بهارستان نشینان با تصویب طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان پس از سال ها تصمیم بزرگی گرفتند تا چشمه گوارای عمان به سمت این استان روانه شود.

به گزارش کافه اقتصاد از خانه ملت ،نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه ۲۲ دی ماه) به ریاست دکتر علی نیکزاد ،نایب رییس مجلس ساعت ۹ و  ۷ دقیقه و با حضور ۲۳۱ نفر از نمایندگان آغاز شد و نیکزاد در ابتدای نشست اعلام کرد که مجلس شورای اسلامی امروز از ساعت ۸ صبح جلسه غیرعلنی داشته است؛ در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه دستور کار  امروز مجلس را قرائت کرد.

 

موافقت مجلس یازدهم با طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان به عنوان نخستین دستور کار امروز مجلس در دستور کار مجلس قرار گرفت که نمایندگان با اصل ماده واحده طرح با ۱۷۰ رأی موافق، ۳۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت و وزارتخانه های نیرو، صمت و معاونت علمی ریاست جمهوری را مکلف به اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان کردند.

رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی و بیاناتشان بر ضرورت نگاه ویژه به استان سیستان و بلوچستان تاکید کردند و مجلس انقلابی هم با تصویب این طرح به تاکیدات و بیانات رهبری لبیک گفت تا پس از سال‌ها گام بلندی برای رفع تشنگی و کنترل بحران آب در سیستان و بلوچستان برداشته شود.

ارسال طرح الزام دستگاه های اجرایی برای پاسخ گویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به مجمع تشخیص مصلحت

بهارستان نشینان در ادامه به رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح ماده ( ۲۰۶ ) قانون آیین نامه داخلی مجلس (الزام دستگاه های اجرایی برای پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی) پرداختند که در نهایت با اصرار بر مصوبه قبلی خود، طرح را با ۱۷۳ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

نمایندگان مجلس در ادامه نشست امروز برای تامین نظر شورای نگهبان، طرح الحاق یک تبصره به (ماده ۶۳ قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور وانتخاب شهرداران) را اصلاح کردند که بر این اساس ساز و کار جدیدی برای رسیدگی به شکایت داوطلبان انتخابات شوراها در محاکم ذی صلاح تعیین شد.

پایان بررسی طرح جهش تولید دانش بنیان

در جریان نشست امروز بهارستان نشینان به بررسی طرح جهش تولید دانش بنیان پرداخته و با بند (ت) ماده ۱۱ و اصلاحات صورت گرفته در این ماده با ۱۶۰ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن موافقت و شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان را به عنوان مسئول نظارت بر تعیین مصادیق سرمایه‌گذاری و توسعه سازوکارهای متناسب با زیست بوم نوآوری تعیین کردند.

نمایندگان در ادامه با اصلاح بند (پ) ماده (۱۰) طرح جهش تولید دانش بنیان ارجاعی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد رقابت با شرکت‌های دانش‌بنیان با ۱۶۶ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که بر این اساس اقدامات وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در تأمین زنجیره ارزش و تولید اقلام، نباید موجبات رقابت با شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری را فراهم آورد.

همچنین نمایندگان  با اصلاح ماده ۱۷ طرح جهش تولید دانش بنیان که پیش از این به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شده بود، به پیشنهاد علیرضا منادی سفیدان با ۱۷۱ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت و مصادیق ایجاد شبکه های این شرکت ها را با اولویت تولید اقلام راهبردی مشخص کردند.

افزایش حقوق سال بعد صرفا ۳ درصد است

حسان ارکانی نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس در تذکری در صحن علنی امروز مجلس گفته که سال آینده حقوق کارکنان دولت صرفاً ۳ درصد به اضافه ۵۳۰ هزار تومان افزایش می‌یابد که این ظلم به کارمندان دولت با تورم ۴۰ درصدی و به ویژه بعد از حذف ارز ترجیحی است.

محمدعلی محسنی بندپی سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت که کشورهای خارجی آماده ارائه امتیازات مختلفی به جوانان ایرانی هستند تا نخبگان را جذب کنند. این نماینده کشورهایی همچون چین، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی و حتی هنگ کنگ را آماده ارائه بورسیه به نخبگان ما اعلام کرد.

 

دولت برنامه ی اجرایی حذف ارز ترجیحی را ارائه نکرده است

در همین اثنا موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره برنامه دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: دلیل پیگیری جدی دولت برای حذف ارز ترجیحی، کمبود منابع است نه مصوبه مجلس.واقعیت این است که دولت به دلیل محدودیت درآمد‌های ارزی قادر به تامین ارز ترجیحی نیست و می‌خواهد آن را حذف کند.دولت هنوز برنامه اجرایی مشخصی برای عملیاتی شدن این موضوع به نمایندگان ارائه نکرده است.

 

دریافت پول برای زمینِ طرح مسکن ملی متوقف شود

آصفری نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه نباید از مردم برای تحویل مسکن ملی مبلغی بابت زمین دریافت شود، گفت: از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم به این موضوع ورود کرده و مانع دریافت پول از مردمی شود که عموما از قشر ضعیف جامعه هستند.

 

زنگ پایان نشست علنی امروز توسط علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ساعت ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه به صدا درآمد و زمان نشست بعدی مجلس یک شنبه ۳ بهمن ماه اعلام شد./

 

  • نویسنده : حامد محمدی لورون
  • منبع خبر : خانه ملت