برزیل در شبی که صعود متقدرانه به یک چهارم نهایی داشت، ژاپن و کره ۲ نماینده دیگر آسیا هم با شکست مقابل حریفانشان پس از استرالیا از جام کنار رفتند تا پرونده آسیایی‌ها در جام‎‌جهانی بسته شود.

مرحله یک هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر امشب با برگزاری ۲ دیدار باقی‌مانده به پایان می‌رسد تا لیست ۸ تیمی که به یک چهارم نهایی صعود کرده‌اند، کامل شود. در بازی‌های دیشب یک هشتم هم ۲ تیم آسیایی ژاپن و کره‌جنوبی به ترتیب به مصاف ۲ مدعی جدی جام یعنی کرواسی و برزیل رفتند.

خداحافظی آبرومندانه سامورایی‌ها

استادیوم الجنوب دیشب میزبان دیدار ژاپن و کرواسی در بازی‌های یک هشتم نهایی جام‌جهانی بود، سامورایی‌ها پس از عملکرد خیره‌کننده در گروه مرگ و کسب ۲ پیروزی بزرگ برابر اسپانیا و آلمان و شکست مقابل کاستاریکا به عنوان تیم اول گروه E به یک هشتم صعود کرده بودند، آن سو هم کروات‌ها نایب قهرمان دوره قبل، با دو تساوی برابر تونس و بلژیک و برد کانادا به عنوان تیم دوم گروه F یکی از ۱۶ تیم مرحله حذفی لقب گرفته بودند.

روند خوب شاگردان هاجیمه موریاسو در بازی دیشب هم ادامه پیدا کرد و آنها با همان نمایش‌های جذابی که ۲ غول بزرگ را در گروهی مغلوب کرده بودند، در یک هشتم هم توانستند از کرواسی پیش بیفتند اما در نهایت مقاومت‌شان برابر حملات کروات‌ها شکست تا گل مساوی را دریافت کنند و کار به وقت اضافه و در نهایت به ضربات پنالتی بکشد.

 

کرواسی که نشان داده پس از عبور از مرحله گروهی، در مراحل حذفی می‌تواند گلیمش را از آب بیرون بکشد و راحت‌تر کار را پیش ببرد، در بازی دیشب برابر تیم یکدست ژاپن هم برتر ظاهر شد و در شبی که دومینیک لیواکوویچ دروازه‌بان دیناموزاگراب به قول زالاتکو دالیچ غیرقابل عبور بود، او با گرفتن سه ضربه پنالتی سامورایی‌ها، تیمش را با برد ۳ بر یک به یک چهارم رساند.

کروات‌ها که در دوره گذشته هم تا نیمه نهایی پیش آمده بودند و در نهایت در روسیه در رده سوم قرار گرفتند، این بار در قطر هم در قامت یک مدعی ظاهر شدند و با حفظ فرم خوبی که تیم‌شان در سال‌های اخیر داشته است، یکی از تیم‌های قابل احترام جام شماره ۲۲ هستند. هر چند در بازی یک چهارم مقابل یکی از مدعیان اصلی جام به نام برزیل، روز سختی خواهند داشت و تکرار موفقیت دوره قبل برایشان سخت پیش‌بینی می‌شود.

ژاپن هم با توجه به نمایش‌های تیم موریاسو، آبرومندانه از جام‌جهانی کنار رفت، تیمی که توانست با نتایج شگفت‌انگیز در مرحله گروهی و یک نمایش پایاپای مقابل کروات‌ها در یک هشتم، اعتبار فوتبال آسیا را نسبت به قبل بیشتر کند و به همراه کره‌جنوبی و استرالیا، برچسب زنگ تفریح را از روی تیم آسیایی‌ها بکند.

سلسائو مقتدرانه پیش به سوی جام

مصاف دوم دیشب مرحله یک هشتم نهایی، رویارویی برزیل و کره‌جنوبی بود، مصاف یک تیم آسیایی دیگر حاضر در جمع ۱۶ تیم با یکی از مدعیان اصلی قهرمانی که تنها برای بردن جام به دوحه آمده است. سلسائو با برد مقابل صربستان و سوئیس و شکست برابر کامرون به عنوان تیم اول گروه G راهی یک هشتم شده بود؛ در طرف مقابل کره‌ای‌ها برخلاف برزیلی‌ها یک صعود سخت و نزدیک را داشتند و با یک برد مقابل پرتغال، تساوی برابر اروگوئه و باخت به غنا با عنوان تیم دوم گروه H با تفاضل تنها یک گل بهتر نسبت به اروگوئه به یک هشتم رسیده بودند.

مقایسه روند ۲ تیم، پیش‌بینی تیم برتر را آسان کرده بود، به خصوص که برزیلی‌ها تنها با گذشت ۷ دقیقه از سوت کلمنت تورپین داور فرانسوی، دروازه کیم سئونگ‌یو را باز کردند و در نهایت با ارائه همان فوتبال هجومی و چشم‌نوازی که از آنها انتظار می‌رفت در پایان ۴ بر یک شاگردان پائولو بنتو را شکست دادند تا یک صعود مقتدرانه به مرحله یک چهارم داشته باشند.

 

بازگشت دوباره نیمار به ترکیب اصلی پس از پشت سرگذاشتن مصدومیت نه چندان جدی‌اش در کنار مهاجمانی مانند وینیسیوس، ریچالیسیون و پاکِتا که باز کردن قفل هیچ دروازه‌ای برایشان سخت نیست، نشان از تیم آماده تیته دارد که برای پاک کردن خاطره تلخ دوره گذشته که تا یک چهارم بیشتر بالا نیامدند، بهترین شرایط ممکن را دارد.

آنها در یک چهارم، کرواسی را پیش روی خودشان می‌بینند تا هواداران در انتظار یک بازی جذاب دیگر در دو قدم مانده به فینال بازی‌ها باشند.

کره هم در حالی پس از حذف استرالیا و ژاپن از جام کنار رفت تا پرونده تیم‌های آسیایی بسته شود که یاران سون، نمایش‌های جذابی را در قطر ثبت کردند، مانند بازی با پرتغال در مرحله گروهی که نشان دادند قاره آسیا همان طور که اشاره شد دیگر زنگ تفریح نیست.

  • منبع خبر : ایرنا