مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در نشست مشترک خبری با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی‌اش در آنکارا گفت: در روز‌های آینده برای سفر به ایران برنامه ریزی می‌کنم

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در این نشست خبری مشترک، با تبریک روز جهانی زن در ترکیه اظهار داشت: ما هیچ وقت زنان و کودکان که از بلای زلزله متاثر شدند را فراموش نمی‌کنیم.

وی افزود: امروز پذیرای برادرم امیرعبداللهیان بودم که از ایشان به خاطر این سفر برای نشان دادن همبستگی با ترکیه تشکر میکنم.

چاووش اوغلو با اشاره به گفتگو‌های خود با وزیر امور خارجه کشورمان، اظهار داشت: سفر رئیس جمهور ایران جناب آقای رییسی به ترکیه به دلیل وقوع زلزله به تعویق افتاده بود که در دیدار امروز برای عملی شدن این سفر گفتگو کردیم که چه کار‌هایی میتوانیم انجام دهیم.

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه ایران بلافاصله بعد از زلزله با ما اعلام همبستگی کرد و از ایران بابت کمک‌هایش تشکر میکنیم، گفت: ایران یک تیم جستجو و نجات ۱۵۰ نفره را به ترکیه اعزام کردند که ۱۱ نفر را زنده نجات دادند. همچنین با ۱۴ هواپیما کمک انسانی ارسال کردند و همچنین در آدیامان یک بیمارستان بزرگ برپا کردند و همچنین از طریق زمینی هم محموله‌های زیادی را برای ما ارسال کردند و هرانچه در توان داشتند در کنار ما بودند.

وی ادامه داد: در نشست امروز هم پیشنهاداتی را برای کمک‌های بعد از این هم داشتند و از تیم‌های ایرانی به خاطر فعالیت‌های برادرانه‌شان تشکر میکنم.

چاووش اوغلو با اشاره به روابط نزدیک و سطح بالای ترکیه و ایران، اظهار داشت: به طور مرتب با برادرم امیرعبداللهیان در تماس هستیم و درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای و … در ارتباط هستیم در روز‌های آینده نیز من به ایران سفر خواهم کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به موضوعات اقتصادی مطرح شده در دیدار امروز خود با وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: بروزرسانی قرارداد تجارت ترجیهی، برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور، حوزه حمل و نقل و … از جمله موارد مطرح شده بود همچنین دو ماه بود که ما در گاز وارداتی از ایران کسری داشتیم، اما الان رفع شده است.

وی با بیان اینکه تروریسم مشکل مشترک ماست و باید در زمینه مبارزه با تروریسم عزممان را جزم‌تر کنیم، اظهار داشت: درباره مسائل منطقه‌ای ارزیابی‌های لازم را انجام دادیم، همچنین درباره برجام و مذاکرات آن ما به عنوان ترکیه خواهان به نتیجه رسیدن این مذاکرات هستیم.

چاووش اوغلو ادامه داد: ما بعنوان دو کشور همسایه میخواهیم همکاری‌های خود را گسترش دهیم.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین درباره تحت تاثیر قرار گرفتن سوریه از زلزله و نحوه تعامل ترکیه برای کمک به زلزله‌زدگان سوری، اظهار داشت: زلزله در ترکیه ۱۴ میلیون شهروندمان را متاثر کرد و سوری‌ها را نیز متاثر کرد. ما برای ارسال کمک‌های بین‌المللی به سوریه تلاش‌های خود را به کار بردیم و مرز خود را باز کردیم. تا امروز از مرز ۴۷۵ کانتینر کمک به سوریه رفته و فرودگاه‌های خود را نیز به روی کمک‌های بین‌المللی باز کردیم که به دمشق و حلب رفتند.

وی افزود: از مرز‌های مختلف برای کمک به سوری‌ها استفاده می‌کنیم از جمله مرز خود با اقلیم کردستان عراق. ترکیه علیرغم زخم‌های زلزله هر آنچه از دستمان برآمده برای سوری‌ها نیز انجام دادیم. برخی سیاستمداران در ترکیه و خارج اقدام به انتشار اخبار دروغ و نادرست کردند.

چاووش اوغلو همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نشست چهار جانبه ایران، روسیه، سوریه، ترکیه گفت: نشست سه جانبه داشتیم و دو ماه پیش نیز در سفر امیرعبداللهیان خواستند که آن‌ها نیز بپیوندند و ما نیز اعلام کردیم هیچ محدودیتی نداریم و به هر کس که بخواهد آری می‌گوییم.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: به روس‌ها هم گفتیم که حضور ایران منعی ندارد و هفته آینده معاونان وزیر خارجه در روسیه خواهند بود و مقدمات دیدار وزرا فراهم می‌شود.