مهندس عزت‌الله ضرغامی در سفر استان اردبیل ، در جمع خبرنگاران گفت: «استان اردبیل با توجه به موقعیت کم‌نظیری که به لحاظ قدمت تاریخی و آثار باستانی و نیز جاذبه‌های طبیعی گردشگری دارد از قله‌های مهم در کشور در این حوزه‌هاست.»

به‌گزارش کافه اقتصاد، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری در شهرستان های سرعین و نیر امروز پنجشنبه ۲۹ مهر با استقبال استاندار وارد فرودگاه اردبیل شد.

افتتاح همزمان پروژه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، آغاز تصویربرداری فیلم گردشگری «ایران ۹۱» و دیدار با هنرمندان صنایع‌دستی اهل تسنن عنبران همزمان با هفته وحدت از برنامه‌های این سفر در مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی است . پس از حضور در مرکز استان مهندس ضرغامی به شهرستان‌های سرعین و نیر سفر کرده و بعد از دیدار‌های مردمی به بررسی مشکلات این شهرستان‌ها می‌پردازند.

 

۳۷ پروژه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل به بهره برداری رسید

۳۷ طرح میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل با حجم سرمایه‌گذاری نزدیک به یک‌هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال روز پنجشنبه در آیینی با حضور وزیر میراث فرهنگی و جمعی از مسئولان این استان افتتاح شد.

۱۳ مورد از این پروژه‌ها مربوط به پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی شامل سامان‌دهی و ایجاد صحن قزل‌باشلار، مرمت کاشی ساقه گنبد شاه اسماعیل، مرمت و ساماندهی مدرسه پورسینا عمارت دارالارشاد، سامان‌دهی قبرستان مطهر شهیدگاه، نورپردازی حیاط باغ، یکسان‌سازی کاشی سردر‌های مغازه میدان عالی‌قاپو، نوسازی حفاظت الکترونیکی مجموعه با دوربین‌های مداربسته به تعداد ۷۰ عدد و سیستم دزدگیر، راه‌اندازی موزه سکه، موزه اسناد، موزه کتیبه‌های سنگی٬ موزه قطعات سفال، موزه سفال و موزه عکس‌های قدیمی است.

تکمیل روشنایی منطقه نمونه گردشگری سردابه، فاز اول مسیر دسترسی به تله‌کابین حیران، تکمیل زیرساخت‌های گردشگری گیلارلو شامل روشنایی مسیر، مرمت و سامان‌دهی بقعه شیخ کشف‌الدین انصاری خلخال، المان صنایع‌دستی عنبران نمین (شهر ملی گلیم)، مرمت و سامان‌دهی قبرستان تاریخی اونار مشگین‌شهر، مرمت راسته اصلی بازار زرگران اردبیل، اجرای صحن فرهنگی جمعه مسجد اردبیل، مرمت و بازسازی قبرستان تاریخی اودلو بیله‌سوار و مرمت فاز اول مدرسه تاریخی جعفری اسلامی اردبیل از جمله طرح‌های افتتاحی در این برنامه بود.

از دیگر طرح‌های افتتاح شده در استان اردبیل، یادمان شهدای گمنام بیله‌سوار، مستندسازی و مرمت کاروانسرای سنگی شاه عباسی صائین نیر (ثبت جهانی)، مرمت و احیای فاز اول حمام تاریخی سولا، تکمیل فاز اول زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری گیلارلو گرمی٬، موزه صنایع‌دستی در شهرستان‌های کوثر، بیله‌سوار و پارس‌آباد، تملک خانه خاندان موذن‌زاده اردبیلی برای ایجاد موزه خاندان موذن‌زاده است.

افتتاح زیپ‌لاین مجتمع گردشگری شرکت مکان‌شهر دربند هیر، محوطه گردشگری قصر چوبی ازناو خلخال، اقامتگاه بوم‌گردی حسن قهرمان‌زاده، هتل یک‌ستاره محمد عیسی‌زاده، محوطه گردشگری همرنگ و اقامتگاه بوم‌گردی آرامان نیز انجام و برای خدمت‌رسانی به شهروندان و گردشگران راه‌اندازی شد.

 

اردبیل از قله‌های ارزشمند کشور در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است

مهندس عزت‌الله ضرغامی در جمع خبرنگاران در اردبیل بیان کرد: استان اردبیل با توجه به موقعیت کم‌نظیری که به لحاظ قدمت تاریخی و آثار باستانی و نیز جاذبه‌های طبیعی گردشگری دارد از قله‌های مهم در کشور در این حوزه‌هاست.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اهمیت مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، تصریح کرد: این مجموعه جهانی جزو ۲۶ اثر جهانی کشور بوده و از افتخارات تمامی انسان‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: در کنار این مکان مهم معنوی و فرهنگی که بیش از ۷۰۰ سال قدمت داشته و موقعیت خاصی به اردبیل بخشیده، جاذبه‌های گردشگری استان نیز زبانزد است.

ضرغامی با تاکید بر حفظ و مرمت میراث فرهنگی گفت: بنای مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین که متعلق به صفویه است سبب ایجاد نقطه عطف تاریخی در حوزه دین، عرفان، معماری، فرهنگ و هنر کشور شده و اهمیت بسزایی دارد.

وی طراحی هفت شهر عشق و هشت باب بهشت را در این مجموعه منحصر بفرد دانست و افزود: استفاده از همه هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی در معماری این مجموعه لزوم حفط و نگهداری و مرمت آن را نمایان می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل عنوان کرد: طبیعت استثنایی به ویژه ظرفیت‌های این استان در بخش گردشگری سلامت موقعیت استثنایی به اردبیل بخشیده است.

 

 

بررسی میدانی مشکلات کسبه سرعین توسط وزیر میراث‌فرهنگی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به منظور بررسی میدانی مشکلات کسبه و بازاریان سرعین شامگاه پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰در این شهر حضور یافته و از بازار سرعین بازدید کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این بازدید با کسبه و بازاریان سرعین دیدار و گفت‌وگو کرده و مسائل شهری را به ویژه در حوزه گردشگری به شکل میدانی بررسی کرد.

بازاریان سرعین در این بازدید مسائل و مشکلات خود را در حوزه‌های مختلف مطرح کردند و مهندس ضرغامی برای پیگیری رفع مشکلات کسبه قول مساعدت داد.

 

هم‌زمان با هفته وحدت وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با امام جمعه اهل تسنن عنبران دیدار کرد.

مهندس عزت‌الله ضرغامی در این دیدار که با جمعی از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی شهر عنبران در مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی پنجشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۰ انجام شد، گفت: «وحدت موجود در کشور بین اهالی شیعه و سنت مثال زدنی است و در استان اردبیل نیز شاهد وحدت همه جانبه در این زمینه هستیم.»

امام جمعه عنبران نیز از اقدامات انجام شده در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی تقدیر کرد.

در این دیدار گلیم سنتی عنبران توسط مردم این شهر به وزیر میراث‌فرهنگی اهدا شد. عنبران به‌عنوان شهر ملی گلیم در کشور ثبت ملی شده است.