صعود مراکش با پیروزی برابر اسپانیا و برد پرگل پرتغال مقابل سوئیس در شب نیمکت‌نشینی رونالدو، حُسنِ ختام مرحله یک هشتم نهایی جام‌جهانی قطر بود.

پرونده مرحله یک هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر دیشب با انجام ۲ دیدار باقی مانده بسته شد و از ۸ تیم صعود کرده به یک چهارم رونمایی شد تا این مسابقات که به جذاب‌ترین شکل در حال پیگیری است، یک قدم دیگر به شناخت قهرمان نزدیک شود. در دو بازی دیشب ابتدا اسپانیا با مراکش روبرو شد و در بازی پایانی یک هشتم هم پرتغال و سوئیس با هم روبرو شدند.

پرشورها سد راه لاروخا

همه چیز طبق نقشه برای شاگردان لاروخا پیش نرفت تا آنها در یک هشتم نهایی غافلگیر شوند و خیلی زود به خانه برگردند. اسپانیا با برد کاستاریکا، تساوی با آلمان و باخت عجیب به ژاپن، تنها با ۴ امتیاز به عنوان تیم دوم گروه E به جمع ۱۶ تیم مرحله یک هشتم رسیده بودند؛ گفته شده که آنها در بازی آخر گروهی برابر سامورایی‌ها طوری شرایط را رقم زدند که بازنده باشند و با قرار گرفتن در رده دوم جدول در مرحله بعد به سمتی که آرژانتین و برزیل هستند نروند و کار آسان‌تری در طرف دیگر جدول برای رسیدن به فینال پیش رو داشته باشند.

حریف اسپانیا در یک هشتم مراکش بود، یکی از تیم‌های بدون باخت مرحله گروهی که در حضور کرواسی در گروه F توانسته بود با برد بلژیک و کانادا و تساوی برابر کروات‌ها با ۷ امتیاز به عنوان تیم اول گروه به یک هشتم نهایی صعود کند.

با این حال بر خلاف آن چیزی که لوئیز انریکه و شاگردانش تصور می‌کردند، کار برای اسپانیا برابر مراکش در اجوکیشن سیتی سخت پیش رفت. انگیزه شاگردان ولید رگراگی با ستاره‌های با تجربه‌ای مانند حکیم زیاش و اشرف حکیمی و هواداران پرشوری که استادیوم را روی سر ماتادورها خراب کرده بودند، سبب شد تا این تیم هر چه بزند به در بسته بخورد، حتی آنها خوش شانس هم بودند و اگر در چند موقعیت اونای سیمون در درون دروازه نبود، در همان وقت‌های قانونی شاید پرونده اسپانیا بسته می‌شد.

در نهایت پس از تساوی دو تیم در ۱۲۰ دقیقه، کار برای تعیین تیم برنده به ضربات پنالتی کشید و در شبی که یاسین بونو یکی از ستاره‌های مغربی‌ها بود، آنها با نتیجه ۳ بر صفر اسپانیا را مغلوب کردند و به یک چهارم رسیدند تا یکی دیگر از شگفتی‌های جام بیست و دوم ثبت شود.

مراکش برای اولین بار توانست به یک چهارم نهایی صعود کند و در سوی دیگر کابوس جام‌جهانی قبلی باز هم برای اسپانیا تکرار شد و ماتادورها که در دوره قبلی در روسیه در یک هشتم نهایی برابر روسیه در ضربات پنالتی ۴ بر ۳ بازنده و حذف شده بودند، ۴ سال بعد هم این اتفاق برایشان تکرار شد و این بار برابر مراکش باختند و نتوانستند از یک هشتم بالاتر بروند.

 

سجده شکر بازیکنان مراکش پس از صعود به یک‌چهارم

 

خط و نشان پرتغال

آخرین بازی یک هشتم نهایی برخلاف سایر بازی‌های این مرحله که حساس و نزدیک دنبال شد، یک طرفه‌ترین دیدار این مرحله بود، جایی که پرتغال و سوئیس در استادیوم لوسیل با هم روبرو شدند. پرتغال با دو برد مقابل غنا و اروگوئه و شکست برابر کره به عنوان تیم اول گروه H به یک هشتم رسیده بود و شاگردان مورات یاکین هم با پیروزی مقابل کامرون و صربستان و باخت به برزیل با ۶ امتیاز به عنوان تیم دوم از گروه Gراهی این مرحله شده بودند.

مصاف دو تیم اروپایی در یک هشتم که با شوک نیمکت نشینی رونالدو آغاز شد، از همان دقایق اولیه برای شاگردان فرناندو سانتوس خوب پیش رفت و آنها در یک بازی یک طرفه توانستند در نهایت ۶ بر یک مقابل سوئیس پیروز شوند و به یک چهارم نهایی برسند.

ستاره پرتغال هم در این بازی، گونسالو راموس ملی‌پوش ۲۱ ساله بنفیکا بود که به جای رونالدو در بازی با سوئیس در ترکیب قرار گرفت و با زدن سه گل و ثبت اولین هت تریک جام‌جهانی ۲۰۲۲، به بهترین شکل ممکن به اعتماد سانتوس پاسخ داد تا کار برای بازگشت شماره ۷ به ترکیب اصلی سخت شود.

پرتغال هم بر خلاف جام‌جهانی روسیه که در مرحله یک هشتم با باخت به اروگوئه کنار رفته بود، این بار در قطر توانست از این مرحله عبور کند و دیدار آنها با مراکش در روز شنبه در مرحله یک چهارم نهایی دیدنی خواهد بود.

در طرف دیگر سوئیس یکی از غیرمنتظره‌ترین تیم‌های راه پیدا کرده به مرحله حذفی بود، پرونده‌اش در جام بسته شد و ژردان شکیری و رفقا باید به زوریخ برگردند.

  • منبع خبر : ایرنا