بررسی تجزیه و تحلیل حوادث رانندگی در کشور نشان می دهد علت وقوع اکثر تصادفات جاده ای ، حواس پرتی و بی توجهی به جلو بوده است. 

به گزارش کافه اقتصاد؛ ایران یکی از کشورهای دارای بیشترین نرخ مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در جهان است. طبق استاندارد جهانی اگر بخواهیم ترافیک مطلوبی را در سطح معابر شهری و جاده‌ای شاهد باشیم، ابتدا باید زیر ساخت‌های مناسب آن را فراهم کنیم.

کارشناسان عوامل مختلفی نظیر نکات فنی در احداث راه‌ها، توجه به مسائل ایمنی در تولید خودرو، آموزش مداوم و فرهنگ رانندگی ، رعایت الزاماتی در زمان صدور گواهینامه، ایمن‌سازی راه‌های برونشهری، نصب علائم هشدار دهنده و البته عوامل انسانی مانند  سرعت غیرمجاز، حواس‌پرتی و بی توجهی به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی را در بروز حوادث رانندگی تاثیرگذار می‌دانند.
با نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش حجم مسافرت ها و تردد خودروها در سفرهای آخر سال ، ضروریست دستگاه های متولی مانند شهرداری ها جهت افزایش ایمنی شبکه معابر ، وزارت بهداشت برای مدیریت فوریت های پزشکی و کاهش زمان رسیدن بر بالین مصدوم ، بیمه مرکزی جهت افزایش اثر بازدارندگی و تشویق به رعایت قوانین ترافیکی ، وزارت صمت جهت ارتقای ایمنی وسایط نقلیه ، وزارت راه و ترابری برای شناسایی و ترمیم مسیرهای پرخطر و ایمن سازی راه ها ، صدا وسیما برای ساخت برنامه جهت ارتقای آموزش همگانی و فرهنگ سازی ، هلال احمر جهت تسریع درامداد رسانی ، پلیس راهور و ناجا به عنوان فرماندهی صحنه تصادفات و کنترل جاده ها و همچنین سایر سازمان ها موظفند با اجرای برنامه های موثر در کاهش آسیب های جاده ای و تصادفات کمک کنند .
شایان ذکر است طبق اظهارات وزیر راه و شهرسازی در مجموع از ۲۰۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در کشور ۸ هزار کیلومتر مشمول نقاط پرخطر می شود که تا زمان ترمیم کامل این مسیرها و برای رفع حادثه‌خیزی این نقاط باید در هنگام تردد با احتیاط کافی عبور و مرور شود .
در سال های اخیر حرکت خودروسازان به سمت کیفی سازی و مقاوم سازی خودروهای جدید قابل تحسین است و در این راستا گروه خودرو سازی سایپا با عرضه خودروهای ایمنی همچون شاهین و کوییک باعث ایجاد شرایط مناسب در کاهش تصادفات جرحی و فوتی شده است.