معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در دیدار وزیر راه و شهرسازی از عزم کشورش برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران خبر داد و گفت: موافق همکاری با ایران در همه بخش‌های اقتصادی هستیم.

به گزارش کافه اقتصاد ، شاهین مصطفی یف در دیدار با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان که رئیس ایرانی کمیسیون اقتصادی دو کشور نیز هست گفت: اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی دو کشور بسیار زیاد است و دستور کار جمهوری آذربایجان توسعه روابط با ایران است.

وی افزود: امروز دیدار‌هایی با مقامات ارشد ایرانی از جمله وزیر راه و شهرسازی برگزار کردیم که دستور کار‌های زیادی در آن‌ها بررسی شد و همزمان بخشی از هیات اعزامی از آذربایجان به ایران در دیگر وزارتخانه‌ها در حال مذاکره هستند.

مصطفی یف با اشاره به اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تا دو و نیم ماه آینده به میزبانی باکو برگزار خواهد شد گفت: برای همکاری دو کشور ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و امروز ما این ظرفیت‌ها و امکانات را بررسی می‌کنیم.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با اشاره به علاقه مسئولان سیاسی دو کشور برای ارتقای روابط سیاسی و اقتصادی فیمابین ادامه داد: من و آقای رستمی به عنوان روسای کمیسیون اقتصادی دو کشور روابط تنگاتنگی با یکدیگر داریم و از این به بعد ملاقات‌های متعددی با رئیس ایرانی این کمیسیون برگزار خواهم کرد.

وی با بیان اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تمام حوزه‌های اقتصادی را پوشش می‌دهد، افزود: در زمینه افزایش روابط تجاری می‌توانیم مذاکره داشته باشیم و از جمله در حوزه نیرو و انرژی هم پروژه‌های متعددی داریم که در حال انجام است.

مصطفی یف یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی ایران به صادرات و تولید مشترک خودرو در آذربایجان اشاره کرد، اما من می‌گویم در زمینه تولید قطعات خودرو هم می‌توانیم با ایران همکاری کنیم.

وی افزود: واردات ماشین آلات کشاورزی از ایران نیز می‌تواند مورد مذاکره واقع شود. موافق همکاری با ایران در همه بخش‌های اقتصادی هستیم.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه همزمان با شیوع کرونا اقتصاد کشور‌ها و روابط اقتصادی آن‌ها تحت الشعاع قرار گرفت گفت:، اما در همین مدت ترانزیت بین دو کشور توسعه یافت و حتی در ۹ ماه ابتدایی سال جاری میلادی روابط ایران و جمهوری آذربایجان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش یافت.

وی افزود: دو هزار شرکت ایرانی در کشور ما ثبت شده است و موضوع تجارت ترجیحی نیز یکی دیگر از زمینه‌های مذاکره میان دو کشور خواهد بود.

وی از تلاش مسئولان دو کشور برای سنکرون کردن شبکه برق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه خبر داد و افزود: در گمرکات و امور مرزی هم با هم همکاری داریم و از نظر مرز‌های زمینی در ۵ نقطه با ایران ارتباط داریم.

مصطفی‌یف با اشاره به روابط دوستانه دو ملت افزود: هم اکنون بیش از ۱۲۰۰ ایرانی در دانشگاه‌های ما درس می‌خوانند و ۹۵ نفر از اتباع ما هم در ایران مشغول به تحصیل هستند.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما