رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: نگرانی در زمینه مبادلات مالی میان دو کشور وجود ندارد و دریافتی و پرداختی‌ها طبق روال سابق و بدون مشکل در حال انجام است.

به گزارش کافه اقتصاد ، یحیی آل اسحاق با بیان اینکه ایران و عراق برای افزایش حجم تجارت میان دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار در سال توافق کرده‌اند، اظهار داشت: طی سال های گذشته تجربه تجارت ۱۴ میلیارد دلاری را با عراق داشته‌ایم. امسال نیز صادرات به عراق را با رشد ۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسانده‌ایم هرچند که با هدف اصلی همچنان فاصله داریم.

وی با بیان اینکه یکی از راه های دستیابی به این هدف، تسهیل در دریافت و پرداخت های پولی و بانکی است، تصریح کرد: تحریم ها فضای مبادلات مالی را سخت کرده است اما همانند سابق بدون مشکلی و خللی مطالبات وصول می شود.

آل اسحاق با اشاره به بدهی پنج تا هفت میلیارد دلاری عراق به ایران تاکید کرد: این ارقام مربوط به خرید گاز، برق و انرژی در بخش دولتی است که در سال های گذشته این ارقام کاهش یا افزایش داشتند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی مبادلات پولی خود را تسویه می کند، تاکید کرد: بدهی عراق مربوط به بخش دولتی است زیرا بخش خصوصی حتی با پرداخت هزینه های بیشتر طلب خود را از فعالان اقتصادی این کشور دریافت می کند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با تاکید بر اینکه زمینه تسهیل مطالبات فراهم است، گفت: بخش خصوصی مشکلی در زمینه تجارت و عملکرد اقتصادی ندارد و به فعالیت خود در این کشور ادامه می دهد.

وی با بیان اینکه مزیت تجارت با عراق برای بخش خصوصی و دولتی در این است که نگرانی از آسیب یا خسارت وجود ندارد، خاطرنشان کرد: توافقات بسیاری با این کشور انجام شده که هرگونه مانعی را پشت سر خواهد گذاشت و حتی به طور تهاتر نیز می توان مبادلات را به سر انجام رساند.

به گفته آل اسحاق، عراق به عنوان یک کشور همسایه زمینه بسیار زیادی برای توسعه تجارت با ایران دارد و به دلیل اشتراکات نزدیک، دو کشور می توانند به سرعت به اهداف تجاری خود دست یابند.

آمارهای تجاری نیمه نخست سال جاری ایران با ۱۵ کشور همسایه حکایت از رشد ۳۷ درصدی در وزن و ۵۲ درصدی در ارزش دارد و به بیش از ۴۷ میلیون تن کالا به ارزش ۲۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس این آمار، عراق با سه میلیارد و ۸۴۰ میلیون، ترکیه با ۲ میلیارد و ۳۰۸ میلیون، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۲۴۳ میلیون، افغانستان با ۹۹۹ میلیون و پاکستان با ۵۴۴ میلیون دلار، پنج مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی و عمان با ۲۷۷ میلیون، روسیه با ۲۷۰ میلیون، جمهوری آذربایجان با ۲۱۲ میلیون، ارمنستان با ۱۵۶ میلیون، ترکمنستان با ۱۴۵ میلیون، قزاقستان با ۸۰ میلیون، قطر با ۷۵ میلیون، کویت با ۶۵ میلیون، بحرین با سه میلیون دلار و عربستان با ۳۹ هزار دلار در رتبه های بعدی قرار دارند.

همچنین در زمینه واردات کالا امارات با هفت میلیارد و ۳۰۵ میلیون، ترکیه با ۲ میلیارد و ۴۳۵ میلیون، روسیه با ۶۳۹ میلیون، عراق با ۴۹۹ میلیون و عمان با ۲۷۰ میلیون پنج کشور طرف معامله با ایران برای تامین کالاها و پاکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، افغانستان، قطر و بحرین در رتبه های بعدی قرار دارند.

بر اساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور تا پایان آبان ماه ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۸۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیارد دلار بوده است.

  • منبع خبر : ایرنا