تعهد سران کشورها به پایان «جنگل زدایی» تا سال ۲۰۳۰ در اجلاس آب و هوایی گلاسکو اگرچه گام بزرگی در حفاظت از جنگل ها محسوب می شود، اما در سایه بی عملی کشورهای صنعتی باید دید این امر چقدر قابل تحقق است؟

به گزارش کافه اقتصاد از ایرنا ، بیش از صد کشور جهان از جمله روسیه و برزیل در اجلاس آب و هوایی گلاسکو متعهد شدند تا سال ۲۰۳۰میلادی به روند «جنگل زدایی» پایان دهند. این درحالی است که کارشناسان منابع جنگلی هشدار داده‌اند که پیمان قبلی در سال ۲۰۱۴ به هیچ وجه به کاهش سرعت جنگل زدایی منجر نشد و کشورها باید تعهدات خود را در این زمینه اجرا کنند.

به نوشته روزنامه فرانسوی لوپوئن، کانادا، روسیه، برزیل، اندونزی و جمهوری دموکراتیک کنگو که ۸۵ درصد جنگل ها به عبارتی ۳۳ میلیون کیلومتر مربع در خاک ها آن ها قرار دارد، به این پیمان پیوستند.

این درحالی است که به نوشته روزنامه گاردین، نتایج یک تحقیقات جدید جهانی نشان می دهد که بخش های مختلف جوامع امروزی نتوانسته اند تغییرات مورد نیاز را برای جلوگیری از تبعات فاجعه بار بحران آب و هوایی بکار بندند و این روند بسیار کُند بوده و یا در برخی موارد حتی رو به عقب بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تداوم آتش سوزی‌ها در جنگل‌های کره زمین از جمله جنگل‌های آمازون فاجعه ای جدی برای سیاره زمین به حساب می‌آید. قطع جنگل‌ها به تغییرات اقلیمی دامن می‌زند چرا که توان جنگل‌ها را در جذب میزان عظیمی کربن از میان می‌برند. به گزارش خبرگزاری افه، براساس داده‌های ماهانه ارائه شده توسط سیستم تشخیص و هشدار جنگل‌زدایی آمازون (Deter) و موسسه ملی مطالعات فضایی برزیل (INPE)، جنگل‌زدایی از آمازون به آمار بی‌سابقه‌ای طی ۱۲ سال گذشته رسیده است

به نوشته دویچه وله، همچنین بنیاد جهانی طبیعت(WWF) اتحادیه اروپا را دومین تخریب‌کننده بزرگ جنگل در جهان نامیده است. به گزارش این بنیاد، در مجموع ۱۶ درصد از جنگل‌زدایی در منطقه مدارگان (گرمسیری) در قالب تجارت‌ بین‌المللی به پای اتحادیه اروپا نوشته شده است.

به گفته کریستیانه شُل، کاشناس بنیاد جهانی طبیعت، «به دوران نابودی محیط زیست باید پایان داد چرا که اکوسیستم‌های طبیعی مانند جنگل‌ها، بیمه عمر ما به شمار می‌آیند.» این کارشناس معتقد است که اقدامات داوطلبانه‌ از سوی دولت‌ها و شرکت‌ها کافی نبوده و تاکنون تنها منجر به توقف نابودی جنگل‌ به صورت موردی شده‌اند.

در گزارش این نهاد همچنین آمده است که در کنار حفاظت از جنگل‌ها و تصویب قوانین سخت‌گیرانه‌تر در این مورد باید از دیگر اکوسیستم‌ها هم محافظت کرد چرا که در غیر این صورت تمرکز استفاده‌های بی‌رویه و نابودی از این اکوسیستم به اکوسیستم دیگر منتقل می‌شود.

لوپوئن افزود: قرار است امروز (دوم نوامبر/۱۱ آبان) کنفرانسی با محوریت تعهد رهبران کشورها به پایان «جنگل زدایی» تا سال ۲۰۳۰ به ریاست بوریس جانسون، نخست وزر انگلیس برگزار شود و «اعلامیه رهبران گلاسکو در مورد بهره برداری از جنگل ها» به امضای کشورهای شرکت کننده برسد. وی این اجلاس را فرصتی بی سابقه و نقطه عطفی برای حفاظت و احیاء جنگل ها دانست.

این روزنامه فرانسوی تصریح کرد: تحقق این وعده مستلزم تامین بودجه ۱۰ میلیارد یورویی از سوی ۱۲ کشور طی سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ است. این بودجه برای حمایت از فعالیت های کشورهای در حال توسعه برای احیای زمین های آسیب دیده، مبارزه با آتش سوزی جنگل ها و ارتقای حقوق جوامع بومی در نظر گرفته شده است.

به گزارش بی بی سی، پروفسور سیمون لوئیس متخصص تغییرات اقلیمی و جنگل‌ها در یونیورسیتی کالج لندن گفته است: “تعهد سیاسی برای پایان دادن به جنگل‌زدایی از سوی این همه کشور به همراه پشتیبانی مالی از آن خبر خوبی است. اما ما در سال ۲۰۱۴ هم در چنین موقعیتی بودیم و ولی باز هم به کاهش جنگل‌زدایی نرسیدیم. ”

به گفته این استاد دانشگاه توافق تازه به موضوع افزایش تقاضا برای محصولاتی چون گوشت دام‌های پرورش یافته در اراضی مربوط به جنگل‌های بارانی نمی‌پردازد. موضوعی که بیش از همه باید به حجم انبوه گوشتی بپردازد که کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس مصرف می‌کنند.

به گزارش رادیو فرانسه، کشورهای عضو گروه ۲۰ که طی دو روز گذشته در شهر رم ایتالیا گردهم آمده بودند، ۸۰ درصد از کل دی اکسید کربن جهان را تولید می‌کنند که بنا بر اظهارات کارشناسان، این کشورها، مسئولیت بیشتری در راستای مقابله با گرمایش زمین برعهده دارند.

همزمان با آغاز به کار نشست گلاسکو، گرتا تونبرگ، فعال زیست‌محیطی، با انتشار نامه‌ای سرگشاده بر روی شبکه‌های اجتماعی از میلیون‌ها دنبال کننده‌ی خود در شبکه‌های اجتماعی درخواست کرد تا این نامه را که رهبران کشورهای جهان را به خیانت متهم می‌کند، امضا کنند.

این فعال زیست‌محیطی تاکید دارد: ما ساکنان کره زمین خواستار واکنش سریع و فوری در قبال تغییرات اقلیمی هستیم، نه سال آینده، نه ماه آینده، بلکه همین حالا.

نشست تغییرات اقلیمی زیر نظر سازمان ملل متحد موسوم به کاپ ٢۶ که از روز دوشنبه اول نوامبر/۱۰ آبان در گلاسکو با حضور رهبران بیش از صد کشور جهان، آغاز به کار کرد، به مدت دو هفته ادامه خواهد یافت. کارشناسان و متخصصان از سراسر جهان فرصت خواهند داشت تا آخرین فرصت برای دستیابی به راهکارهای اجرایی به منظور کاهش روند گرمایش زمین تا حداکثر ۱.۵ درجه سانتیگراد را مورد بررسی قرار دهند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در سخنرانی خود در نخستین روز نشست گلاسکو، ضمن هشدار نسبت به لزوم اقدام سریع برای «نجات بشر»، نسبت به حرکت در مسیر فاجعه اقلیمی بدنبال افزایش دمای زمین هشدار داده است.

  • منبع خبر : ایرنا