بیماری منجر به مراجعه به بیمارستان جو بایدن، سبب شد گمانه زنی‌ها در مورد طول دوره ریاست جمهوری وی افزایش یابد.
به گزارش کافه اقتصاد از میزان ، مراجعه «جوبایدن»، رئیس جمهور آمریکا، به بیمارستان نظامی «والتر رید»، سبب شد تا علاوه بر ثبت اسم «کامالا هریس»، معاونش به عنوان نخستین زن دارنده اختیارات ریاست جمهوری، نگرانی‌ها و گمانه زنی‌ها درباره ادامه دوره ریاست جمهوری بایدن و احتمال نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، تشدید شود.
«جو بایدن»، یک روز پیش از تولد ۷۹ سالگی خود، براساس اصلاحیه بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا، مبنی بر واگذاری قدرت در شرایط ناتوانی انجام وظایف خود در زمان بیهوشی، وظایف و اختیاراتش را به معاونش واگذار کرد.
به این ترتیب «هریس»، روز جمعه برای «مدت کوتاه» بیهوشی «بایدن» برای انجام کولونوسکپی، رئیس جمهور آمریکا شد.
رئیس جمهور ۷۹ ساله آمریکا، روز جمعه با حضور در مرکز پزشکی «والتر رید» در ایالت «مریلند»، تحت بیهوشی قرار گرفت و ۵ ساعت پس از آن مجددا وظایف خود را از سر گرفت.
وی در این ۵ ساعت آزمایش‌های متعددی مانند آزمایش خون، گوارش، دندان، بینایی و اعصاب انجام داد.
آیا انتقال قدرت به معاون رئیس جمهور پیشتر نیز اتفاق افتاده بود؟
در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۷، «جورج دبلیو بوش»، به دلیل بیهوشی برای انجام عمل جراحی، قدرت را به معاون خود واگذار کرده بود.
براساس گزارش‎ها، «دونالد ترامپ»، در دوره ریاست جمهوری خود با روندی مشابه مواجه شد، اما برای جلوگیری از انتقال اختیاراتش به «مایک پنس» در دوره بیهوشی، از علنی شدن پرونده پزشکی خود خودداری کرد.
آیا بیماری بایدن جدی است؟
سلامتی «جو بایدن»، به عنوان مسن‌ترین رئیس جمهور آمریکا، موضوعی است که از زمان اعلام نامزدی وی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مطرح شد.
وی از بیماری‌های آریتمی قلبی، کلسترول بالا و اسید اوریک بالا رنج می‌برد.
آخرین آزمایش کامل پزشکی که بایدن انجام داد، مربوط به دسامبر ۲۰۱۹ و پیش از شیوع بیماری «کرونا» بود که پزشکان «وی را سالم و پر قدرت و شایسته انجام موفقیت آمیز وظایف ریاست جمهوری»، خواندند.
جو بایدن در سال ۲۰۰۳ در دوره سناتوری از ایالت «دِلاوِر» از مشکل ضربان نامنظم قلب رنج می‌برد که براساس گزارش‎ها، تحت درمان قرار گرفته و مشکل مذکور حل شد.
وی در سال ۱۹۹۸ دو «آنوریسم مغزی» (ناحیه ورم کرده یا برآمدگی در رگ‌های خونی مغزی) داشت که وی را به اتاق عمل فرستاد.
آیا بایدن قادر به پایان دادن به دوره ریاست جمهوری خود خواهد بود؟
«بایدن»، با وجود همه مشکلات جسمی مدعی نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است.
وی در صورتی که موفق به ورود دوباره به کاخ سفید شود، در زمان تحلیف ۸۲ ساله خواهد بود.
نظرسنجی منتشر شده توسط «پولیتیکو و مورنینگ کانسولت»، در هفته گذشته، تعداد فزاینده‌ای از رای دهندگان فکر نمی‌کنند که وضعیت سلامتی «بایدن» خوب است و رای دهندگان در مورد این که آیا او از شرایط مساعد روحی برای ادامه ریاست جمهوری برخوردار است یا خیر، اختلاف نظر دارند.
آیا هریس جانشین بایدن می‌شود؟
«کامالا هریس»، نخستین زن سیاه پوست و دارای اصالتی آسیایی است که به مدت یک ساعت و ۲۵ دقیقه فرمانده کل قوا شده و اختیارات ریاست جمهوری این کشور را در دست گرفت.
در همین حال، بسیاری بر این باورند که «هریس» قصد دارد از موقعیت برجسته فعلی خود برای طراحی کارزار ریاست جمهوری استفاده کند.
  • منبع خبر : خبرگزاری میزان