دقایقی پیش دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ و آمریکا در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه این کشورها در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

به گزارش کافه اقتصاد ،نشست کمیسیون مشترک برجام با محوریت لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، پس از نزدیک به پنج ماه وقفه، در هتل کوبورگ وین از سرگرفته شد.

این نشست در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، امروز (دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰) به ریاست انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

علی باقری کنی که شنبه گذشته وارد وین شد، ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد.

در این مذاکرات هم‌چنین مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی، رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه، غلامرضا پناهی معاون امور ارزی و بین الملل بانک مرکزی، علی فکری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، احمد اسدزاده سرپرست معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت و ابراهیم شیبانی رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی به همراه تیم های کارشناسی‌شان علی باقری را همراهی می کنند.

شایان ذکر است ترکیب هیات اصلی مذاکره کننده به سرپرستی علی باقری تقریبا همان ترکیب قبلی است و تغییر قابل توجهی نداشته است.

جوزپ بورل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات میان ایران و ۱+۵ به همراه هیات‌های سیاسی و دیپلماتیک انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و آمریکا در وین حضور دارند. البته هیات آمریکایی با توجه به خروج این کشور از برجام به طور مستقیم در مذاکرات حضور ندارد و توسط هماهنگ‌کننده مذاکرات در جریان جزییات بحث‌ قرار می گیرد. مذاکرات احیای برجام در شش دور قبلی نیز بدون حضور رسمی هیات آمریکایی در اتاق مذاکرات برگزار شد.

سه کشور اروپایی عضو برجام هم هفته پیش با صدور بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کردند که با حسن نیت به مذاکرات وین، درباره ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای ایران باز می‌گردند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر که تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، به تعهداتش در این توافق پایبند بود تاکید دارد که این مذاکرات فرصت منحصر به فردی را برای سایر شرکت‌کنندگان برجام و آمریکا فراهم می‌کند تا نیت واقعی خود را برای بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان از طریق حذف تمامی تحریم های غیر انسانی، به شیوه ای موثر ثابت کنند.

مذاکرات احتمالا چند روز به طول می‌انجامد و هیچ ضرب الاجلی برای پایان این دور از گفت‌وگوها در نظر گرفته نشده است.

این خبر تکمیل می شود…