معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: مرحله نخست ثبت‌نام طرح ساخت چهار میلیون واحد مسکونی از فردا (چهارشنبه) آغاز می‌شود.

به گزارش کافه اقتصاد به نقل از ایرنا ، «محمود محمود زاده» اظهار کزد: متقاضیان یک ماه فرصت دارند تا در سامانه جدید به آدرس http://www.saman.mrud.ir مراجعه و ثبت نام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود : ثبت نام در شهرهایی انجام می شود که تاکنون تامین زمین شده است.

تعهد دولت ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی است که در ۸۰۰ شهر زمین مورد نظر آن تامین شده است.

میزان آورده اولیه در طرح مسکن ملی ۴۰ میلیون تومان و میزان وام دریافتی متقاضیان ۱۵۰ میلیون تومان بود؛ اما پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در این طرح این است که عدد تسهیلات و کارمزد آن متفاوت باشد و بر اساس گروه درآمدی و توان خانوارها تنظیم شده است.

بر این اساس قرار است پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی درباره میزان آورده متقاضی و تسهیلات اعطایی ۴۰۰ میلیون تومانی در شهرها امروز در شورای عالی پول بررسی شود.

در اولین مرحله از ثبت نام مسکن ۴ میلیون واحدی، تمام ۳۱ استان و شهرهایی که زمین در آنها تامین شده است و امکان ثبت نام وجود دارد شرکت داده خواهند داشت.

نخستین جلسه شورای عالی مسکن در ۱۴ مهرماه با حضور و ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی بعد از این جلسه گفت: قانون جهش تولید مسکن که به تازگی توسط رییس جمهوری ابلاغ شد در تامین نیاز مسکن کشور بسیار موثر است و تشکیل شورای عالی مسکن به ریاست رییس دولت، مشکلات و موانع موجود در راه اجرای تولید انبوه مسکن را برطرف می‌کند و به زودی وارد اجرای فاز نخست ساخت و سازها خواهیم شد.

به گزارش کافه اقتصاد رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلوزیونی (دوشنبه شب ۲۶ مهر ماه) درباره تحقق وعده ساخت چهار میلیون مسکن گفت : دولت کار هدایت، نظارت و حمایت را انجام می‌دهد، و باید همه دست‌اندرکاران وارد میدان شوند تا بتوانیم این پیشران اقتصاد را به حرکت در آوریم.

دکتر رئیسی با بیان اینکه با ساخت مسکن بسیاری از کسب و کارها فعال می‌شود، افزود: وقتی مسکن فعال شود، خیلی از کسب و کارها و کارخانجات هم فعال می‌شوند و با افزایش اشتغال‌زایی و تولید، نیاز مردم هم برطرف می‌شود؛ لذا ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال جزو برنامه‌هایی است که دولت دنبال می‌کند و مقدمات کار آماده شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره شرایط ثبت نام تصریح کرد: شرایطی برای ثبت نام افراد در سامانه در نظرگرفته شده است، از جمله اینکه حتما باید متاهل باشند و پنج سال در شهری ساکن باشند. این شرایط از نظر ما نیاز به بررسی بیشتر و حتی تجدیدنظر دارد. در حال حاضر خانم‌ها اگر ۳۵ سال به بالا داشته باشند به عنوان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده و مشمول این قانون می‌شوند. یعنی خانم‌های ۳۵ سال به بالا که مجرد هستند می‌توانند ثبت نام کنند و از این ظرفیت قانونی استفاده کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: هنوز سقفی برای آقایان در نظر گرفته نشده و ما این پیشنهاد را داریم که آقایان مجرد ۴۰ سال به بالا نیز مشمول این ظرفیت قانونی شوند. در اجرای این قانون نیز بر استفاده از ظرفیت و امکانات داخلی نیز تاکید داشته و داریم. وزارتخانه نیز به این سمت تمایل دارد.