دومین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط استان لرستان با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد.

به گزارش کافه اقتصاد  ، علی رسولیان در جریان سفر به لرستان، دومین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط این استان را افتتاح کرد.

دومین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط استان لرستان با هدف حمایت از تولیدات داخل، فرهنگ سازی در مصرف کالای ایرانی، شناسایی محصولات تولید داخلی و همچنین حمایت از کسب و کارهای خرد و متوسط در قالب خوشه‌های مختلف کسب و کار با مشارکت بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی از امروز به مدت یک هفته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی لرستان آغاز به کار کرده است.

این نمایشگاه اولین رویداد نمایشگاهی پس از شیوع ویروس کرونا و دومین نمایشگاه در پنج سال اخیر به‌عنوان نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط استان لرستان است که واحدهای صنعتی فعال در حوزه‌های صنایع غذایی، پوشاک، مواد شیمیایی، عسل، فرش و گلیم در آن حضور دارند.

ایجاد شرایط لازم برای حضور صنایع کوچک و متوسط در نمایشگاه‌های خارج از کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین گشایش دومین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط لرستان، از حمایت این وزارتخانه برای حضور فعال تولید کنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی و خارج از کشور خبر داد.

علی رسولیان با اشاره به این‌که ۹۷ درصد صنعت کشور را به لحاظ تعدادی صنایع خرد، کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از اشتغال کشور از محل فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط تأمین می‌شود.

وی افزود: در شرایط سخت تحریم و کرونا، خوشبختانه صنایع کوچک و متوسط نقش به‌سزایی را ایفا کرده و بسیاری از صنعتگران نیازهای کشور را در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی تولید کرده‌اند تا وابستگی به خارج کمتر شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: اکنون حجم بسیاری از کالاهایی که در گذشته وارد می‌شد، توسط تولید کنندگان داخلی درحال تولید است.

رسولیان ادامه داد: بیش از ۳۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی هر ساله در نمایشگاه‌های مختلف کشور کالاهای‌شان را عرضه می‌کنند که این امر موجب بازاریابی این واحدهای خرد، کوچک و متوسط می‌شود.

به گفته وی، این فرآیند ادامه خواهد داشت و حتی برای حضور صنایع کوچک و متوسط در نمایشگاه‌های خارج از کشور شرایط لازم فراهم شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: نمایشگاهی که امروز افتتاح شد، در راستای هم‌ افزایی برای تولید، بازاریابی و تعامل بین بنگاه‌های اقتصادی، نمایشگاه بسیار خوبی است و انتظار این سطح از تولیدات را در بخش‌های مختلف صنعت، صنایع دستی و … را در لرستان نداشتیم.

رسولیان گفت: در این نمایشگاه شاهد عرضه توانمندی‌های خوشه کسب و کار فرش هستیم که می‌توانند سطح فناوری، تولید و فروش محصولات ایرانی را ارتقاء دهند.

وی تأکید کرد: بنا داریم این فرآیند را در سطح کشور ادامه دهیم و حتی برای حضور در خارج کشور نیز حمایت‌های جدی را انجام می‌دهیم تا تولید کنندگان بتوانند در نمایشگاه‌های بین‌المللی و خارج از کشور حضور فعالانه‌ای پیدا کنند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: امسال ۱۰ هزار هکتار به وسعت شهرک‌های صنعتی در مناطق کم برخوردار که نیاز به سرمایه گذاری دارند در قالب توسعه و ایجاد شهرک‌های جدید افزوده می‌شود.

رسولیان افزود: همچنین با توجه به افزایش تقاضا برای سرمایه‌ گذاری در کشور و با نگاه به این‌که در مناطق بااستعداد که به دلایلی از زیرساخت‌های لازم محروم هستند، حمایت‌ها از صنایع کوچک و متوسط افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این‌که امسال ۱۶۰۰ واحد صنعتی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به چرخه تولید بازخواهد گشت، اضافه کرد: تا کنون ۸۴۰ واحد صنعتی راکد با کمک کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها احیاء شده و مابقی واحدها نیز با توجه به پایش‌های انجام شده در قالب کلینیک‌های کسب و کار و تسهیلاتی که در قالب طرح “تام”، تبصره (۱۸) و منابعی که از طریق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تزریق خواهد شد، فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برآوردهای ما این است که سطح بهره‌ برداری از طرح‌های صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور درحال افزایش است.

رسولیان تصریح کرد: در ابتدای امسال این طرح‌ها ۳۲۰۰ مورد بودند که امروز به بیش از ۴۳۰۰ طرح در شهرک‌ها و نواحی صنعتی رسیدند و در مرحله نصب ماشین‌ آلات هستند که امیدواریم حداقل ۷۰ درصد این طرح‌ها تا پایان سال به بهره‌ برداری برسند.

وی بیان کرد: تنها ۱۰ درصد طرح‌های صنعتی درحال ساخت و ساز نیازمند تسهیلات هستند و بخش عمده‌ای از آن‌ها از طریق مشارکت سرمایه ‌گذار جدید انجام می‌شود که تلاش می‌کنیم از طریق به‌هم رسانی سرمایه گذاران صنعتی، روند تکمیل طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت خوبی به تولید و اشتغال پایدار بیانجامد.

  • منبع خبر : شاتا