تدروس آدهانوم مدیرکل WHO گفت: ظهور اُمیکرون نشان داد که وضعیت چقدر خطرناک و مخاطره‌آمیز است و چرا جهان به یک توافق جدید درمورد پاندمی کرونا نیاز دارد.

به گزارش کافه اقتصاد و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ، هنوز هیچ مرگی مرتبط با واریانت اُمیکرون گزارش نشده است اگرچه به تحقیقات بیشتری برای ارزیابی مقاومت این واریانت در برابر واکسن‌ها و ایمنی ناشی از ابتلای قبلی نیاز است.

همچنین WHO از کشور‌های جهان خواسته است تا سریع‌تر گروه‌های دارای اولویت بالا را واکسینه کنند.

تدروس آدهانوم مدیرکل WHO گفت: ظهور اُمیکرون نشان داد که وضعیت چقدر خطرناک و مخاطره‌آمیز است و چرا جهان به یک توافق جدید درمورد پاندمی کرونا نیاز دارد.

قابلیت انتقال اومیکرون

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، میزان شدت سرایت پذیری (امیکرون) Omicron در مقایسه با انواع دیگر، از جمله دلتا،  هنوز مشخص نیست .

 تعداد افرادی که تست کرونایشان مثبت شده در آفریقای جنوبی افزایش یافته است، اما مطالعات اپیدمیولوژیک در حال انجام است تا مشخص شود که آیا این به دلیل اومیکرون (Omicron) بوده یا عوامل دیگر درآن تاثیرگذار است .

این سازمان اعلام کرده است که اُمیکرون دارای تعداد بی سابقه‌ای از جهش‌های اسپایک است که برخی از آن‌ها به دلیل تاثیر بالقوه برخط سیر همه گیری جانی، نگران‌کننده هستند. همچنین خطر کلی جهانی، بسیار بالا ارزیابی می‌شود.

 

شدت بیماری زایی اومیکرون

میزان شدت بیماری زایی اومیکرون هنوز مشخص نیست که آیا عفونت با Omicron باعث بیماری شدیدتر در مقایسه با سایر واریانت از جمله دلتا می شود یا خیر.

داده های اولیه حاکی از آن است که میزان بستری شدن در بیمارستان در آفریقای جنوبی رو به افزایش است، اما این امکان وجود دارد که میزان افزایش بستری ها به دلیل افزایش تعداد کلی افراد آلوده باشد، نه به دلیل اومیکرون .

همچنین در حال حاضر هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد علائم مرتبط با اومیکرون با سایر واریانت ها متفاوت است.

ابتدا عفونت‌های گزارش‌شده از دانشجویان یک دانشگاه بود ( افراد جوان‌تری که با نوع  خفیف‌تری از بیماری مواجه اند ) اما درک میزان شدت نوع اومیکرون روزها تا چند هفته طول می‌کشد.

خطر ابتلای مجدد

لازم به ذکر است طبق شواهد اولیه ممکن است خطر ابتلای مجدد به اومیکرون افزایش یابد (یعنی افرادی که قبلاً COVID-19 داشته‌اند می‌توانند راحت‌تر با اومیکرون مجدداً آلوده شوند)، در مقایسه با سایر واریانت ها ، اما اطلاعات محدود است.

اطلاعات بیشتر در این مورد در روزها و هفته های آینده در دسترس قرار خواهد گرفت.

همه انواع کووید-۱۹، از جمله نوع دلتا که در سراسر جهان غالب است، می‌تواند باعث بیماری شدید یا مرگ شود، بنابراین پیشگیری همیشه بهتر است به‌ویژه برای افراد آسیب پذیرتر.

  • نویسنده : شبنم قربانی
  • منبع خبر : سازمان بهداشت جهانی