مراسم امضای اسناد و تفاهم نامه همکاری بین تهران و پکن در حضور رئیسان جمهور و بین وزیران دو کشور در کنگره ملی خلق چین برگزار شد.

تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضا شده میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر که بامداد سه شنبه به وقت تهران وارد پکن پایتخت چین و دومین شهر بزرگ این کشور شد و عصر امروز به وقت پکن در ساختمان کنگره خلق چین مورد استقبال رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین قرار گرفت.

هنگام ورود آیت‌الله رئیسی به ساختمان کنگره مارش خوش‌آمد گویی توسط سه نفر از اعضای گارد احترام نواخته شد و در ادامه به افتخار رئیس جمهور اسلامی ایران و هیات عالیرتبه همراه ۲۱ گلوله توپ شلیک شد.

در ادامه پس از قرار گرفتن آیت‌الله رئیسی و شی جین پینگ روسای جمهور ایران و چین، در جایگاه رسمی، سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس رئیسان جمهور ایران و چین از یگان تشریفات حاضر در مراسم سان دیدند. همچنین با استقرار مجدد سران دو کشور در جایگاه رسمی همچنین گارد احترام از مقابل آیت الله رئیسی و جی پینگ رژه رفتند.

پس از گرفتن عکس یادگاری رئیسان جمهور ایران و چین، اعضای هیات های عالیرتبه دو کشور معرفی شدند و بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمی مذاکرات دوجانبه هیات‌های عالرتبه دو کشور برگزار و سپس اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه میان ایران و چین در حضور رئیسان جمهور به امضای مقامات دو کشور رسید.

آیت الله رئیسی که نخستین میهمان ارشد رئیس جمهور چین در سال نو چینی است و دیدار با شی جین پینگ در حالی انجام می شود که تهران- پکن گام‌های بلندی برای اجرای برنامه جامع مشترک ۲۵ ساله ایران و چین برداشته‌اند و سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور در عالی‌ترین سطوح قرار دارد.

چین بزرگترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و بر اساس آمار ۱۰ ماهه گمرک ایران، این کشور با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مقصد اصلی صادرات ایران بوده و در مقابل کشورمان نیز در این مدت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات از چین داشته است.

حضور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین، دیدار با ایرانیان مقیم این کشور و نشست و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین از دیگر برنامه‌های آقای رئیس‌جمهور در سفر سه روزه خود به این کشور است.

آیت‌الله رئیسی در ۱۸ ماه اخیر به ۹کشور سفر کرد که مقصد نخستین سفر خارجی وی به بیست و یکمین دوره اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ماه ١۴٠٠ به میزبانی دوشنبه در تاجیکستان و آخرین سفر وی ۲۰ مهرماه برای حضور در اجلاس سیکا به میزبانی قزاقستان بود.

حضور در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به میزبانی قطر، سفر به مسکو با دعوت رسمی همتای روس و سفر به عمان با دعوت «هیثم بن طارق آل سعید»، اجلاس ‌سران سازمان همکاری‌ اقتصادی (اکو) به میزبانی ترکمنستان، نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در ترکمنستان، اجلاس شانگهای به میزبانی سمرقند، حضور در مجمع عمومی سازمان ملل مقصدهای وششمین نشست سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا)، دومین تا نهمین سفرهای خارجی آیت‌الله رئیسی در این مدت بوده است.

  • منبع خبر : ایرنا