سازمان نوسازی و توسعه مدارس در قالب برنامه "آجر به آجر" و مشارکت خُرد، یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر را در نهضت مدرسه سازی مشارکت داده است.

به گزارش کافه اقتصاد از صدا و سیمای خراسان رضوی، معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در همایش “برخوان مهربانی” که به یادبود اولین سال درگذشت خیر مدرسه‌ساز کاشمری، استاد “علی خانی”، در کاشمر برگزار شد گفت: کمک به ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، درواقع کمک به ارتقای کیفیت جامعه است.

سیدجواد حسینی با بیان اینکه امروز ۳۰هزار نیکوکار در قالب مجمع خیرین مدرسه ساز در کشور فعالیت می‌کنند افزود: خیران تنها مدرسه و کلاس درس نمی‌سازند، بلکه بنای تحول، پیشرفت و توسعه جامعه را رقم زده و ساختمان عدالت را در جامعه عمق بخشیده و بنای رفیع و متعالی تمدن را برپای می‌دارند.

او اضافه کرد: در چهل سال پس از انقلاب، ۳۰درصد مدارس کشور را خیران ساخته‌اند و در برخی استانها مانند خراسان رضوی ۸۰درصد مدارس استثنایی توسط خیران ساخته شده است.

وی افزود: پارسال خیرین بیش از سه هزار میلیارد تومان به نهضت مدرسه سازی کمک کردند؛ برچیده شدن مدارس خشتی و گلی و بخاری‌های نفتی نیز با مشارکت همین خیران نیک اندیش در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است.

حسینی با بیان اینکه جریان مدرسه سازی با همت خیران به فرهنگ جاری و ساری جامعه تبدیل شده است گفت: سال۱۳۸۲ هفتاد درصد مدارس کشور تخریبی بود و در حال حاضر با همت خیران و سازمان نوسازی مدارس این میزان به ۱۹.۵درصد رسیده است.

حسینی با بیان اینکه دولت همواره در کنار خیران مدرسه ساز بوده است گفت: اعتبارات عمرانی حوزه مدرسه سازی امسال به ۹.۳۴درصد از کل اعتبارات عمرانی کشور رسیده که رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، همت خیران را شتاب بخش رسیدن به استاندارد‌های آموزشی دانست و افزود: نهضت مدرسه یاری نیز در سال جدید در کشور آغاز شده است و خیران مدرسه‌یار می‌توانند در همه ابعاد به نظام تعلیم و تربیت کمک کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی، آموزش و پرورش استثنایی به ۲۱۰مدرسه نیاز داشت گفت: در ۱.۵سال گذشته و با همت خیران در قالب نهضت آجر به آجر در این سازمان ۱۶۵مدرسه جدید کلنگ زنی و یا احداث شده که با ساخت این تعداد مدرسه، سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی ۱.۵مترمربع و در مناطق محروم ۲.۵مترمربع افزایش یافته است.

حسینی گفت: پارسال خیّران در قالب نهضت توان افزایی ۱۴۵میلیارد تومان به تامین تجهیزات آموزشی، ورزشی و توان بخشی مدارس کمک کردند.

وی گفت: در اجرای طرح هدایت در عصر کرونا نیز خیران ۳۶۱هزار دستگاه تبلت و گوشی هوشمند برای آموزش‌های مجازی دانش آموزان کم برخوردار تهیه کرده اند.

در پایان این مراسم از خانواده معلم خیر مدرسه ساز کاشمری استاد “علی خانی” با اهدای لوح یادبود قدردانی شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما