در برندسازی مجدد، هدف این است که با استفاده از برخی تغییرات در برنامه‌ها، برند را در نظر مشتریان مدرن‌تر و سازگار با نیازهای آن‌ها جلوه دهد.

به گزارش کافه‌اقتصاد (سید حسین سیدپور)برندسازی مجدد، تغییر تصویر یک شرکت یا سازمان است.
در واقع برندسازی مجدد، نوعی نگاه و احساس جدید به محصولات خاصی از یک برند، ایجاد می‌کند؛
علاوه‌ بر این، به‌منظور ایجاد تمایز بین این محصولات از محصولات رقبا صورت می‌گیرد.
برندسازی مجدد ممکن است شامل تغییر نام یا لوگو، تغییر شیوه بسته‌بندی یا استفاده از روش‌های بازاریابی جدید مطابق با آخرین یافته‌های صنعت مورد‌نظر، باشد.
در برندسازی مجدد، هدف این است که با استفاده از برخی تغییرات در برنامه‌ها، برند را در نظر مشتریان مدرن‌تر و سازگار با نیازهای آن‌ها جلوه دهد؛
تا بتواند از این طریق، بر دیدگاه و توجهات مشتری درمورد محصول یا خدمات، اثر بهتری بگذارد.
اینک با کافه MBA (گروه فراسو) همراه باشید تا در ادامه، به بررسی گام‌های پیاده‌سازی برندسازی مجدد بپردازیم:

گام‌هایی جهت پیاده‌سازی برندسازی مجدد
۱- تعیین کنید که چرا شرکت شما به برندسازی مجدد نیاز دارد؟
چندین دلیل وجود دارد که سازمان‌ها به تغییر تصویر سازمانی‌ می‌پردازند.
به‌عنوان مثال، سازمان یا شرکتی که سال‌ها مشغول به فعالیت است؛
به‌منظور به‌روزرسانی جایگاه برند خود در دید مشتریان و جذب مشتریان جدید، اقدام به برندسازی مجدد می‌نماید.
همچنین، سازمانی که به‌خاطر محصولات یا اعضای خود، تصویری منفی در ذهن مخاطب دارد؛
با برندسازی مجدد به بهبود تصویر برند خود کمک می‌رساند.
برخی شرکت‌ها نیز در مواردی مانند ایجاد تمایز نسبت به رقبا، ادغام شرکت با سایرین یا پس از اتمام ورشکستگی، این کار را انجام می‌دهند.

۲- درمورد تغییراتی که شرکت یا سازمان‌ به آن‌ها نیاز دارند، به تحقیق بپردازید.
• تلاش کنید تا نظر کارکنان خود را در خصوص تغییرات اثربخش و پربازده برای سازمان بدانید.
این کار سبب می‌شود تا شما از نظرات کارکنان درمورد دورنمای سازمان پس از برندسازی مجدد، آگاه شوید.
• از کارکنان به‌عنوان تیم برندسازی مجدد استفاده کنید.
این امر موجب می‌شود تا تغییراتی که در آینده برای سازمان اتفاق می‌افتد، راحت‌تر صورت گیرد؛
چراکه وجود کارکنان از ابتدای پروژه سبب می‌شود تا آن‌ها تأثیر مستقیمی بر فرآیند برندسازی مجدد داشته باشند.
• از نظر مشتریان در خصوص بازخورد برندسازی مجدد در سازمان مطلع شوید؛
زیرا می‌توانید بدین وسیله از نظرات برون سازمانی آگاهی یابید و بفهمید که از نظر آن‌ها چه عواملی برای سازمان مناسب است.
همچنین چه فاکتورهایی موجب ایجاد نظرات منفی می‌شود یا بر موفقیت سازمان تاثیر می‌گذارد.
• از طریق واحد بازاریابی، تحقیقات بازار را انجام دهید.
از این طریق می‌توانید بازخورد مشتریان نسبت به محصولات و خدمات جدید و نیز نظرشان درمورد سازمان را بفهمید.
تحقیقات بازار همچنین برای سازمان شما بینشی فراهم می‌آورد تا بفهمید چگونه محصولتان را به‌دست مشتریان جدید در بازارهایی که تابه‌حال قدم نگذاشته اید، برسانید.
به‌علاوه، درمورد خصوصیات و نیازهای مصرف‌کنندگانی که دائماً از رقبای شما خرید می‌کنند، اطلاعاتی به‌دست خواهید آورد.
۳- تصمیمی قطعی در خصوص میزان برندسازی مجدد برای سازمان خود بگیرید
• برند سازی مجدد جزئی:
موجب ایجاد تغییرات ساده در لوگو می‌شود تا هم برای مشتریان وفادار شناخته شود و هم موجب جذب مشتریان جدید شود.
برندسازی مجدد جزئی، ممکن است شامل ایجاد تغییر در یک محصول خاص که شرکت می‌‌خواهد آن را به بازارهای بیشتری بفروشد، باشد.
• برندسازی مجدد کلی:
عمدتاً موجب تغییر در نام، لوگو و تصویر عمومی می‌شود و به‌منظور حذف برند قدیمی صورت می‌گیرد.
این نوع برندسازی مجدد ممکن است موجب تغییر در فرآیندها و رویه‌های داخلی کل سازمان شود.
۴- هزینه‌های برندسازی مجدد را تخمین بزنید و مسئولیت‌های اعضای تیم را مشخص کنید.
۵- در بیانیه‌ی مأموریت خود، تجدیدنظر کنید تا بازتاب‌دهنده تصویر جدید سازمانی شما باشد.

۶- نام سازمانی‌ را تغییر دهید.
• اصلاحات اسناد الحاقی را برای دفتر محلی وزارت امورخارجه ارسال کنید. البته این کار کمی پرهزینه است.
۷- لوگوی سازمان را به‌روزرسانی کنید.
• با واحد طراحی‌ همکاری کنید یا یک طراح استخدام کنید.
یک لوگوی جدید طراحی کنید و درمورد طرح جلو و عقب آن و اینکه لوگو چگونه به نظر برسد، تحقیق و بررسی انجام دهید.
علاوه بر این، بهتر است واکنش مشتریان و کارکنان را نسبت به لوگوی جدید و قبل از توافق بر سر طرح نهایی، بسنجید.
پس از توافق بر سر نام و لوگوی جدید، باید بنرها، کارت ویزیت‌، سربرگ‌ها، تگ‌های محصولات و وب‌سایت‌های شرکت را به‌روزرسانی کنید.
۸- ایجاد یک طرح سازمانی :
• به‌منظور معرفی تغییرات و ایجاد نگاه جدید، از مطبوعات و تبلیغات کمک بگیرید.
البته بهتر است واحد بازاریابی، تقویمی از رویدادها را ایجاد نماید و تاریخ دقیق ظهور تبلیغات جدید و پروموشن‌ها را نشان دهد.
۹- قبل از انتشار نهایی، آزمایش کنید.
• یکی از وظایف واحد بازاریابی این است که تغییراتی را که شما در حین برندسازی مجدد انجام داده‌اید، مورد آزمایش قرار دهد.
و نیز بازخورد مشتریان، کارکنان و گروه‌های متمرکز به آن‌ها را به‌دست آورد.
این گام به سازمان اجازه می‌دهد تا لوگو و خط محصول جدید را قبل از راه‌اندازی با برند جدید، تنظیم کند.
۱۰- برند جدید خود را گسترش دهید:
•توسعه برند جدید می‌تواند شامل یک رویداد کاملاً علنی، بزرگ و یا مجموعه‌ای از وقایع باشد؛
این امر می‌تواند تصویر، نام و خط محصول جدید شما را برای کلیه مشتریان به نمایش بگذارد.