بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، استان یزد با ۵.۹ درصد بیشترین کاهش نرخ بیکاری و استان اردبیل با ۵.۴ درصد بیشترین افزایش نرخ بیکاری را نسبت به سال گذشته به خود اختصاص دادند.  

به گزارش کافه اقتصاد از مرکز آمار ایران؛ اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع های اسا سی اقتصاد هر كشوری است، به گونه ای كه افزایش اشتغال و كاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی مي شود. نرخ بیکاری یکی از شاخص هایی است كه برای ارزیابی شرایط اقتصادی كشورمورد استفاده قرار می گیرد.

در حالی که اکثر استان های کشور نسبت به سال ۱۴۰۰ با روند کاهشی نرخ بیکاری روبرو هستند، استان اردبیل با ثبت نرخ بیکاری ۱۱/۷  درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل ( ۶/۴ درصد ) رکورد بیشترین افزایش نرخ بیکاری را به خود اختصاص داد.

بر این اساس استان های اردبیل؛  هرمزگان ؛ خوزستان ؛ فارس ؛ قزوین و کردستان با افزایش نرخ بیکاری مواجه هستند.

 

 

همچنین نرخ بیکاری در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قم، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مرکزی و یزد روند کاهشی داشت.

نرخ بیکاری در هفت استان بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و یزد که در تابستان سال گذشته نرخی ۲ رقمی داشت در تابستان امسال به تک رقمی رسید.

نرخ بیکاری در استان‌های بوشهر از ۱۰.۵ به ۷.۹ درصد، چهارمحال و بختیاری از ۱۲.۴ به ۸ درصد، خراسان شمالی از ۱۱.۴ به ۹.۲ درصد، کرمان از ۱۱.۱ به ۸.۱ درصد، کهگیلویه و بویراحمد از ۱۰.۲ به ۸.۷ درصد، گیلان از ۱۱.۶ به ۷.۸ درصد و یزد از ۱۳.۶ درصد به ۷.۷ درصد رسید.

بیشترین کاهش نرخ بیکاری تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته در استان‌های یزد با ۵.۹ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۴.۴ درصد، گیلان با ۳.۸ درصد، کرمان با ۳ درصد و بوشهر با ۲.۶ درصد رقم خورد.

همچنین به گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی، نشان می‌دهد ۱۳.۲ در صد از جمعیت این قشر بیکار بوده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی ۱.۲ درصدی را ثبت کرده است.

بررسي کلی روند نرخ بیکاری در کل کشور نشان می دهد این شاخص ؛ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان ۱۴۰۰ ) ۷.۰ درصد کاهش داشته است.

خاطر نشان مي‌سازد اطلاعات نتايج طرح مذكور به ­صورت تفصيلي به­ زودي در درگاه ملي آمار به نشاني www.amar.org.ir قابل دسترس خواهد بود.