نمایندگان ملت امروزدر جلسه غیررسمی کمیسیون تلفیق بودجه به بررسی جزئیات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداختند.

به گزارش کافه اقتصاد از خانه ملت ، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در حاشیه نشست امروز صبح این کمیسیون، گفت:جلسه کمیسیون تلفیق به صورت غیررسمی و با حضور معاون سازمان برنامه و بودجه، ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و معاون وزیر بهداشت و درمان برای بررسی موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده برگزار شد.

وی ادامه داد: دولت در جلسه در خصوص اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به رانت و فساد در کشور شده است، مطالبی را مطرح و اعلام کرد که دولت تصمیم دارد با حذف ارز یارانه ای، منابع ناشی از این حذف را به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

 

بررسی نحوه هزینه‌کرد بودجه ۳۰ هزار میلیاردی حوزه اشتغال با حضور بانک‌ها

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امروز جلسه‌ای با موضوع بررسی نحوه اجرای تبصره ۱۸ در خصوص تولید و بهره‌وری در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در این کمیسیون با حضور روسای بانک‌ها و مسئولان دستگاه های اجرایی برگزار شد.
 وی ادامه داد: براساس قانون باید بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع برای حوزه اشتغال با اولویت مناطق محروم به سازمان‌های متولی اشتغال مانند سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارتخانه‌های آموزش و پروش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت می‌شد، که براساس گزارش‌های رسیده وضعیت بسیار نگران کننده ای در مورد میزان اجرای این قانون وجود دارد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: براساس گزارش امروز مسئولان بخشی از این عدم اجرای قانون ناشی از تغییر دولت و مدیران بوده است و طی بررسی‌ها مشخص شد، عملا منابع لازم برای این بخش اختصاص پیدا نکرده و تنها حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل سازمان هدفمندی یارانه ها برای اجرای قانون تبصره ۱۸ تخصیص پیدا کرده که معادل یک سوم تعهدات مربوطه است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در نشست امروز تکالیف لازم برای هر کدام از دستگاه ها از جمله وزارت امور اقتصاد و دارایی که مسئولیت دبیرخانه این مجموعه را برعهده دارد، تعیین و مقرر شد، طی یک هفته دستگاه‌های مربوطه گزارش خود را در مورد این قانون و نحوه تخصیص دو سوم باقی مانده منابع مالی تبصره ۱۸ به کمیسیون اقتصادی ارائه کنند.

 

آزمون مجددی از ۲ هزار داوطلب کنکور سال‌های گذشته و امسال گرفته نخواهد شد

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از حضور رئیس جدید سازمان سنجش در کمیسیون آموزش برای بررسی موضوع نحوه رسیدگی به تخلفات گزارش شده آزمون ۱۴۰۰ خبر داد.

 

احمد نادری اظهار کرد:اعضای کمیسیون در مورد رفع ابهامات مطرح شده در مورد کنکور ۱۴۰۰ و کنکور سال های گذشته از رئیس سازمان سنجش سوال کردند که با تاکید کمیسیون و پذیرش رئیس سازمان سنجش، آزمون برگزار شده در آذرماه امسال از کسانی که هم اکنون‌دانشجو هستند، فاقد اعتبار است و عملا آزمون مجددی برگزار نخواهد شد.

 

چرا معافیت مالیاتی کتب کمک درسی در بودجه سال آینده حذف شد؟

مهدی اسماعیلی با اشاره به بررسی لایحه بودجه در حوزه آموزش مصوبه اخیر کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مبنی بر حذف معافیت مالیاتی انتشارات و کتب کمک درسی، عنوان کرد: با توجه به اینکه سیاست‌های نظام آموزشی کشور بر این مبنا است که در فرآیند آموزش و پرورش نیازی به کتب کمک درسی نداریم، لزومی ندارد که حمایت‌های خاص دولتی در بودجه از انتشارات و کتب کمک درسی صورت گیرد.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: درآمد ناشی از محل اخذ مالیات از انتشارات کمک درسی و مؤسسات کنکور به تقویت برنامه‌های کیفی بخشی آموزش در مدارس و تقویت زیرساخت‌های  آموزشی مدارس مناطق محروم اختصاص می‌یابد. این مصوبه در جهت مبارزه با تقویت و فربه شدن مافیای کنکور است.

 

نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس وشورای اسلامی گفت:بررسی اقدامات وزارت دادگستری برای ترفیع جایگاه جهانی ایران در کنوانسیون مبارزه با فساد و رسیدگی به تخلفات سازمان بنادر و همچنین رفع ایرادات کاداستر در دستور کار جلسات امروز کمیسیون اصل نود قرار داشت.
وی ادامه داد: پس از ورود کمیسیون به موضوع و احراز تخلفات و ایرادات موجود اطلاعات از سامانه امور اراضی و ثبت حذف گردید و مقرر شد گزارشات مکتوب و جامعی جهت اطلاع به کمیسیون ارسال شود و پهنه یک مجددا مورد بازبینی قرار گرفته و با حضور مدیرکل نظارت سازمان نقشه‌برداری به نحو صحیح حدنگاری شود. ضمن اینکه مقرر شد این پرونده همچنان تا حصول نتیجه در سراسر کشور و صدور تائیدیه‌ها در کمیته حقوقی و قضایی باز خواهد ماند.
خضریان با اشاره به عناوین برخی از شکایات واصله به کمیسیون در این جلسه، گفت: هک سامانه بنادر، شکایت تعدادی از پیمانکاران از سازمان بنادر، واگذاری بندر نفتی خلیج فارس به شرکتی با عنوان بناگستر کرانه و نقش برخی از مدیران سابق سازمان بنادر در این شرکت، نقایص موجود در آئین‌نامه معاملات سازمان بنادر به خصوص ماده ۳۶ آن و لزوم اصلاحات در آن و همچنین موضوع فیش‌های حقوقی، پاداش‌های فصلی و سالانه و سطح پرداختی به مدیران این سازمان و عدم ثبت اطلاعات در سامانه شفافیت حقوق و دستمزد و همچنین بررسی سفرهای خارجی به ویژه سفرهای غیر ضرور و بی‌ضابطه صورت گرفته و مسائل مربوط به سازمان بازنشستگی و وضعیت تخلفات در شرکت‌های زیر مجموعه سازمان بنادر از قبیل هدایت کشتی و واگذاری اراضی در بندر شهید رجایی به شرکت دریا پیکر ساحل و اقدامات و مسایلی از این دست از جمله موضوعاتی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.  

 

باید بر اساس قوانین کشورهای هدف صادرات محصولات کشاورزی گام برداریم

محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح نشست ( یکشنبه ۱۹ دی ماه) کمیسیون متبوع خود، گفت:در خردادماه سال جاری از سوی یکی از نهادهای کشور روسیه که در زمینه نظارت بر واردات محصولات کشاورزی فعالیت دارد به سفارت ایران در این کشور در خصوص ابهام در مصرف ۴ نوع سم در زمینه تولید محصولات کشاورزی ایرانی اعلام شده بود.

وی ادامه داد : تنها کشور روسیه به واسطه عدم شناخت سموم به کار برده شده در محصولات ایرانی آنها را برگشت زده و محموله‌ سیب زمینی به دلیل وجود خاک و کیوی به دلیل داشتن نوعی آفت قرنطینه‌ای که با آن مبارزه نشده برگشت زده شده‌اند.

عسکری، تصریح کرد: محصولات کشاورزی که در حال حاضر در داخل کشور تولید می‌شوند از نظر کیفیت، سلامت و رعایت دوره کارنس جایگاه مطلوبی دارد اما هر کشور قوانین خاص خود را دارد و باید بر اساس قوانین کشورهای هدف صادرات گام برداریم تا با اشکالات مواجه نشویم.

 

تشکیل کمیته های تخصصی بین مرکز پژوهش های مجلس و بانک مرکزی

نشست مشترک بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی به منظور گسترش همکاری های مشترک تشکیل شد و در زمینه همکاری در تهیه و تدوین پیش نویس طرح ها و لوایح تقنینی و نظارتی در قالب کمیته های تخصصی دوجانبه،ایجاد و تقویت هماهنگی در درک بهتر مسائل ،چالش های عرصه پولی و بانکی کشور ،تامین اسناد و اطلاعات تخصصی مورد نیاز ارکان مجلس شورای اسلامی بحث و گفتگوهایی مطرح شد.
اشتراک گذاری داده ها، اطلاعات، مستندات و ظرفیت های سازمانی و تخصصی موجود بین طرفین و برگزاری مشترک رویدادهای علمی و تخصصی لازم در سطوح مختلف از دیگر محورهای گفتگوی نگاهداری و صالح آبادی بود.
در پایان نشست مقرر گردید مرکز پژوهش های مجلس و بانک مرکزی با امضای توافق نامه ای همکاری های مشترک در زمینه های مختلف را گسترش دهند.

 

دخالت های وزیر صمت در عزل و نصب مدیران ارشد خودروسازی ها غیرقانونی است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باتوجه به سهام اندک دولت در در ایران خودرو(۶٪) و سایپا (۱۷٪) دخالت های وزیرصمت در عزل و نصب های مدیران ارشد این دوخودروساز وجهه قانونی ندارد و کمیسیون صنایع و معادن برخورد قانونی خواهد کرد.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: بنده مکرر به وزیرصمت جناب فاطمی امین تذکر داده ام، به  این دو خودروساز بزرگ همچون گذشته به منزله حیات خلوت دولت نگاه نکنید، این نگاه مغایر بامنافع ملی و قواعد درست اداره یک بنگاه اقتصادی است،

 

 بررسی آثار و تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در سال آینده

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: در نشست امروز عصر با حضور مسئولان سازمان غذا و دارو آثار و تبعات و همچنین سیاست دولت در زمینه حذف ارز یارانه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ ادامه داد: دولت در لایحه بودجه سال آینده حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی قرار داده است که  براساس شواهد، قرائن و مستندات این میزان کافی نیست. حداقل باید ۷۰ هزار میلیارد تومان در این زمینه منابع مالی در نظر گرفته شود و بصورت واقعی و کافی باید ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در بودجه سال آینده تعیین شود.
وی تصریح کرد:در جلسه امروز بسیاری از دغدغه‌ها و سوالات نمایندگان مطرح و مسئولان دولتی پاسخ دادند اما این پاسخ‌ها قانع کننده نبود و قرار شد، فردا بعدازظهر ساعت ۱۴ نشستی دیگر با مسئولان دولتی برای بررسی همه جوانب بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده مورد بحث و بررسی قرار بگیرد تا سوالات نمایندگان در این خصوص پاسخ داده شود.
  • نویسنده : حامد محمدی لورون
  • منبع خبر : خانه ملت