با گسترش سویه اُمیکرون و افزایش آمار ابتلا به کرونا در اروپا، محدودیت‌های کرونایی به این قاره بار دیگر بازگشت.

به گزارش کافه اقتصاد ؛ خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس در گزارشی اعلام کرد شیوع سویه اُمیکرون در کشور‌های اروپایی و افزایش چشمگیر ابتلا به کرونا در این قاره، دولت‌ها را بار دیگر مجبور به اعمال مجدد محدودیت‌های کرونایی کرده است.

بر اساس این گزارش، با شیوع سویه جدید ویروس کرونا در آلمان و موج پنجم کرونا در این کشور، تجمعات خصوصی به ۱۰ نفر محدود و مراکز تفریحی تعطیل شدند. مسابقات فوتبال نیز بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. از روز یکشنبه، ورود گردشگران انگلیسی به آلمان نیز ممنوع شد.

جولان اُمیکرون در بلژیک نیز سینماها، سالن‌های و سایر فعالیت‌های تفریحی سرپوشیده را به تعطیلی کشاند. با این حال، موزه ها، کتابخانه‌ها و باشگاه‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. دولت بلژیک از مردم می‌خواهد تا قبل از تعطیلات سال جدید میلادی آزمایش کرونا بدهند. در همین حال، هزاران نفر در بروکسل علیه محدودیت های دولت و خطر از دست دادن شغل خود دست به اعتراض زدند. به گفته مقامات بهداشتی بلژیک، سویه جدید کرونا در حال حاضر ۲۷ درصد موارد جدید ابتلا به کرونا را به خود اختصاص می‌دهد.

اسپانیا نیز در راستای مهار کرونا استفاده از ماسک در فضای باز را اجباری کرد. پدرو سانچز، نخست وزیر این کشور پیشنهاد استقرار نیرو‌های مسلح برای کمک به افزایش سرعت واکسیناسیون را داده است. سانچز هدف از این کار را واکسینه شدن ۸۰ درصد از گروه‌های سنی ۶۰ تا ۶۹ ساله دانست و ابراز امیدواری کرد که این افراد تا پایان هفته آینده دوز تقویت کننده را دریافت کنند.

مقامات کاتالونیا، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق این کشور، روز دوشنبه اعلام کردند که محدودیت‌هایی از جمله منع آمد و شد در ساعت ۱ بامداد و تعطیلی مراکز تفریحی را بازمی‌گردانند. این اقدامات از روز پنجشنبه لازم‌الاجرا خواهد شد.

چندین منطقه در اروپا اقدامات سخت گیرانه تری را برای افراد واکسینه نشده پیش از فصل کریسمس ارائه و استفاده از کارت واکسن را برای ورود به مکان‌های عمومی و رستوران‌ها گسترش داده اند.

طی روز‌های گذشته، هانس کلوگه، رئیس بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت به کشور‌های این قاره هشدار داد که آماده «خیز گسترده» ابتلا به کرونا باشند. او همچنین توصیه کرد، دوز یادآور واکسن کرونا برای محافظت از سویه امیکرون تزریق شود.

گفتنی است روز گذشته انگلیس با ثبت ۱۰۶ هزار و ۱۲۲ مورد ابتلا به کرونا در روز چهارشنبه (امروز) رکود تازه‌ای را در آمار مبتلایان کرونایی در این کشور به ثبت رساند.

طبق گزارش ایندیپندنت، با جهش سریع آمار مبتلایان کرونایی در انگلیس و در سایه شیوع سویه جدید کرونا به نام «اُمیکرون» فشار‌ها بر وزرای این کشور برای تشدید محدودیت‌ها پس از کریسمس رو به افزایش است.

همچنین پیشتر، مارک روته، نخست وزیر هلند به همراه وزیر بهداشت این کشور در کنفرانسی خبری از قرنطینه کردن هلند خبر داد. بر این اساس اعلام شد از ۲۹ آذرماه مدارس فروشگاه‌های غیر ضروری شامل آرایشگاه‌ها و لباس فروشی‌ها در این کشور تعطیل می‌شوند؛ حداکثر مجاز تعداد مهمان در منزل دو نفر و در شب‌های جشن سال نو و کریسمس حداکثر چهار نفر بوده و فقط فروشگاه‌های ضروری، شامل سوپرمارکت‌ها، داروخانه ها، تعمیرگاه‌های خودرو و دوچرخه باز خواهند بود.