سویه جدید ویروس کرونا موسوم به امیکرون که مسری‌تر از سایر گونه هاست روز شنبه در بیشتر کشور‌های اروپایی مشاهده شد.

به گزارش کافه اقتصاد به نقل از آسوشیتدپرس از لندن، تنها چند روز پس از شناسایی این سویه از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی، مواردی از ابتلا به آن در کشور‌های اروپایی مشاهده شد و دولت‌های کشور‌های سراسر جهان را به تلاش برای متوقف کردن گسترش آن واداشت.

انگلیس روز شنبه پس از شناسایی دو مورد ابتلا به اومیکرون، قوانین استفاده از ماسک و گرفتن آزمایش از مسافران پرواز‌های بین المللی را تشدید کرد.

روز شنبه چند مورد ابتلا به این سویه از ویروس کرونا در آلمان و ایتالیا تایید شد و بلژیک، اسرائیل و هنگ کنگ هم گزارش کردند که ابتلا به این سویه در بین مسافران مشاهده شده است.

دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد دولت آمریکا در زمینه بیماری‌های عفونی، گفت، عجیب نخواهد بود اگر ابتلا به سویه اومیکرون در آمریکا مشاهده شود.

وی در گفتگو با شبکه ان بی سی افزود، هنوز هیچگونه مورد ابتلا به اومیکرون در آمریکا شناسایی نشده است، اما زمانی که با ویروسی مواجه هستیم که تا این حد قابلیت سرایت دارد، به طور قطع سرانجام در همه جا شاهد شیوع آن خواهیم بود.

به دلیل وجود این نگرانی که سویه جدید ویروس کرونا احتمالا در برابر ایمنی که واکسن‌های موجود در بازار ایجاد می‌کند، مقاوم‌تر خواهد بود، اکنون در سراسر جهان شاهد افزایش این ترس هستیم که همه گیری و اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای مرتبط با آن، احتمالا برای مدتی طولانی‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، ادامه خواهد یافت.

با گذشت حدود دو سال از آغاز همه گیری که تاکنون جان بیش از پنج میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته است، کشور‌ها در حالت آماده باش کامل قرار دارند. بسیاری از کشور‌ها محدودیت‌هایی را برای پرواز‌هایی که مبدا آن‌ها کشور‌های منطقه جنوب آفریقاست در نظر گرفته اند تا زمان کافی در اختیار داشته باشند به ارزیابی این موضوع بپردازند که آیا سویه اومیکرون قابلیت سرایت بیشتری در مقایسه با سویه دلتا دارد.

پس از آنکه ابتلای دو نفر به سویه جدید ویروس کرونا در انگلیس تایید شد، بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور، تاکید کرد ضروری است اقداماتی هدفمند و پیشگیرانه انجام شود.

ازجمله اقداماتی که جانسون گفت باید انجام شود انجام آزمایش پی سی آر برای افرادی بود که وارد انگلیس می‌شوند. این آزمایش دو روز پس از ورود مسافران به انگلیس انجام می‌شود و آن‌ها باید تا زمان مشخص شدن جواب آزمایش خود را قرنطینه کنند.

به گفته جانسون اگر جواب آزمایش فردی برای سویه اومیکرون مثبت باشد تمام افرادی که با وی تماس نزدیک داشته اند بدون در نظر گرفتن آنکه واکسن تزریق کرده اند یا نه باید به مدت ۱۰ روز خود را قرنطینه کنند.

درحال حاضر افراد نزدیک به فرد مبتلا اگر به طور کامل واکسینه شده باشند، از تبعیت از قانون قرنطینه معاف هستند. نخست وزیر انگلیس همچنین تصریح کرد که استفاده از ماسک در فروشگاه‌ها و وسایل نقلیه عمومی ضروری است. این اقدامات پیشگیرانه احتمالا شامل گسترش تزریق واکسن بوستر به گروه‌های جوانتر، کاهش فاصله زمانی بین تزریق دوز دوم واکسن و دوز بوستر یا تقویتی و صدور مجوز برای تزریق دوز دوم واکسن به کودکانی که سنشان بیشتر است، خواهد شد.

وزارت بهداشت انگلیس اعلام کرد دو فرد مبتلا به سویه اومیکرون که در این کشور شناسایی شده اند، با سفر به منطقه جنوب آفریقا مرتبط بوده اند.
دولت انگلیس چهار کشور دیگر یعنی آنگولا، مالاوی، موزامبیک و زامبیا را هم در فهرست کشور‌هایی قرار داد که سفر به آن‌ها ممنوع است. نام شش کشور بوتسوانا، اسواتینی (سوازیلند سابق)، لسوتو، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه روز جمعه به این فهرست افزوده شده بود. هر فردی که از این کشور‌ها اجازه ورود به انگلیس را دریافت کند، باید به قرنطینه برود.

در دو روز گذشته بسیاری از کشور‌ها ازجمله استرالیا، برزیل، کانادا، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، ایران، ژاپن، نیوزیلند، تایلند و آمریکا محدودیت‌هایی برای سفر به کشور‌های منطقه جنوب آفریقا در نظر گرفته اند.

با وجود محدودیت‌هایی که در نظر گرفته شده است، این نگرانی روزافزون وجود دارد که سویه اومیکرون هم اکنون هم در سراسر جهان گسترش یافته باشد.

ایتالیا و آلمان جدیدترین کشور‌هایی بودند که موارد تایید شده از ابتلا به اومیکرون را گزارش کردند. موسسه بهداشت عمومی هلند هم از احتمال ابتلا به سویه اومیکرون در میان برخی از افرادی که پس از ورود به آمستردام در روز جمعه قرنطینه شده اند، خبر داد. این افراد با دو پرواز از آفریقای جنوبی به هلند سفر کرده اند.

رژیم صهیونیستی هم تایید کرد یکی از مسافرانی که از مالاوی به سرزمین های اشغالی بازگشته اند به سویه جدید کرونا مبتلا شده است. استرالیا روز یکشنبه گفت دانشمندان این کشور درحال تحقیق بر روی افرادی هستند که از کشور‌های منطقه جنوب آفریقا به استرالیا سفر کرده و آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بوده است.

انتشار سریع این سویه در میان جوانان در آفریقای جنوبی، کارشناسان درمانی را به شدت نگران کرده است، هرچند هنوز هیچ نشانه فوری وجود ندارد که آیا این سویه جدید باعث بیماری شدیدتر در فرد مبتلا می‌شود.

برخی از شرکت‌های داروسازی مانند آسترازنکا، مودرنا، نوواوکس و فایزر اعلام کرده اند در تلاشند واکسن‌های خود را با سویه اومیکرون هماهنگ سازند. فایزر و شریک آن یعنی “بیونتک” گفتند قادرند در مدت ۱۰۰ روز تغییرات لازم را در واکسن خود ایجاد کنند.