سویه جدیدی از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی به نام B.۱.۱.۵۲۹ شناسایی شده که تفاوت زیادی با واریانت‌های فعلی داشته و موجب نگرانی کشورها و سازمان بهداشت جهانی شده است. انتشار این خبر کافی بود تا دلهره به جان بازارهای مالی در جهان افتاده و بهای نفت به عنوان یک دارایی پرریسک نزدیک به 10 دلار سقوط کند. همزمان، معامله‌گران وحشت‌زده به سمت خرید دارایی‌های امن هجوم بردند.

به گزارش کافه اقتصاد  ، اعلام خبر شناسایی سویه جدید ویروس کرونا در آفریقا از روز گذشته، نگرانی‌های زیادی را موجب شده و یک متخصص بیماری‌‌‌های عفونی در انگلیس گفته است که این سویه، خطرناک‌‌‌ترین موردی است که تاکنون دیده‌‌‌ایم و این نگرانی وجود دارد که بتواند مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌‌‌ها را دور بزند.

به گزارش الجزیره، دانشمندان آفریقای‌جنوبی در مورد نوع جدیدی از کووید-۱۹ که در تعداد کمی از افراد شناسایی شده است ابراز نگرانی کرده‌‌‌اند و در تلاش برای درک پیامدهای بالقوه آن هستند.

دانشمندان روز پنج‌شنبه گفتند که این گونه که B. ۱. ۱. ۵۲۹ نام دارد، دارای یک «صورت فلکی بسیار غیرمعمول» از جهش‌‌‌هاست که نگران‌‌‌کننده هستند، زیرا می‌تواند به ویروس کمک کند تا از واکنش سیستم ایمنی بدن بگریزد و آن را قابل انتقال‌‌‌تر کند.

موسسه ملی بیماری‌های واگیردار (NICD) اعلام کرد که ۲۲ مورد مثبت واریانت جدید به دنبال تعیین توالی ژنومی در کشور آفریقای جنوبی ثبت شده است.

سویه جدید ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی، گینه و برخی مسافران هنگ‌‌کنگ دیده‌‌ شده است نگرانی‌‌های تازه‌‌ای را در سطح جهانی ایجاد کرده است.

با توجه به اظهارنظر برخی محققان این گونه جدید در برابر بسیاری از واکسن‌‌هایی که تاکنون ساخته شده است مقاوم بوده و همین موضوع اقتصاد جهانی را در شوک فرو برده است.

سرمایه‌‌گذاران نگران آن هستند که این سویه جدید بتواند مشکلاتی را که در ابتدای شیوع کرونا شاهد آن بودیم دوباره ایجاد کند؛ این موضوع موجب شده است که معامله‌گران به سمت سرمایه‌‌گذاری در دارایی‌‌های امن‌‌تر حرکت کنند.

این حرکت موجب شد طلا بالای محدوده ۱۸۰۰ دلار قرار گیرد و اوراق بدهی آمریکا نیز رشد داشته‌‌اند. از طرفی بیت‌‌کوین تحت تاثیر خبر واریانت جدید و نتیجه جلسه فدرال رزرو شاهد ریزش بود. بیت کوین پس از لمس محدوده ۵۳ هزار دلار، تا محدوده ۵۴ هزار دلار برگشت.

  شوک در بازارهای  جهانی

(NU) نام جدیدی است که سازمان بهداشت جهانی برای سویه جدید کرونا در نظر گرفته است. این سویه جدید که در آفریقا کشف شده است به‌نظر می‌‌رسد کشنده‌‌ترین گونه‌‌ای باشد که تاکنون کشف شده است.

خبر کشف این گونه جدید، بازارهای جهانی را در شوک فرو برد. پس از انتشار خبر کشف این گونه جدید، بازارهای مالی با ریزش‌‌های شدیدی روبه‌رو شدند.

نیکی ۲۲۵ با ۵۳/  ۲ درصد،ASX با ۷۳/  ۱درصد و اس‌اند‌پی ۵۰۰ با ۳/  ۲ درصد ریزش روبه‌رو شدند.

بیت‌‌کوین نیز با انتشار این خبر با افت ۷/  ۶ درصدی روبه‌رو شد. بازار کامودیتی‌‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبود؛ برای مثال نفت با افت ۲ درصدی مواجه شد.

هرچند انتشار این خبر باعث سرخی برخی از بازارها شد ولی از طرفی بازار دارایی‌‌های ضدتورمی را گرم کرد.

در پی انتشار این خبر بازار طلا جهش کرده و باعث شد قیمت طلای جهانی بالای محدوده حمایتی حیاتی ۱۸۰۰ دلار به ازای هر اونس قرار گیرد و در هنگام نگارش این گزارش، این فلز ارزشمند در محدوده ۱۷۹۹ دلار درحال معامله بود.

نقره هم از این قاعده مستثنی نبوده و با ۲۹/  ۰ درصد رشد، در محدوده ۶۴/  ۲۳ دلار به ازای هر اونس معامله شد.

در بازار رمزارزها نیز گرچه کلیت بازار منفی بود، اما توکن‌‌های پروژه‌های فعال در حوزه دنیای مجازی (Metaverse) با رشد روبه‌رو بودند و توانستند در این هفته نیز بازده چشمگیری از خود برجا بگذارند.

کشف واریانت جدید ویروس کرونا تنها دلیل چنین واکنشی در بازارهای مالی نبود.

انتشار گزارش جلسه ماه نوامبر فدرال رزرو که روز چهارشنبه برگزار شد نگرانی‌‌هایی را درباره افزایش زودتر از موعد نرخ بهره ایجاد کرد.

این تصمیم در پی آن گرفته شد که انتشار آمار شاخص قیمت مصرف‌‌کننده (CPI) در آمریکا مشخص کرد که تورم به شکل افسارگسیخته‌‌ای درحال افزایش است.

با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه گسترده کشورهای مختلف، زنجیره تامین دچار مشکل جدی شد. درحالی که مشکلات متعدد ایجاد شده به واسطه ویروس کرونا، اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق می‌‌داد، تصمیمات تورمی اتخاذ شده تا حدودی توانست صنایع را از زیان و ورشکستگی نجات دهد.

حال با رفع بخش بزرگی از مشکلات کرونا، تورم یکی از مهم‌ترین خطراتی است که اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند. فدرال رزرو نیز در پی افزایش تورم به‌دنبال آن است که نرخ بهره را افزایش دهد تا بتواند تورم را کنترل کند.

افزایش نرخ بهره نیز می‌تواند به سرمایه‌‌گذاران گزینه کم‌‌‌ریسک‌‌تر و پرسودتری را ارائه کند. در نتیجه می‌توان گفت تا زمانی  که عواقب و عوارض دقیق سویه جدید کرونا کشف نشود، بازارهای مالی همچنان در شک و تردید باقی خواهند ماند و این میان، برخی تصمیمات سیاسی- اقتصادی می‌تواند مسیر بازارها را مشخص کند.

 

  ترس انگلیس از سویه جدید

با شیوع سویه جدید ترس به جان انگلیس افتاده است. مدیر اجرایی آژانس امنیت سلامت انگلیس می‌‌‌گوید: «این مهم‌ترین سویه‌‌‌ای است که تا به امروز با آن مواجه شده‌‌‌ایم و تحقیقات فوری برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قابلیت انتقال، شدت و حساسیت به واکسن این سویه در حال انجام است.» به گفته هریس، در حال حاضر دانشمندان در حال بررسی این هستند که چه اقدامات بهداشت عمومی می‌تواند در کم کردن تاثیر این سویه جدید موثر باشد.

پنج‌شنبه نیز «ساجد جاوید»، وزیر بهداشت انگلیس اعلام کرد که پرواز از ۶ کشور آفریقایی به این کشور به عنوان یک اقدام احتیاطی، موقتا متوقف خواهد شد. هنوز هیچ مورد ابتلایی از این جهش تازه ویروس کرونا در انگلیس گزارش نشده اما نزدیک به ۵۹ مورد ابتلا به این ویروس در آفریقای جنوبی، لسوتو، اسواتینی، بوتسوانا، نامبیا و زیمبابوه در جنوب آفریقا گزارش شده است.

این سویه، جهش یافته‌‌‌ترین گونه‌‌‌ای است که تاکنون دیده شده و کاملا با سویه‌‌‌ای که ابتدا در ووهان چین پدیدار شده بود، تفاوت دارد. به گفته مقامات بهداشتی انگلیس، سویه تازه ویروس کرونا، چند جهش مهم دارد که احتمالا دو برابر جهش‌‌‌های سویه دلتای این ویروس است و همین امر، ‌‌‌ قابلیت انتقال آن را افزایش می‌دهد. صبح روز جمعه فعالیت بازارهای مالی در منطقه آسیا و اقیانوسیه در واکنش به سویه جدید کاهش یافته است.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد