رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری سرعت افزایش سطح بیابان ها در ایران را یک میلیون هکتار در سال اعلام کرد و گفت: تلاش های برای مقابله با بیابان زایی یک سوم این رقم است.

پایگاه خبری کافه اقتصاد؛

عباس نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست تخصصی کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی، میزان بیابان‌زایی در کشورمان را حدود یک میلیون هکتار در هر سال و فعالیت‌های بیابان‌زدایی را ۳۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و نسبت به تداوم این روند هشدار داد.

نوبخت در این نشست که امروز یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدای برنامه ۲۰ ساله بیابان‌زدایی، سطوح بحرانی برای بیابان‌زایی در کشور ۶ میلیون هکتار بود و امروز که ۳ سال تا پایان این برنامه فرصت داریم، نقاط بحرانی به ۱۴ میلیون هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه حتی برخی از مناطق شمالی ایران نیز با مشکل کمبود آب مواجه شده اند، تصریح کرد: برخی از روستا‌های شرق مازندران در دل جنگل کمبود آب دارند و شواهد در بازدید‌های میدانی نشان می دهد که آثار خشکسالی در ۵ منطقه رویشی کشور کاملا مشهود است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی احیای سرزمین را جامع‌ترین راه برای مقابله و تعدیل اثرات خشکسالی دانست و گفت: پوشش گیاهی و حفظ و ارتقای آن نقش مهمی در احیای سرزمین دارد.

 

نوبخت به عنوان دبیر کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی، اجرای الگوی کشت را راهی برای مقابله با تخریب سرزمینی و اثرات خشکسالی خواند و طرح نهضت جهادی تولید یک میلیارد اصله نهال و طرح تحول احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه در مراتع کشور را از موثرترین راه های مقابله با تخریب سرزمینی عنوان کرد.

نوبخت با تاکید بر لزوم جلوگیری از فرسایش خاک و اجرای طرح‌های آبخیزداری تصریح کرد: متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۶ تن است ولی در برخی استان‌ها این رقم به مراتب بیشتر است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تعامل و همگرایی همه دستگاه‌ها را لازمه اجرای موفقیت آمیز طرح‌های احیای سرزمینی خواند.

 

  • منبع خبر : صدا وسیما