رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با بیان اینکه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند در کشور وجود دارد،گفت:عقب ماندگی ۵۰ ساله در اجرای برنامه های سالمندی در کشور داریم.

کافه اقتصاد _ احمد دلبری ،رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی سالمند با اشاره به برگزاری همایش این روز در ۹ مهر گفت: ۹میلیون و ۳۰۰ هزار نفر سالمند در کشور وجود دارد و انجمن علمی سالمندان به دنبال رفع مشکلات سالمندان است.

وی ادامه داد: عقب ماندگی ۵۰ ساله در برنامه سالمندی در کشور داریم؛در حالی که در برنامه های سوم تا ششم توسعه به صراحت آمده تا سازمانهای متولی ورود جدی کنند اما متاسفانه کار چندانی نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی با بیان اینکه ۱۸ سال از شروع نوشتن سند ملی سالمندی می گذرد، افزود: این در حالی است که دو سال قبل برای دومین  بار  سند رونمایی شد اما باز هم پس از رونمایی متاسفانه برای اقدام این سند تقسیم کاری نوشته نشده است.

دلبری با بیان اینکه نگران این هستیم که سالمندی به یک چالش چه بسا ابر بحران در آینده نه چندان دور تبدیل شود،در پاسخ به پرسش فارس درباره وضعیت بیماری های مختلف در سالمندان، خاطرنشان کرد: میانگین امید به زندگی در ایران بالاتر از میانگین جهانی است؛ به طوری که در زنان ۷۶ سال و در مردان به ۷۴ رسیده اما کیفیت زندگی مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه بر اساس شاخص دیده بان سالمندی ایران رتبه ۶۴ از ۹۷ را داراست،تصریح کرد: حدود ۲۵ درصد افراد سالمند دچار اختلالات روحی،۵۰ درصد اختلالات خواب،۳۰ درصد بیماری قلبی،۹۰ درصد یک بیماری زمینه ای،۷۵ درصد ۲ بیماری و ۵۰ درصد ۳ بیماری مزمن دارند.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی با اشازه به اینکه ۱۴ هزارو۵۰۰ تخت آسایشگاهی شبانه روزی برای سالمندان داربم،گفت: به ازای هر ۶۴۱ نفر افراد بالای ۶۰ سال یک تخت آسایشگاهی دادیم ؛در حالی که در کشور سوئد به ازای ۱۸ سالمند یک تخت دارند.

دلبری با بیان اینکه از تعداد ۱۴ هزار تخت شبانه روزی آسایشگاهی در ایران ۳۰  درصد تخت ها مربوط به افراد مجهول الهویه است،ابراز کرد: هر سالمند بین ۹ تا ۱۱میلیون تومان در مراکز نگهداری سالمندان در ماه هزینه دارد که این هزینه در برخی مراکز در تهران ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است.

در ادامه این نشست یدالله ابوالفتحی، ممتاز عضو مرکز تحقیقات سالمندی با تاکید بر اینکه نگرش جامعه نسبت به سالمندی و این دوران دارند و جامعه نگرش مثبتی ندارد.

وی با بیان اینکه خانه سالمند بسیار کمی در کشور داریم،گفت: این نگرش منفی باعث شده سالمندان رقبتی برای استفاده از خانه سالمندان نداشته باشد؛در حالی که بسیاری از سالمندان هستند که در منازل خود مشکلات زیادی دارند.

ممتاز با تاکید بر اینکه نیاز به تاسیس مراکز سالمندی در کشور داریم،گفت: در ایران به ازای ۳۰ تا ۴۰ نفر سالمند یک تخت داریم.

وی عدم پوشش مراقبتهای بیماری و بیمه مراقبتی سالمندان را از مهمترین مشکلات سالمندان در ایران عنوان کرد و بیان داشت: باید نگرش منفی به سالمندان اصلاح شود.

عضو مرکز تحقیقات سالمندی یاد آور شد: میزان تاب آوری در خانمهای سالمند کمتر از مردان سالمند است.

ادامه دارد..

  • منبع خبر : فارس