حامد محمدی لورون_در سال های اخیر بحث انتقال بازار آهن فروشان به خارج از شهر تبدیل به موضوع کلیشه ای در رسانه ها شده است و انتظار می رود مسئولان استان اردبیل و فعالان این صنف با بررسی دقیق تمام جوانب به این طرح رسیدگی کنند.

به گزارش کافه اقتصاد ، القای اینکه شغل آهن فروشی جز مشاغل مزاحم در جامعه محسوب می شود از اساس اشتباه است چرا که هر شغلی دارای سختی ، پیچیدگی و مشکلات خاص خود را دارد که باید بصورت تخصصی به آن پرداخته شود ، نباید فراموش کرد  ساخت و ساز بدون آهن آلات و مقاطع فولادی در هیچ نقطه از شهر امکان پذیر نیست و شغل شریف آهن فروشی علاوه بر اینکه شغل مزاحم نیست بلکه یکی از محور اصلی توسعه و آبادنی شهر محسوب می شود‌.

 زمانی که فاز اول بازار بزرگ آهن فروشان در سال ۱۳۶۷ و فاز دوم در سال ۱۳۷۶ احداث گردید در مجاور این دو بازار خانه های مسکونی وجود نداشت و با ساخت شهرک سبلان مسا‌ئل ترافیکی و آلودگی صوتی بوجود آمد .

حال سوال اینجاست چرا شهرداری وقت در سال ۱۳۸۲ با وجود نارضایتی ها و مشکلات مطروحه ،  اقدام به ساخت فاز ۴ آهن فروشان کرد که به اندازه دو بازار فاز ۱ و ۲ گنجایش دارد و مشکلات و گره ترافیکی را چند برابر کرده است.

متاسفانه شهرداری اردبیل بخاطر درآمد زایی با ساخت بازارهای پی در پی ، باعث ایجاد بحران و موجب نارضایتی کسبه آهن فروشان و ساکنان مجاور بازار شده است .

اینکه شهرداری اردبیل بدون در نظر گرفتن تمام جوانب طرح انتقال بازار آهن اقدام به خرید زمین در سه راه کورائیم کرده است نشان از همان روش منسوخ و سیاست اشتباه گذشته خود را نمایان می کند که با احداث بازار جدید بدنبال درآمد زایی از این محل می باشد.

بدون شک باید در انتقال بازار آهن فروشان تمام دغدغه و مطالبات به حق کسبه بازار آهن فروشان اردبیل بدرستی بررسی شود چرا که این طرح بدون همراهی این صنف به جایی نخواهد رسید و با شکست مواجه خواهد شد.

باید توجه نمود اردبیل به عنوان شهر توریستی و گردشگر پذیر می باشد و انتقال بازار آهن به مسیر ابتدای جاده سرچم ( سه راه کورائیم ) باعث  تشدید ایجاد ترافیک خودروهای حمل آهن و موجب افزایش خطر برای مسافران خواهد شد. 

ضروری است استقرار بازار آهن در محدوده ای جانمایی شود که بتوان براحتی آهن آلات مورد نیاز برای ساخت و ساز در تمام نقاط مختلف شهر را به سهولت در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرد.

حامد محمدی لورون

  • نویسنده : حامدمحمدی لورون