رئیس جمهور با اشاره به شرایط کرونایی، وضعیت اقتصادی و خزانه در هنگام تحویل دولت، افزود: از همه مهم‌تر آسیبی بود که به امید و اعتماد مردم وارد شده بود و از وظایف دولت بازآفرینی این امید و اعتماد بود.

به گزارش کافه اقتصاد از صداوسیما ،آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در سومین گفتگوی تلویزیونی با مردم در آستانه یکصدمین روز فعالیت دولت سیزدهم در پاسخ به این پرسش که چه نمره‌ای به دولت می‌دهید، گفت: نمره را باید مردم عزیزمان بدهند. داوری و قضاوت مردم منصفانه است.

تهیه واکسن کرونا مسئله اول دولت است

سید ابراهیم رئیسی در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی خود در پاسخ به این سوال که چرا قبلاً واکسن در این حجم وارد نمی‌شد و ما شاهد صف‌های طولانی جلوی داروخانه‌ها بودیم؟ افزود: من خودم به داروخانه نزدیک ریاست جمهوری سر زدم و به برخی داروخانه‌های دیگر هم رفتم و با دیدن صف‌های مردم برای تهیه دارو متاثر شدم.

رئیس جمهور ادامه داد: نشستی با مسئولان مربوطه به سرعت برگزار شد و پس از آن چند مرکز توزیع دارو در تهران تبدیل به ۳۰۰ مرکز توزیع دارو شد.

سید ابراهیم رئیسی با اشاره به اینکه برای تهیه واکسن با کشور‌های مختلف تماس گرفتم و پیگیری کردم، گفت: با توجه به ضرورت تامین ارز برای این منظور آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور برای این کار یک قرارگاه و ستاد جدی تشکیل داد.

رئیس جمهور افزود: وزارت امور خارجه هم با تشکیل ستادی شروع به تماس با کشور‌های مختلف به منظور تهیه واکسن کرد و سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور بسیار فعال عمل کردند.

آقای رئیسی گفت: مسئله امروز دولت تهیه واکسن می‌شود، چون تهیه واکسن مسئله اول دولت است.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید داخلی واکسن افزود: مسئله حمایت از تولید واکسن کرونا داخلی مورد تاکید دولت است.

آیت الله رئیسی ادامه داد: توزیع واکسن باعث شد تا از آن شرایط عبور کنیم و گشایشی در وضعیت کسب و کارها، مدارس و مراکز علمی ایجاد شد.

رئیس جمهور گفت: همانگونه که پیش از این هم به صدا و سیما و نخبگان گفتم کار اقناعی باید دنبال شود که مردم قانع شوند تا حتماً تزریق چند دز واکسن را انجام دهند و از جان آن‌ها صیانت شود.

آیت الله رئیسی افزود: بحمدالله الان وضع فوتی‌های ناشی از کرونا دو رقمی است، ولی حتی فوتی یک نفر هم برای ما زیاد است بنابراین ما هنوز قانع نیستیم.

رئیس جمهور گفت: اکنون یک کمیسیون در حوزه معاون اول ریاست جمهوری فعال است و ما هم هر هفته جلسه داریم و رصد و پیگیری می‌کنیم تا از این شرایط عبور کنیم.

صیانت از جان مردم اولویت دولت است 

رئیس جمهوری امشب در برنامه زنده تلویزیونی درباره نمره عملکرد ۱۰۰ روزه دولت گفت: این نمره را باید مردم عزیز به دولت بدهند و قضاوت و داوری مردم در این رابطه منصفانه و عادلانه است.

آیت الله رئیسی افزود: هم نسبت به شرایطی که دولت تحویل داده شد و هم از نظر گذر زمان که مردم خوب مطلع و آگاهند.

رئیس جمهور گفت: شرایط کرونایی که کشور با آن مواجه بود و هست و هم شرایط مالی و اقتصادی کشور و وضعیت خزانه و وضعیت کالا‌های اساسی و از همه مهمتر امید و اعتماد مردم که آسیب دیده بود از وظایف دولت بود که این امید و اعتماد را بازآفرینی کند.

آیت الله رئیسی افزود: از وظایف مهم دولت این بود که مسئله جان مردم مهمترین مسئله دولت است و در ارتباط با واکسن این امر را دنبال کند.

رئیس جمهور گفت: وظیفه دولت است که بتواند مردم را در مسائل معیشتی همراهی کند و با مردم نسبت به گره گشایی‌ها گام بردارد.

سیدابراهیم رئیسی با اشاره به سخنان خود در مراسم تنفیض ریاست جمهوری مبنی بر این که مسائل پیش روی دولت اولویت دارد و اولین مسئله موضوع کرونا و ضرورت واکسیناسیون عمومی است، افزود: به یاد داریم که آن روز روزانه ۷۰۰ خانواده ایرانی داغدار می‌شدند و عزیزان بسیاری را ما از دست دادیم و این از مسائلی بود که برای ما و مردم غصه شده بود که چرا یک کار جدی‌تر از آنچه که در حال اجراست، انجام نمی‌شود.

رئیس جمهور گفت: پاسخی که ما آن روز‌ها می‌شنیدیم این بود که تخصیص ارز به دلیل مشکلات ارزی امکان ندارد، یا کشور‌ها به ما واکسن نمی‌دهند به دلیل شرایط تحریمی و پیگیری‌هایی که صورت گرفته بود برای ۳۰ میلیون دُز واکسن شاید حدود ۵ میلیون یا بیشتر تحویل نشده بود.

آیت الله رئیسی افزود: واکسیناسیون عمومی را از اولویت‌های دولت قرار دادیم و امروز ما خدا را شاکریم که هم آمار ابتلا و هم آمار فوت کاهش جدی یافته است.

رئیس جمهور ادامه داد: باید در این رابطه اول از خداوند و سپس مردم و کادر بهداشتی تشکر کرد.

سیدابراهیم رئیسی افزود: امروز در صدمین روز دولت بیش از ۱۰۰ میلیون دُز واکسن تزریق شده است و هم اکنون برخی‌ها دُز سوم را نیز می‌زنند.

رئیس جمهور گفت: صیانت از جان مردم مسئله اولویت دار دولت بود که در این زمینه گام برداشته شده است و باز هم باید اقداماتی بکنیم که از جان مردم صیانت شود.

آیت الله رئیسی افزود: شرایط فراهم شد که مدارس بازگشایی و دانشگاه‌ها و فضای کسب و کار بازگشایی و آماده شوند و بیش از ۱۰۰ هزار کسب و کار تعطیل شده بود که مجدد فعال شد.

رئیس جمهور گفت: مردم باید مراعات کنند، چون ممکن است موج دیگری در پیش داشته باشیم و این ضرورت است که همه رعایت کنند.

سیدابراهیم رئیسی افزود: ما از این جهت خوشحالیم که فضای کسب و کار در کشور دوباره در حال رونق است همان طور بازگشایی‌ها انجام شده و علیرغم این که ما در کشور‌های اطراف مشکلاتی را می‌بینیم، اما وضعیت ما در کشور شرایطی است که بسیاری از شهر‌های ما دارای وضعیت خوبی است و فقط چند شهر وضعیت خاصی دارند که مسائل آن‌ها دنبال می‌شود و فکر می‌کنیم امروز دولت در ارتباط با مسئله واکسیناسیون عمومی موفقیت قابل تقدیری از سوی مردم داشته است و ما از مردم ممنویم که در این رابطه همکاری‌های لازم را انجام داده اند

از لحاظ کالا‌های اساسی نگرانی نداریم

 

رییس جمهور گفت :امروز ذخایر کشور به لحاظ کالا‌های اساسی درحد قابل قبول است و نگرانی دراین باره وجود ندارد.

حقوق کارکنان بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت می‌شود

سیدابراهیم رئیسی اعلام کرد: با وجود سه ماه از دولت، حقوق و دستمزد کارمندان دولت بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت می‌شود و این یعنی مقابله با خلق پول.

 

تصمیم گیری در مورد کمبود پزشک؛ به زودی

سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به پرسشی در خصوص کمبود پزشک به ویژه پزشکان متخصص و نامتوازن بودن آن در سراسر کشور افزود: ما در تهران پزشک داریم، اما پرسش این است که آیا در شهرستان‌ها هم پزشک به ویژه پزشک عمومی به تعداد مورد نیاز مردم هست؟!

وی گفت: این موضوع قرار است در کارگروهی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این مهم پیگیری و طرحی آماده شود تا درباره جذب پزشکان متخصص و همچنین افزایش جذب دانشجویان در مقاطع تحصیلی دوره‌های تخصصی پزشکی تصمیم گیری کنیم که به مردم قول می‌دهم در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با شنیدن نظر موافقان و مخالفان به یک طرح جامعی برسیم و تصمیم گیری کنیم.

 

 

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما