محمدمهدی اسماعیلی حوزه فرهنگ و هنر را بهترین فضا برای بیان دیدگاه های مختلف دانست و گفت: دولت مردمی هیچ محدودیتی برای فعالیت هنرمندان با نگاه و سلایق متفاوت در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر در چارچوب قانون قائل نیست و همه اهالی فرهنگ و هنر می توانند در چارچوب قوانین فعالیت کنند و خلاقانه ایده های خود را دنبال کنند، همچنین وزارت فرهنگ در دوره جدید نیز به عنوان خادمان هنرمندان موظف به حمایت و تلاش برای رفع مشکلات و دغدغه های هنرمندان است.
به گزارش کافه اقتصاد به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه جمعه ۲۵ آذرماه در اختتامیه جشنواره سینما حقیقت، آزادی بیان و اندیشه را یکی از مصادیق اصلی در حوزه فرهنگ و هنر برشمرد و گفت: وزارت فرهنگ در دولت مردمی خود را موظف به حراست از آزادی بیان و اندیشه می داند زیرا با نگاهی به اندیشه های رهبران نهضت انقلاب اسلامی به وضوح به این نکته پی می بریم که آزادی بیان و اندیشه از مولفه های اصلی انقلاب اسلامی ملت ایران به حساب می‌آید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سینمای مستند یکی از دستاوردهای بزرگ فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت به لحاظ کمی و کیفی با رشد محسوسی نسبت به دوره های گذشته برخوردار بوده است بطوری که به لحاظ کمی آثار ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که این رشد بخش های مختلفی را شامل می‌شود. همچنین بخش عمده ای از آثار برگزیده جشنواره از ۱۶ استان مختلف بوده است.
اسماعیلی در ادامه به دیدار صمیمانه خود با مستندسازان جشنواره سینما حقیقت که صبح روز گذشته برگزار شد، اشاره کرد و گفت: سینمای مستند یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که همچون درخت تناوری در سال های اخیر رشد فزاینده داشته و امروز در اقصی نقاط کشور مستندسازان دغدغه مندی مشغول به  فعالیت هستند
وزیر فرهنگ با تاکید بر این که شعار محوری مدیریت فرهنگی دولت مردمی، دامن زدن به تولیدات فرهنگی و هنری است، گفت: دستیابی به رشد منطقی فرهنگ و هنر در سراسر کشور نیازمند رهایی از تمرکزگرایی و تربیت نیروی مولد در اقصی نقاط کشور است که وزارت فرهنگ در دوره جدید این هدف متعالی را با برپایی قرارگاه های محرومیت زدایی از فرهنگ و هنر در مناطق کم برخوردار پیگیری می کند که در مرحله نخست فعالیت قرارگاه ۳۸ هزار نفر و در مرحله دوم بیش از ۶۰ هزار نفر  بطور رایگان در کشور آموزش دیده و توانستند پروانه مهارت کسب کرده و به فعالیت فرهنگی در مناطق خود مشغول شوند.
وی تکمیل زیرساخت های فرهنگی هنری را اقدام دیگر وزارت فرهنگ در جهت بسترسازی فعالیت هنرمندان سراسر کشور دانست و گفت: طی ماه های اخیر چندین تالار فرهنگی هنری با امکانات پیشرفته در استان های مختلف افتتاح شده و به زودی تعداد دیگری از این مراکز  بازگشایی می شود.
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت مردمی برای حمایت از هنرمندان و رفع دغدغه های برجای مانده از سال های گذشته، عزمی جدی دارد و در این   راستا برای اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین از تمام ظرفیت ها استفاده بهینه خواهد شد.
وی با اشاره به رشد و بالندگی جامعه ایران در عرصه های مختلف، گفت: دشمنان و بدخواهان ملت ایران می خواهند با فتنه انگیزی و ایجاد غبار جلوی پیشرفت ایران قوی را بگیرند از سویی تروریسم رسانه ای وابسته به دستگاه های جاسوسی، ضدفرهنگی و ضد دموکراسی که نقش شان در  توطئه های مختلف علیه ملت ایران همچون کودتای بیست و هشت مرداد نمایان است، امروز با دروغ پراکنی، مدعی حقوق بشر در ایران بزرگ هستند.
وی با بیان این که راه مقابله با تهدید دشمنان تکیه بر نمادها و میراث فرهنگی ارزشمند جامعه ایرانی است، گفت: در طول تاریخ بزرگانی چون فردوسی با انواع شیوه ها از جمله هنر شعر از وحدت ملی و سرزمینی دفاع کردند و نگذاشتند نام ایران از بین برود. در دوران معاصر پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) فصل جدیدی برای اعتلای ایران رقم خورد و امروز رهبری عزیز انقلاب اسلامی نماد وحدت ملی و سرزمینی ماست. این شخصیت مجاهد دوران جوانی خود را در زندان‌ها و تبعید برای آزادی مردم ایران سپری کرده، و علیرغم ترور دشمنان و  افتخارجانبازی ، همچنان راهبر ایران به سمت تعالی و پیشرفت است و  همگی موظف به تجلیل از این نماد بزرگ وحدت و انسجام ایران عزیز هستیم.
وی ادامه داد: سینماگران می بایست هنرمندانه، دستاوردهای بزرگ ایران عزیز را به تصویر بکشند و در این میان قطعا سینمای مستند ابزاری برای جهاد تبیین است که باید  پیشرفتهای ایران بزرگ را برای هموطنان و جهانیان روایت کند.

 

گفتنی است، شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت در آیین پایانی این رویداد بین المللی جمعه شب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی در تالار وحدت برترین های خود را در بخش های مختلف شناخت.