آیت الله سید حسن عاملی گفت؛ سکوی بزرگ موفقیت اقتصادی این است که پول نفت به زیر ساخت‌های کشور صرف شود نه به عمران، سپس درآمد زیر ساخت به عمران و آبادی صرف شود.

پایگاه خبری کافه اقتصاد؛ 

آیت الله سید حسن عاملی نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با انتقاد از عدم پرداخت وجه کشاورزان توسط دولت اظهار داشت: رمز موفقیت یک دولت رعایت اولویت هاست و رمز سقوط یک دولت و یک تمدن به حاشیه راندن اولویت‌ها است یکی از اولویت‌های مهم زمان ما توجه ویژه به کسانی است که سفره‌های ملت ما با دست آن‌ها آباد می‌شود تولید کننده و مصرف کننده نباید به یک چشم نگاه شوند.

آیت الله عاملی افزود: جای بسی تاسف است که کشاورزان عزیز ما که اصلی‌ترین غذای ملت یعنی گندم را کاشته و دو دستی به دولت تحویل دادند بیش از چهل روز است که وجه خود را دریافت نکرده اند در حالی که بسیاری از آن‌ها زندگی شکننده دارند و روی این وجه حساب‌های خاص باز کرده اند آیا شما انتظار دارید که در سال‌های آینده کشاورزان ما به کشت محصولات استراتژیک ترغیب شوند؟ در حال حاضر به جرئت می‌توان گفت که فقط کشاورزانی گندم می‌کارند که در اثر دیمی بودن زمین مثلا مجبور به کاشت گندم هستند و کسی از آن‌ها از سر اختیار سراغ گندم نمی‌رود.

امام جمعه اردبیل ضمن گرامی داشت هفته دولت تصریح کرد: اول شهریور یعنی هفته دولت برای ما خاطره بسیار تلخی دارد ما در یک اقدام تروریستی وحشتناک رئیس جمهور و نخست وزیر خود را که هر دو از شخصیت‌های بسیار استثنایی و ثروت بزرگ ملت بودند از دست دادیم و حالا آمریکا و دولت‌های اروپایی حاضر به درج اسم آن مجموعه تروریستی در لیست تروریست‌ها نیستند و بلکه در پارلمان‌های خود از آن‌ها استقبال می‌کند و شخصیت‌های آمریکایی و اروپایی هر از چند گاهی در کنفرانس‌های مشمئزکننده آن‌ها شرکت، سخنرانی و پول می‌گیرند جالب اینکه سپاه معظم ما را که ریشه تروریسم را در منطقه خشکاند در لیست تحریم قرار داده اند، اما منافقین را از لیست تروریسم حذف کردند اگر ایران رئیس جمهور و نخست وزیری کشور را ترور می‌کرد اروپا و آمریکا و امپراطوری رسانه‌ای آن‌ها طوفان به پا می‌کردند آن تروریست‌های روسیاه ۱۷ هزار انسان بی گناه را در ایران ترور کردند در میان آن‌ها دو رئیس قوه، ده‌ها وزیر، نماینده و ائمه جمعه‌هایی که تاریخ دیگر نظیر آن‌ها را نخواهد دید و از تمام اقشار به چشم می‌خورد.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: هفته دولت مناسبت خوبی است که کار‌های مثبت و خدمات ارزنده و بزرگ دولت‌ها به ملت بزرگ بیان شود دشمن با تمام توان سعی دارد که دولت‌های ما را ناکارآمد نشان دهد در کنار خرابی‌هایی که نه به صورت سیستمی بلکه توسط انسان‌های آلوده و مدیران سفارشی انجام می‌شود هزاران هزار کار‌های خوب نیز در هر دوره صورت می‌گیرد.

امام جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: اداره کشور در شرایط تحریمی کار آسانی نیست، اما با خرد جمعی و کار جمعی، کشور در برابر حمله سنگین اقتصادی دشمن سرپا ایستاده و آرزو‌های نا میمون دشمن را به حسرت‌ها و داغ‌های بزرگ در قلب دشمن تبدیل کرده است. دولت جناب آقای رئیسی نیز که در شرایط سختی اداره کشور را تحویل گرفته با تمام توان کشور را مدیریت کرده و در صدد باز کردن گره‌های بزرگ اقتصادی کشور است ما این تلاش‌ها را ارج می‌نهیم و از ملت بزرگ می‌خواهیم توجه کنند که هیچ دولتی بدون همکاری و همراهی مردم به ساحل امن نمی‌رسد.

خطیب نماز جمعه اردبیل بیان کرد: ما در این برهه تاریخی باید با احساس جمعی و با نیت ادا دین به کشور عزیز و خون مقدس شهدا با تمام توان به دولت مردان کمک کنیم تا در دنیایی که سرعت تحولات تمام معادلات را به هم می‌زند کشور ما در چینش ملت‌ها و کشور‌ها در جایگاه مناسب خود قرار بگیرد.

آیت الله عاملی در بخش‌های دیگر از خطبه‌ها به تحلیل روند مذاکرات پرداخت و خاطر نشان کرد: مسئول سیاست خارجی اروپا و دبیرکل سازمان ملل جواب ایران به پیشنهاد جدید اروپا در مذاکرات هسته‌ای را معقول و منطقی دانستند که این نشان می‌دهد که در ارتباط ایران، آمریکا و اروپا، مقصر اصلی خود آمریکا و اروپا است وگرنه ایران همیشه منطقی حرف زده است.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: معقول بودن جواب ایران در برابر طرح اروپا معنایش این است که ایران بسیار تنازل کرده و قصد جدی برای حل مشکلات فی مابین را دارد آمریکا اگر مطالبات بیشتری بخواهد معنای آن این است که می‌خواهد ما را برده و ایران را دوباره تبدیل به ولایت ۵۱ آمریکا بکند همچنان که در زمان شاه اسم ایران را ایالت پنجاه و یکم آمریکا گذاشته بودند کدام سیاستمدار عاقلی راضی است که ملت ما برده آمریکا و کشور ما ایالتی از ایالات آمریکا شود.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: در اینجا یک سوال در ذهن تمام ملت ما مطرح می‌شود که چرا عده‌ای در داخل کشور که آمریکا را حلال مشکلات می‌دانند و می‌گویند شاه کلید دست آمریکاست ایران را متهم می‌کنند که با دنیا قطع رابطه کرده است اگر شما دنیا را مساوی با آمریکا و اروپا که خود را جامعه جهانی می‌دانند، می‌دانید بسم الله، ایران نهایت تنازل را کرده است این حرف درستی نیست که گفته شود ایران با دنیا قهر کرده و باید با دنیا آشتی کند، در حالی که ایران فقط با اسرائیل رابطه ندارد و ممکن نیست داشته باشد، چون یک رژیم جعلی است ایران به همه دولت‌ها دست دوستی دراز کرده، اما آمریکا و اروپا روحیه فزون خواهی و تفرعن دارند و خود را در جایگاهی می‌دانند که باید فقط آن‌ها برای دنیا تصمیم بگیرند.

خطیب نماز جمعه اردبیل با اشاره به برخی موضع گیری‌های آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها ابراز کرد: در گذشته یک مسئول بلندپایه آمریکایی گفت دنیا مثل یک قطار می‌ماند و ما هستیم که باید مشخص کنیم که این قطار کجا برود و در حمله به عراق که بدون اجازه شورای امنیت بود وقتی به آمریکا گفتند چرا از شورای امنیت اجازه نمی‌گیرید؟ گفتند ما حوصله یک بازی موش و گربه را نداریم یعنی به تمام اعضای سازمان ملل اهانت کردند این روحیه خطرناک گاهی کافی است که کل دنیا را در جنگ جهانی فرو ببرد.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: این هفته نامزد نخست وزیری انگلستان که می‌خواهد به جای جانسون برای انگلستان تصمیم بگیرد با صراحت اظهار داشت که اگر من نخست وزیر شوم ممکن است علیه روسیه از بمب اتمی استفاده کنم! در موضوع برجام هم با تفرعن از آن یک طرفه خارج شدند قیافه ترامپ در ابطال قرارداد برجام هنوز از یاد ما نرفته است. نخست وزیر اسبق انگلستان با صراحت گفت اگر ایران اسرائیل را به رسمیت بشناسد تمام مشکلات هسته‌ای ایران را حل می‌کنیم و تمام تحریم‌ها را بر می‌داریم از این معلوم می‌شود که مشکل هسته‌ای ایران فنی نیست بلکه سیاسی است در سال ۱۳۹۴ وزیرخارجه بریتانیا اظهار داشت ایران را بر اساس اقداماتش در قبال اسرائیل قضاوت می‌کنیم ایران حامی تروریسم و کشوری سرکش است!

آیت الله عاملی همچنین با تشریح چهارچوب‌های فکری مرعوبان آمریکا بیان کرد: از سیاست مدارانی که عشق خاص به آمریکا دارند سوال دومی هم داریم و آن اینکه دولت‌هایی که خود را دربست در اختیار آمریکا قرار دادند چرا پیشرفت نکردند دولت شاه یکی از آن‌ها بود دولت حسنی مبارک یکی دیگر از آنهاست آمریکا مصر را چنان بدبخت کرد که هیچ راهی برای نجات ندارد عمداً این کشور را در قرض خارجی فرو بردند تا حریت این کشور همسایه اسرائیل را بگیرند تا نتواند تکان بخورد مصر جزو مقروض‌ترین کشور‌های جهان است ۴۰۲ میلیارد دلار قرض خارجی دارد اخیراً در ۹ ماه ۲۰ میلیارد دلار به قرض این کشور اضافه شد به همین جهت سیسی رییس جمهور مصر مجبور شد فوراً رئیس بانک مرکزی مصر را برکنار کند ۵ میلیون انسان در حال حاضر در مصر در قبرستان‌ها می‌خوابند آیا سادات، حسنی مبارک و سیسی در خدمت به آمریکا کوتاهی کردند؟

خطیب نماز جمعه اردبیل گفت: بعضی از سیاستمداران اصلا به این امور توجه ندارند و انگار توسط آمریکا سحر شده‌اند این‌ها به مقام معظم رهبری ایراد و اهانت می‌کنند که چرا کشور را دربست در اختیار آمریکا قرار نمی‌دهد و به عنوان یک کارشناس می‌گویند تمام مشکلات کشور ما از عدم خضوع در برابر خواسته‌های آمریکا و اروپا است ذاتاً ارتباط خوب است و در مرحله عمل زمانی خوب است که آمریکا روح تفرعن نداشته باشد خون ۲۲۰ هزار شهید دفاع مقدس از دست‌های ناپاک آمریکا می‌چکد ۴۰ سال حصار ظالمانه بدون هیچ گناهی شناسنامه خوبی برای چهره حقیقی آمریکاست.

نماینده ولی فقیه در استان در خاتمه گفت: رمز بزرگ موفقیت یک ملت اکتفاء ذاتی یعنی توان مندی درونی آن ملت است الان اگر روی برجام توافق شود و تمام پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود، اما دولت برنامه زیربنایی نداشته باشد این پول‌ها درد‌های اصلی را درمان نخواهد کرد. سکوی بزرگ موفقیت اقتصادی این است که پول نفت به زیر ساخت‌های کشور صرف شود نه به عمران، سپس درآمد زیر ساخت به عمران و آبادی صرف شود. ما چهل سال این اصل عظیم اقتصادی را رعایت نکردیم که اگر می‌کردیم قطعا و قطعا بخش عظیمی از تاثیرات تحریم منتفی می‌شد بسیاری از کشور‌ها نفت و گاز ندارند، اما از درآمد زیر ساخت‌ها بهترین عمران و آبادی را برای کشور خود فراهم کرده اند حالا در آستانه آزاد شدن ثروت بلوکه شده ایران دوباره این خطر و این اشتباه ما را تهدید می‌کند هر ایرانی باید در این خصوص حساس باشد و دولت و مجلس باید این نگرانی را عملا ارج نهند.