وزیر جهادکشاورزی از پیش‌بینی خرید ۱۰.۵ میلیون تن گندم تا پایان سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ خبر داد و با پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر از مطالبات کشاورزان در روزهای آتی، پایان شهریورماه سال جاری را زمانِ تسویه کامل مطالبات گندم‌کاران در خرید ۲ میلیون تن گندم اضافه بر بودجه اعلام کرد.

به گزارش کافه‌اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از پروژه‌های بخش کشاورزی هفته دولت در شهرستان اسلامشهر، در دیدار با تولیدکنندگان بخش کشاورزی این شهرستان گفت: ۱۸ میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور وجود دارد که ۶ درصد آن اراضی کشاورزی درجه یک است و بلعیده شدن این اراضی مرغوب مسکن سازی بی رویه، سیل جمعیت، رشد نامتوازن صنایع در اسلامشهر هم چشم و دل را می آزارد.
وی افزود: اقلیم مناسب، دسترسی به بازار بزرگ مصرف در پایتخت و وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی، برای شهرستان اسلامشهر، موقعیت مطلوب در تامین بازار داخل و ورود به بازارهای صادراتی را فراهم ساخته است، به گونه ای که این شهرستان می تواند بخش عمده ای از مرغ استان تهران را تامین کند.
نیکبخت بر حفظ کاربری در شهرستان اسلامشهر تاکید کرد و گفت: نزدیکی به مرکز، حریم کشاورزی منطقه را تهدید می‌کند و با توجه به افزایش نفوس کشور و لزوم تامین امنیت غذایی بیش از ۸۵ میلیون جمعیت در حال رشد، با تلاش جدی در حفظ کاربری اراضی، می توان کشاورزی و دامداری را در این شهرستان رونق داد.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به فرمایشات و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند انتظار رییس‌جمهور، سند امنیت غذایی، اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه، ما باید در ۱۴ محصول اساسی کشور تا ۹۰ درصد و در ۵ محصول به ۱۰۰ درصدِ خودکفایی دست یابیم.
وی تصریح کرد: پیاده‌سازی این اسناد و پیش بُردِ برنامه‌های اجرایی آن، عزم ملی می طلبد و جهاد بزرگی است. کشاورزان در صف اول و وزارت جهاد کشاورزی نقش حمایتی و ریل گذاری سیاستی این امر را برعهده دارد.
نیکبخت با بیان این‌ مطلب که؛ روزانه به ۸ هزار تن گوشت گرم مرغ و۳.۲ -۳ هزار تن گوشت قرمز نیاز داریم، گفت: باید تلاش کنیم با وجود تمام سختی ها، نیازمان را در داخل کشور تولید کنیم تا به بیگانه متکی نشویم و امنیت غذای کشور را حفظ کنیم حتی اگر هزینه تولید بالا باشد، زیرا به فرض مناسب بودن همه شرایطِ واردات، فقط در تامین دو قلم محصول یاد شده با بسیج همه امکانات حمل و نقل، باز هم امکان ترانزیتِ باری این حجم کالا به کشور وجود ندارد.
وی ادامه داد: ستاد توسعه گلخانه در راستای استفاده بهینه از منابع موجود در وزارت جهادکشاورزی در حال تشکیل است و در این ستاد از دانش نخبگان بهره خواهیم برد.
وزیر جهادکشاورزی در رابطه با پرداخت مطالبات گندم کاران عنوان کرد: رییس‌جمهور، این مطالبات را دیون ممتازه دانسته و دستور پرداخت فوری آن را به سازمان برنامه و بودجه صادر کرد، براین اساس ۵۰ هزار میلیارد تومان در جلسه اخیر تصویب شد که در حال پرداخت است.
وی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۲ خرید ۸.۵ میلیون تن گندم پیش بینی شده بود، گفت: در حال حاضر خرید تضمینی از مرز ۱۰ میلیون تن گذشته است و پیش بینی می شود، این رقم تا ۱۰.۵ میلیون تن ادامه داشته باشد؛ به عبارتی ۲ میلیون تن بیش از پیش بینی بودجه، که اعتبار آن تا پایان شهریور تامین خواهد شد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد: در سال زراعی آینده با پایداری در تولید گندم به خودکفایی کامل در تولید این محصول راهبردی دست یابیم.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی دانش بنیان و علمی ، راه چاره‌ی کشور در رسیدن به خودکفایی است، گفت: ظرفیت تحمیل بار بیشتر بر آب و خاک ایران وجود ندارد، لذا باید با کشاورزی دانش بنیان، بهره وری را در واحد سطح افزایش دهیم و با استفاده از منابع موجود بیشترین محصول را تولید کنیم.