حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه سوئیس با تاکید براینکه ما مخالف تداوم جنگ در اوکراین هستیم، گفت: بر این اساس ما برای کمک به تسریع در حل بحران آمادگی هرگونه کمک را داریم.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس در مورد مهمترین موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت گو و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان در ابتدا از پیام تبریک همتای سوئیسی به مناسبت فرارسیدن سال جدید و حلول ماه مبارک رمضان تشکر کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه با اشاره به روابط خوب و تاریخی جمهوری اسلامی ایران و کنفدراسیون سوئیس، از آمادگی کشورمان برای برگزاری سومین دور کمیسیون مشترک دو کشور خبر داد.

امیرعبداللهیان ضمن تقدیر از تلاش‌های دولت سوئیس به عنوان حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی، درخصوص آخرین تحولات ناظر بر روابط تهران و ریاض، اظهار کرد: آمادگی داریم بر اساس تاریخ مورد توافق، نشست با طرف سعودی را با هدف بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور برگزار کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی کشورها از جمله در اوکراین گفت که ما مخالف تداوم جنگ هستیم و بر این اساس برای کمک به تسریع در حل بحران آمادگی هرگونه کمک را داریم.

کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس نیز در این گفت وگو، فرا رسیدن عید نوروز و ماه مبارک رمضان را به دولت و ملت ایران تبریک گفت.

وی توافق ایران و عربستان برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک را نقطه عطفی در صلح و ثبات در منطقه دانست.

کاسیس روابط جمهوری اسلامی ایران و سوئیس را مثبت ارزیابی کرد و از برگزاری موفق نشست رایزنی‌های سیاسی دو کشور ابراز خرسندی کرد.

وی در ادامه از موضع جمهوری اسلامی ایران برای کمک به تحقق صلح در اوکراین استقبال کرد.

  • منبع خبر : ایرنا