین، برای هر شرکتی بسیار ضروری است که بر نقاط قوت خود متمرکز باشد، بدون اینکه تغییر چشمگیری در ظرفیت‌های خود ایجاد کند.
البته این امر، در حین اینکه می‌تواند تبعات فوق‌العاده ناشی از خلاقیت و نوآوری برای شرکت به بار آورد، ممکن است نتایجی منفی در بر داشته باشد.
به‌عنوان مثال، کمپانی IBM به‌کندی از طریق تحلیل داده و محاسبات، به سودآوری می‌رسد و سهام آن همچنان رو به کاهش است.
این کاهش به این علت است که این شرکت، توجه خود را به تحلیل داده، محاسبات، تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و امنیتی متمرکز کرده است.
با توجه به این نکات، دانستن اینکه چگونه این برندها به جایگاه ۱۰ برند برتر دنیا دست یافته‌اند، ساده به‌ نظر می‌رسد؛
با این وجود، این نکات تنها برای شرکت‌های بزرگ بین‌المللی کاربرد ندارد، بلکه می‌توانند به‌‌سادگی در هر کسب‌وکاری اجرا شوند.
با پیاده‌سازی چنین دستورالعمل‌هایی، کسب‌وکار شما در هر رقابتی پیروز گشته و جایگاه خود را ثبت می‌کند.