بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با حضور رئیس جمهور کشورمان در شهر تاریخی سمرقند آغاز شد.

به گزارش کافه اقتصاد ، بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با حضور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و سران دیگر کشورهای عضو در شهر سمرقند ازبکستان آغاز بکار کرد.

سران کشورهای چین، روسیه، هند، ایران، ازبکستان، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، پاکستان، مغولستان، تاجیکستان و ترکمنستان در این اجلاس حضور دارند.

اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای هر ساله با محوریت موضوع استراتژی همکاری‌های چندجانبه و حوزه‌های اولویت‌دار توسعه، رسیدگی به موضوعات مهم و تقویت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی اعضا برگزار می‌شود

 

در ابتدای این نشست، به صورت رسمی، عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای توسط رییس جمهور ازبکستان اعلام شد که با تشویق حاضران همراه شد.

شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبکستان که به عنوان میزبان بیست و دومین اجلاس سران شانگهای اولین سخنران این اجلاس بود، در سخنان خود اعلام کرد: امروز یادداشت تفاهم در مورد تعهدات جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای به امضاء می رسد. به جناب آقای رئیسی و همتایان خود این اقدام تاریخی را تبریک عرض می کنم.

پس از این اعلام رییس جمهور ازبکستان سران و نمایندگان کشورهای عضو حاضر در اجلاس به تشویق جمهوری ایران به جهت عضویت رسمی کشورمان در سازمان شانگهای پرداختند.

جمهوری اسلامی ایران که تا سال گذشته به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای حضور داشت، در بیست ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به عضویت کامل این سازمان درآمد.