وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه ریزی برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل خبر داد و گفت: مخاطب این دستگاه؛ مردم هستند و پرمخاطب‌ترین دستگاه هستیم.
به گزارش کافه اقتصاد از صدا و سیما ،حجت الله عبدالملکی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما و با گرامیداشت روز بسیج افزود: پس از انقلاب هر کجا موفقیتی حاصل شده از شأ​ن وجود بسیج و بسیجیان بوده است؛ بسیجی بودن یعنی تلاش و نوآوری مضاعف.
وی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را متشکل از سه وزارتخانه عنوان و تصریح کرد: در حقیقت این وزارتخانه؛ وزارتخانه مردم است
 عبدالملکی گفت: در حوزه تأمی ن اجتماعی؛ ۴۴ میلیون نفر مخاطب داریم، صندوق بازنشستگی کشور هم حدود دو میلیون نفر مخاطب دارد، سازمان بهزیستی بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر مخاطب را به خود اختصاص داده و سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هم با رویکرد تربیت و آموزش جوانان؛ بسیاری از کارگران را مخاطب خود قرار داده است.
وی با بیان این که در حال حاضر ۹۶ هزار تعاونی در کشور وجود دارد، افزود: این تعاونی‌ها با احتساب اعضای آنها؛ جمعیت و جامعه وسیعی را تشکیل می‌دهند، البته اگر تعاونی سهام عدالت را هم لحاظ کنیم که این جامعه بزرگتر می‌شود؛ وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کشور دو مسئولیت دارد؛ اول ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف کشور است؛ به همین جهت دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و رئیس این شورا هم رئیس جمهور است، زیرا همه دستگاه‌ها اعم از شبکه بانکی و بخش‌های غیردولتی، نهاد‌های دیگر هم باید در کنار وزارتخانه‌ها ایفای نقش کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دومین مسئولیت وزارتخانه را تنظیم روابط کار عنوان کرد و گفت: تنظیم روابط میان کارفرمایان و کارگران و تنظیم قواعد کلی را که بر بازار کار حاکم می‌شود، می‌توان اهم این مسئولیت نام برد.
 عبدالملکی گفت: در ماه‌های اول فعالیت این دولت در جلسه شورای عالی اشتغال کشور؛ زیست بوم اشتغال کشور رونمایی شد و آغاز به کار کرد؛ این زیست بوم در حقیقت همان وجه تعامل میان دستگاه‌های مختلف اقتصادی کشور است؛ این زیست بوم در واقع همان نظام واره میان دستگاهی شمرده می‌شود که بخش‌های داخلی، خارجی، بین المللی، خصوصی و دولتی را کنار هم جمع می‌کند.
وی ادامه داد: خروجی این زیست بوم در گام اول؛ ۲۶ توافقنامه با دستگاه‌های مختلفی بود که هر کدام در ایجاد اشتغال سهمی داشتند. بر اساس این ۲۶ توافقنامه که میان ۲۶ دستگاه شکل گرفت؛ وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان تسهیلگر برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در سراسر کشور برنامه ریزی کرد، البته پس از جلسه شورای عالی اشتغال؛ توافقنامه‌های جزئی‌تر هم با این دستگاه‌ها در حال تنظیم است.
 عبدالملکی تصریح کرد: در جلسه شورای عالی اشتغال کشور ۲۰ مصوبه کلان برای ساماندهی زیست بوم اشتغال کشور طی شد که در آن وظایفی برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی تکلیف شد و برای سایر دستگاه‌ها هم وظایفی از آموزش تا مشاوره شغلی و فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی در نظر گرفته شد؛ با این سیر حرکت امیدواریم تا پایان ۱۴۰۱ بتوانیم بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد کنیم.
وی گفت: تعریف شغل به تناسب نوع اشتغال؛ متفاوت می‌شود، اما بر اساس تعریف بین المللی شغل؛ یک ساعت کار در هفته هم اشتغال تلقی می‌شود؛ بر این اساس، کارجویانی که بابت یک ساعت در هفته مبلغی دریافت می‌کنند هم شاغل محسوب می‌شوند و آمار این افراد در فصول گوناگون بین دو تا دو و نیم میلیون نفر متغیر است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم افزود: در کنار این افراد؛ هستند کسانی که از یافتن کار ناامید شده و کاری ندارند. بر اساس آمار باید گفت آمار دقیقی از بیکاران و اشتغال کشور نداریم، به همین منظور سامانه اشتغال را طراحی و آماده سازی کرده ایم تا اطلاعات افراد شاغل و بیکار کشور را در آن داشته باشیم. امیدواریم اوایل نیمه دوم سال ۴۰۱ این سامانه تکمیل و آماده بهره برداری شود، اما روی هم رفته طبق برآورد‌های ما، حدود دو میلیون نفر ناامید از کار در کشور وجود دارد که البته این افراد جزو جامعه بیکار قرار می‌گیرند.
آقای عبدالملکی به واژه اشتغال ناقص اشاره کرد و گفت: کسانی را که حدود ۲۰ تا ۲۵ ساعت در هفته کار می‌کنند اشتغال ناقص می‌گویند؛ این افراد هم جامعه‌ای حدود دو و نیم میلیون نفری را تشکیل می‌دهند؛ هر چند این افراد از بیکاران و ناامیدان؛ وضعیت بهتری دارند، اما جامعه کار شایسته ما نیستند.
وی افزود: در راستای ایجاد اشتغال؛ قرار نیست دولت کار بخصوصی انجام دهد و بیشترین نقش در ایجاد کار و اشتغال به عهده بخش خصوصی خواهد بود، مثلاً حدود صد هزار فرصت شغلی در بخش بهداشت و درمان وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که وزارت بهداشت و درمان صدهزار شغل ایجاد نماید بلکه ایجاد شغل در حوزه‌های وابسته به شبکه بهداشت و درمان شکل می‌گیرد.
عبدالملکی با اشاره به حرکت جمعیت کشور به سمت سالمندی گفت: با توجه به این موضوع؛ نیاز بخش بهداشت و درمان به سمت بکارگیری پرستاران در خانه و نگهداری کردن از افراد سالمند رو به افزایش است. سایر ارگان‌ها مانند وزارتخانه میراث فرهنگی هم با حمایت از بخش خصوصی و تسهیل در مجوز‌ها می‌تواند به ایجاد اشتغال بیشتر کمک نماید.
وی تأکید کرد: برای ایجاد اشتغال؛ نیازمند ایجاد زیست بوم هستیم؛ نیازمند پول پاشی و وام پاشی نیستیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۴۵ درصد متقاضیان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور را تحصیلکردگان دانشگاهی تشکیل می‌دهند؛ این یعنی فارغ التحصیلان پس از ورود به بازار کار توانایی لازم برای ورود و ماندن در بازار کار را از دانشگاه‌ها دریافت نکرده اند. با این حال عمده کسانی که مهارت‌های لازم را فرا می‌گیرند دیگر مشکل اشتغال نخواهند داشت.
 عبدالملکی به ایجاد تحول در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: در این آموزشگاه‌ها واحد‌هایی به نام جوار؛ تدریس می‌شود؛ یعنی در جوار واحد‌های صنعتی و کمک واحد‌های صنعتی؛ مهارت‌های لازم و مرتبط با اشتغال موجود تدریس می‌شود.
وی گفت: در همین سه ماه اخیر بیش از ۲۰۰ واحد جوار جدید ایجاد شده است؛ این واحد‌های جوار تا قبل از دولت سیزدهم ۶۰۰ واحد بود که در سه ماهه اخیر ۲۰۰ واحد به آن‌ها اضافه شده و تسهیل در صدور مجوز‌های آموزش گاه‌های فنی و حرفه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.
  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما