سخنگوی صنعت آب از کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی ورودی به سدهای کشور در مقایسه با پنج سال گذشته خبر داد و گفت: سدهای کشور با ذخیره ۱۸ میلیارد مترمعکب آب هم‌اکنون ۳۷ درصد و سدهای تهران ۱۵ درصد پرشدگی دارند.

به گزارش کافه اقتصاد به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، 《فیروز قاسم‌زاده》 در دهمین نشست خبری سخنگوی صنعت آب کشور در جمع خبرنگارن اظهار داشت: کم بارش‌ترین مناطق مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، همدان، قزوین، قم، کرمانشاه، سمنان، آذربایجان شرقی، البرز و تهران است که میزان کاهش بارندگی در این استان‌ها به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. در این میان استان سیستان و بلوچستان با ۹۰ درصد کاهش در صدر کم بارش‌ترین استان‌ها قرار دارد.
وی در خصوص وضعیت آب تهران اظهار کرد: استان تهران در این مدت تنها ۳۱ میلی‌متر بارش داشته که نسبت به شرایط بلندمدت ۵۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش بارندگی را نشان می‌دهد. در این ایام از سال، آب شرب مهمترین موضوع در بخش آب تهران است و به‌رغم اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص وضعیت بحرانی آب تهران، میزان مصرف حدود ۴۰ هزار لیتر در ثانیه است و با توجه به تداوم شرایط خشکسالی لازم است کنترل مصرف شهروندان در دستور کار قرار گیرد.
قاسم‌زاده با اشاره به پربارش‌ترین مناطق در بخش جنوب غربی کشور از جمله استان‌های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و نیز استان خراسان شمالی در مناطق شرق کشور افزود: تمرکز بارندگی و رشد بالای ۱۰ درصدی بارش نسبت به نرمال در این مناطق به دلیل ورود چندین سامانه‌ از سمت دریای سرخ است.
وی در خصوص ذخایر سد‌های کشور اظهار کرد: ورودی سد‌های کشور حدود ۳٫۴ میلیارد مترمعکب است و نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ درصد رشد داشته و در مقایسه با متوسط ۵ سال اخیر حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش دارد.
سخنگوی صنعت آب کشور در مورد خروجی‌ مخازن سدهای مهم کشور اظهار داشت: خروجی این مخازن تا کنون ۴٫۵ میلیارد متر معکب بوده و با کنترل‌های صورت گرفته نسبت به سال ‌گذشته ۴ درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: مخازن سدهای کشور در حال حاضر دارای ۳۷ درصد پرشدگی هستند که معادل ۱۸ میلیارد متر معکب است، همچنین سد‌های تهران نیز در حال حاضر دارای  ۱۵ درصد پر شدگی هستند که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است.