وزیر خارجه هند درباره پروژه بندرچابهار گفت، بندر چابهار در ایران به عنوان قطب ترانزیتی تجاری در منطقه ظهور کرده و مسیر اقتصادی‌تر و پایدارتر برای رسیدن به بازارهای جهانی است.

به گزارش کافه اقتصاد ، وزیر خارجه هند درباره پروژه بندر چابهار گفت، بندر چابهاردر ایران به عنوان یک قطب ترانزیتی تجاری برای منطقه ظهور کرده و مسیری اقتصادی‌تر و پایدارتر برای کشورهای محصور در خشکی برای رسیدن به بازار جهانی است.

به نوشته روزنامه «هندوستان تایمز» «جی‌اس جایشانکار» وزیر خارجه هند گفت که دهلی نو مجموعاً ۸۵ میلیون دلار کمک بلاعوض و تسهیلات اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار متعهد شده است.

وزیر خارجه هند در مورد تاثیر تحریم‌های آمریکا بر پروژه بندر چابهار گفت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به هیچ وجه به این پروژه مربوط نیست.

وی همچنین گفت که بندر چابهار کمک‌های بشردوستانه را به ویژه در زمان همه گیری کووید-۱۹ تسهیل کرده و هند از آن برای ارسال ۷۵۰۰ تن گندم به عنوان کمک غذایی به افغانستان در سال ۲۰۲۰ استفاده کرده است. در مجموع ۱۱۰۰۰۰ تن گندم و تاکنون ۲۰۰۰ تن حبوبات از هند به افغانستان انتقال یافته است.

به نوشته این منبع خبری، در جریان سفر «نارندرا مودی» نخست وزیرهند به ایران در ماه می ۲۰۱۶، توافقنامه سه جانبه ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی بین‌المللی بین هند، ایران و افغانستان امضا شد. هند در توسعه مرحله اول پایانه شهید بهشتی این بندر با همکاری دولت ایران مشارکت دارد.

هند در سال ۲۰۱۵ در خصوص توسعه بندر چابهار و احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل می‌کند، با ایران به توافق رسید و در سال ۲۰۱۶، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در جریان سفر به ایران، توافقنامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار را با تهران به امضا درآورد.

پیش از این نیز وزیر خارجه هند پیشنهاد داده بود که به منظور دسترسی امن و بدون مانع کشورهای آسیای مرکزی به دریا، بندر چابهار در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب قرار بگیرد. وی همچنین از طرح کارگروه هند، ایران، افغانستان، ازبکستان برای استفاده مشترک از بندر چابهار استقبال کرده بود.

هند عضو کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال- جنوب است که هدف از آن ایجاد شبکه حمل و نقل میان کشورهایی مانند هند، ایران، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، کشورهای آسیای مرکزی و روسیه است.

  • منبع خبر : فارس