نقش عامل انسانی در صدور کارت‌های بازرگانی حذف و فرآیند صدور آن‌ها هوشمند شد.

به گزارش کافه اقتصاد از صداوسیما ،کارت‌های بازرگانی که یکی از اهداف صدور آن ها، شناسایی و ساماندهی فعالان اقتصادی و اخذ مالیات از آن‌ها بود، اما در مواقعی خود منجر به فساد شد. از جمله این فساد‌ها واردات ۷۰۰ دستگاه پورشه با کارت بازرگانی یک پیر زن بود که به تنهایی منجر به جنجالی خبری در جامعه شد.
همچنین اجاره کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و صادرات و واردات میلیاردی به نام افراد کم بضاعت از دیگر موارد سواستفاده از کارت‌های بازرگانی طی سال‌های گذشته بوده است.

فساد‌هایی که از عدم نظارت دقیق و امضا‌های طلائی حکایت می‌کرد، اما از امروز فرآینده صدور این کارت‌ها با نظارتی بیشتر، کاملا هوشمند و بدون دخالت و خطای انسانی انجام می‌شود.
سامانه‌ای که وزیر صمت می‌گوید باعث حذف امضا‌های طلایی و رانت‌های احتمالی افراد فرصت طلب خواهد شد و مردم دیگر شاهد سو استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و واردات میلیاردی به نام افراد بی بضاعت نخواهند شد.
فاطمی امین با تاکید براینکه راه اندازی این سامانه منجر به حذف امضا‌های طلایی خواهد شد، گفت: افزایش شفافیت، حذف رفت و آمد‌های بی دلیل، افزایش سرعت خدمات دهی و تسهیل فعالیت فعالان اقتصادی ازدیگر مزایای هوشمندشدن فرآیند صدور کارت بازرگانی است.
وی همچنین با بیان اینکه درگذشته برای انجام استعلام‌های صدور کارت بازرگانی زیادی تلف می‌شد، گفت: اکنون با هوشمند شدن سامانه صدور کارت بازرگانی، ۲۵ استعلام از ۲۰ دستگاه مختلف، در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.
اقدامی کاربردی که می‌توان آن را برای صدور سایر مجوز‌های دولتی همچون مجوز‌های واردات کالا و صدور گواهی‌های ماده ۱۸۶ مالیاتی اجرایی کرد. خدماتی مناسب که اجرای موفق آن‌ها منجر به افزایش رضایت مردمی و اعتماد اجتماعی خواهد شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما