مرحله یک هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر دیشب با انجام ۲ بازی ادامه پیدا کرد تا تکلیف ۲ تیم دیگر از تیم‌های حاضر در یک چهارم نهایی مشخص شود. در بازی‌های دیشب فرانسه با لهستان یک جدال کاملا اروپایی را برگزار کردند و در دومین دیدار هم انگلیس با سنگال روبرو شد.

خروس‌ها برای دفاع از عنوان قهرمانی انگار کمربندهایشان را محکم بسته‌اند و پس از یک صعود زودهنگام از گروه D، در یک هشتم نهایی هم همان تیم مدعی دور گروهی نشان دادند. فرانسه که با برد مقابل استرالیا و دانمارک و شکست مقابل تونس در یک بازی تشریفاتی به مرحله حذفی صعود کرده بود، دیشب در استادیوم الثمامه، رو در روی لهستانی قرار گرفت که با یک برد مقابل عربستان، تساوی با مکزیک و باخت به آرژانتین، یک صعود میلیمتری و نزدیک به یک هشتم داشت و تنها به دلیل تفاضل بهتر نسبت زاپاتاها، توانست بعد از یاران مسی راهی مرحله حذفی شود.

تفاوت صعود ۲ تیم به یک هشتم که یکی مقتدرانه و دیگری میلیمتری بود، به خوبی در جریان بازی دیشب خودش را نشان داد، فرانسوی‌ها که برای دفاع از عنوان قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۸ روسیه، در قطر حاضر هستند، با درخشش ستاره‌های خط آتش‌شان یعنی اولیویه ژیرو و کیلیان امباپه توانستند ۳ بر یک، لواندوفسکی و یارانش را شکست دهند و یک گام دیگر به تکرار قهرمانی نزدیک شوند.

در حالی لوا که یک فصل فوق‌العاده را با بارسا تجربه می‌کند، به خانه بر می‌گردد که نمایش‌های درخشان همتای او در خط حمله فرانسه یعنی امباپه ادامه دارد و ستاره پی اس جی در بازی دیشب مقابل لهستان با زدن ۲ گل، هم نقش اول فرانسه را در این پیروزی داشت و هم با رساندن تعداد گل‌هایش به عدد ۵ به صدرنشینی در جدول گلزنان جام‌جهانی قطر ادامه داد. دشان با داشتن ستاره‌هایی مانند امباپه به نظر می‌رسد کار راحت‌تری نسبت به تیم‌های دیگر برای رقم زدن یک پایان خوش در قطر دارد.

در سوی دیگر در شرایطی لهستان از جام‌جهانی کنار رفت که وویژک شزنی دروازه‌بان این تیم با مهار ۲ پنالتی در مرحله گروهی مقابل آرژانتین و عربستان یکی از هایلایت‌های عقاب‌ها در قطر بود، هر چند داشتن یک شزنی آماده در خط دروازه و یک لوای گلزن در خط حمله برای ادامه پیشروی لهستان در جام‌جهانی ۲۰۲۲ کافی نبود.

سه شیر در قامت یک مدعی

استادیوم البیت دوحه دیشب میزبان دیگر بازی یک هشتم یعنی انگلیس و سنگال بود، شاگردان گرت ساوت‌گیت که با ۲ برد مقابل ایران و ولز و تساوی برابر ولز به عنوان صدرنشین گروه B راهی یک هشتم شده بودند، به مصاف حریف آفریقایی‌شان رفتند که توانسته بود با برد قطر و اکوادور و شکست برابر هلند به عنوان تیم دوم از گروه A راهی یک هشتم شود.

سه شیرها هر چند در ابتدای این بازی گرفتار بازی رو به جلوی شاگردان آلیو سیسه شدند اما توانستند در نهایت با سه گل، یک برد قاطع را به دست بیاورند و با کسب سومین پیروزی‌شان در قطر، به جمع ۸ تیم یک چهارم نهایی اضافه شوند. نکته قابل توجه در این بازی ادامه درخشش بوکایو ساکا بازیکن ملی‌پوش آرسنال بود که با زدن یک گل دیگر، تعداد گل‌هایش را برای انگلیس به عدد ۳ رساند. همچنین خبر خوب در این بازی برای ساوت‌گیت، باز شدن پای کاپیتان انگلیس به گلزنی در قطر بود و هری کین سرانجام در چهارمین مسابقه در قطر توانست برای انگلیس گل بزند.

حالا انگلیس مانند دوره گذشته در روسیه که تا نیمه نهایی پیش آمده بود، در قطر هم نشان داده که یکی از مدعیان اصلی است و جدال این تیم با فرانسه در یک چهارم نهایی می‌تواند یکی از جذاب‌ترین بازی‌های این دوره را ثبت کند، جدالی که خیلی‌ها ساعت‌هایشان را از همین الان برای ساعت ۲۲:۳۰ روز شنبه ۱۹ آذر و تماشای این مسابقه کوک کرده‌اند.

در طرف مقابل هم در حالی پرونده سنگال در قطر بسته شد که جای خالی سادیو مانه کاپیتان این تیم که به دلیل مصدومیت جام را از دست داد، مشهود بود و قهرمان آفریقا هم به جمع دیگر حذف شدگان این قاره اضافه شد تا تنها چشم امید قاره سیاه به تنها نماینده باقی مانده‌شان یعنی مراکش باشد که فردا شب باید با اسپانیا روبرو شود.

  • منبع خبر : ایرنا