رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اتاق اصناف ایران درباره عملکرد مجلس در حوزه اقتصاد اصناف و کسب‌و‌کارها گفت: عملکرد مجلس شورای اسلامی در حوزه اصناف و کسب‌وکارها چندان مطلوب نبوده است.

به گزارش کافه اقتصاد ازاتاق اصناف ایران، وحید مهرپویان طارانی، در گفت‌و‌گو با صمت در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی عملکرد مجلس عنوان کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب از وضعیت اقتصادی فعلی با عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌کند، انتظار می‌رود همه به میدان بیایند و برای عبور از این شرایط اقدام کنند، اما متاسفانه می‌بینیم گاها این چنین نیست.

وی افزود: موضوع دیگری که می‌توان درباره عملکرد مجلس به آن اشاره کرد، این است که از نظر نخبگان بازار در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها استفاده نمی‌کنند، به همین دلیل مصوبات در برخی موارد در حوزه اجرا موفقیتی به‌همراه ندارند.

رئیس اتاق اصناف اسلامشهر در ادامه تاکید کرد: استفاده نکردن از نخبگان در برنامه‌ریزی‌ها باعث می‌شود بیشتر قوانین و مصوبات تنها با در نظر گرفتن شرایط و منافع استان و شهر تهران تنظیم شود.

مهرپویان طارانی در ادامه گفت: مسئله دیگر قوانین مغایر در حوزه اصناف و توسعه فضای کسب‌وکار است. در یکی از بررسی‌های انجام‌شده در این زمینه ۵ هزار قانون مغایر در قوانین کشور به ثبت رسیده بود. طبیعتا بخشی از این مغایرت‌ها در حوزه اصناف است که فعالان این بخش را دچار مشکل و آسیب‌های فراوانی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

وی تاکید کرد: مجموعه اصناف سهم قابل‌توجهی در تولید ناخالص ملی دارند اما باوجود تفکرات مثبت در مجلس، گاها نتیجه قابل‌قبولی از مصوبات مجلس به‌دست نمی‌آید.

رئیس اتاق اصناف اسلامشهر در ادامه تصریح کرد: وقتی در طول ۴۰ سال گذشته قانون نظام صنفی کمتر از ۵ بار اصلاح و بازبینی شده، یعنی قوانین موجود در این زمینه روزآمد نیست؛ مثلا قانون فاصله ۱۲۰ کیلومتری صنایع از شهرها مربوط به سال ۱۳۴۷ است. روزآمد نبودن قوانین در این زمینه باعث می‌شود واحدهای صنعتی، به‌دلیل محدودیت‌های قانونی در قالب مجموعه صنفی مجوز و پروانه بگیرند و به فعالیت بپردازد؛ بنابراین این واحدها از امتیازات در نظر گرفته شده برای صنایع محروم می‌شوند و در عین حال اهداف کشور در حوزه تولید، تجارت و خدمات نیز محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: در حال ‌حاضر حامل‌های انرژی برای صنایع با تسهیلاتی ارائه می‌شود اما صنایع دارای پروانه صنفی از این تسهیلات و امتیازات محروم هستند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اتاق اصناف ایران گفت: قوانین کشور در حوزه اقتصاد باید به‌صورت مداوم روزآمد شوند تا فعالان اقتصادی بتوانند با تامین نیازهای خود به فعالیت بپردازند./پ/

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران