تلفات زلزله 5.9 ریشتری شامگاه شنبه در شمال آذربایجان غربی به 3 کشته و 665 زخمی رسید.

استاندار آذربایجان غربی یکی از دلایل تخریب بالای زلزله دیشب خوی در مقایسه با زلزله‌های مهر و دی ماه این شهرستان را عمق کم و طولانی بودن لرزه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: برق بیش از ۳۰ روستا بر اثر زلزله قطع شده بود که وصل شده و خدمات رسانی در این رابطه ادامه دارد.

 

توزیع ۳۹۵ دستگاه چادر در ۱۲ روستای حادثه دیده و برپایی ۱۷ اردوگاه اسکان اضطراری 

 کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر از توزیع ۳۹۵ دستگاه چادر در ۱۲ روستای حادثه دیده و برپایی ۱۷ اردوگاه اسکان اضطراری در شهر خوی و روستاهای متاثر از زلزله ۵/۹ ریشتری خبر داد و اظهار داشت: تا ساعت ۴و نیم صبح یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ تیم‌های امدادی هلال احمر موفق به ارزیابی ۲۵ روستای حادثه دیده شده‌اند.

وی افزود: تا این ساعت ۶۷ تیم امدادی از شعب هلال احمر آذربایجان‌غربی و تیم‌های واکنش سریع استان‌های همجوار مشغول امدادرسانی و ارزیابی مناطق زلزله زده هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: تا ساعت ۴ و نیم صبح ۳۹۵ دستگاه چادر، ۱۰۰ دستگاه بخاری برقی توزیع و ۱۷ اردوگاه اسکان اضطراری به ظرفیت  یک هزار و ۲۰ دستگاه برپا شده است.

گفتنی است، هم اکنون رئیس جمعیت هلال احمر با همراهی دبیر کل این جمعیت و رئیس سازمان امداد و نجات در منطقه زلزله زده حضور دارند.

 

مقاوم سازی واحدهای مسکونی خوی‌ در دستور کار قرار دارد

 احمد وحیدی بامداد یکشنبه در حاشیه سفر مناطق زلزله زده خوی، اظهار کرد: دولت عزم جدی برای ارائه خدمات به زلزله زدگان و مقام سازی واحدهای مسکونی این منطقه دارد.

وی با درخواست از رسانه‌ها برای ارائه توصیه‌های لازم به زلزله زدگان، افزود: رسانه‌ها باید در حفظ آرامش مردم و جلوگیری از وارد شدن استرس به آنان برای تسریع در خدمات‌رسانی تلاش کنند.

وحیدی در رابطه با ارائه تسهیلات حمایتی به زلزله زدگان، گفت: بسته‌های تسهیلاتی شهری و روستایی در این راستا در حال بررسی است تا حمایت لازم زلزله زدگان به عمل آید.

وی همچنین به تعیین تکلیف دانشجویان مراکز آموزشی این شهرستان نیز تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه فصل امتحانات است و بسیاری از دانشجویان این شهرستان غیربومی هستند، باید نسبت به تعیین تکلیف آنان سریعاً اقدام کرد.

وزیر کشور همچنین اضافه کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده، به واحدهای مسکونی نوسازی که مقاوم‌سازی شده بودند، آسیبی نرسیده است؛ البته تعداد اندکی از واحدهای نوساز غیر استاندارد نیز آسیب جدی دیده‌اند که باید با ناظرین آنان برخورد جدی به عمل آید.

 

اقلام امدادی از ۱۳ استان کشور در راه خوی

حامد سجادی معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: در حال حاضر ۵ هزار و ۵۰۰ تخته چادر اسکان اضطراری، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تخته پتو، ۶هزار و ۸۰۰ تخته موکت ۶ متری، ۲ هزار و ۵۰۰ هیتر و چراغ والور و ۵ هزار و ۵۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته در حال ارسال به منطقه زلزله زده است.

سجادی افزود: این اقلام از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، ایلام، تهران، زنجان، قزوین، قم، گلستان، گیلان، مرکزی، مازندران و همدان ارسال شده است که در ۲ فروند هواپیما و تعدادی تریلی و کامیونت در حال ارسال به منطقه است.

وی تاکید کرد: این اقلام به جز موجودی انبارهای هلال احمر آذربایجان‌غربی است.