مراسم افتتاح خدمات و بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سنندج برگزار شد.

به گزارش کافه اقتصاد از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم افتتاح خدمات و بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج، پنجشنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۰ با حضور و سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان، محسن فتحی، از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان، معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مدیران و فعالان فرهنگی کشور برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه ویژه استان کردستان در تاریخ علم و ادب و فرهنگ کشور گفت: در طول سال‌های اخیر به ویژه در طول سالهای جنگ تحمیلی، کردستان عزیز محل تجلی عرفان و مکتب شهادت بوده است. این سابقه بلند فرهنگی و این سابقه عرفانی که این منطقه دارد با شخصیت‌های بزرگ و کم نظیر که در طول قرون متمادی تقدیم ایران عزیز کرده، جلوه ویژه‌ای پیدا کرده است. دوستان تعبیری که به کار بردند که اینجا محل عروج بیش از ۱۸ هزار شهید بوده است که این اتفاق یک افتخار بزرگ و کم نظیری را برای این استان  رقم زده است. بر این اساس باید به یاد داشته باشیم که وقتی درباره استان کردستان صحبت میکنیم، در واقع درباره چنین جایگاه تاریخی سخن می‌گوییم.

بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) یک رویداد ملی است

اسماعیلی بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج را یک رویداد ملی دانست و گفت: تشکر ویژه می کنم از عزیزانی که امکان این توسعه فرهنگی را برای مردم استان کردستان و شهر سنندج فراهم کردند. افتتاح و بازگشایی این کتابخانه یک کار نمونه است و در صحبتی که با جناب آقای مختارپور داشتیم این موضوع مطرح شد که به این رویداد باید به عنوان یک اتفاق ملی نگاه کرد و آن را توسعه داد.

وی با اشاره به نامگذاری این کتابخانه مرکزی به نام رهبر معظم انقلاب نیز گفت: همه ما افتخارمان این است که در هر جایگاهی که هستیم، سربازان رهبر عزیز انقلاب اسلامی هستیم و امروز به صورت خاص و ویژه نماینده ولی فقیه در استان کردستان پیشقدم شدند برای اینکه این موضوع را بصورت عملی نشان دهند. این مجموعه که به یک تعبیر رسا و گویا، هدیه رهبر عزیز انقلاب به این استان بوده است که ابتدا توسط عزیزانی چون مرحوم مهندس تابش، رئیس فقید بنیاد مسکن که خدمات ارزنده‌ای برای این مجموعه انجام دادند، در اختیار نماینده معزز ولی فقیه در استان قرار گرفت و در ادامه عزیزان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با یک طراحی و بازآفرینی خوب، این مجموعه را که دست کم در غرب کشور  بی‌نظیر است را بازگشایی کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گزارش معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد گفت: همانطور که آقای رمضانی اشاره کردند برخی از خدماتی که در این مکان ارائه می شود در هیچ جای کشور سابقه نداشته است و تلاش عزیزان در نهاد کتابخانه‌ها عمومی کشور و همچنین تلاش بی وقفه و انقلابی نمایندگان استان کردستان در مجلس و همراهی مدیران و مسئولان استانی این اتفاق مبارک را در این استان رقم زده است که همه باید از آن استقبال کنیم و از برخی تنگ نظری ها برای نشان دادن و ارج گذاشتن بر این تلاش‌ها پرهیز کنیم.

لزوم قدردانی از فعالیت‌های جهادی وفعالان عرصه فرهنگ

محمدمهدی اسماعیلی با تقدیر از رویکرد دبیرکل نهاد در حوزه ترویج کتابخوانی در کشور گفت: جناب آقای مختارپور از شخصیت های فرهنگی و کم نظیر در کشور هستند که پس از چند سال با اذن و تاکید رهبر معظم انقلاب  این مسئولیت را برعهده گرفتند و این خدمات ماندگار را امروز در سراسر کشور ارائه کردند. ما باید از تمام افرادی که در این کشور در عرصه فرهنگ کارهای بزرگی انجام داده‌اند به نیکی یاد کنیم، چرا که اگر این کار را نکنیم بی انصافی کرده ایم. بر این اساس امروز که یکی از جلوه‌های این فعالیت جهادی را مشاهده می‌کنیم، از ایشان و از همه دست‌اندرکاران راه اندازی این کتابخانه تشکر می‌کنم.

وی با تاکید بر پرهیز دولت جدید از تمرکزگرایی در فعالیت‌های فرهنگی گفت: ان شاءالله در دولت مردمی و خدمتگزار بنای ما این است که تمرکزگرایی از تهران را برداریم و به تمامی مناطق کشور عزیزمان و این اطلس فرهنگی گسترده، بزرگ و پر افتخار و اسلامی توجه کنیم و فضا را برای شکوفایی آن فراهم کنیم. برنامه اصلی و محوری ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که ظرفیت ها و مزیت هایی که استانها در حوزه های مختلف فرهنگی دارند شناسایی و بستر رشد و تعالی آن را فراهم کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم استان کردستان در حوزه فرهنگ و هنر گفت: حضور شهر سنندج به عنوان یکی از چند نامزد برتر برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران بسیار خوشحال کننده است، چرا که نشان از توجه ویژه مسئولان استانی به حوزه کتاب دارد. در استان کردستان شما به هر مقوله‌ای از هنر نگاه می‌کنید، متوجه پیشتازی این استان خواهید شد؛ مانند حوزه تئاتر که بر اساس اعلام مسئولان ۲ جلد کتاب تاریخ تئاتر استان کردستان از سال ۱۳۰۸ آماده رونمایی است. همچنین در حوزه موسیقی های سنتی و اصیل ایرانی. بر این اساس حمایت خود را از راه اندازی انجمن دف در شهر سنندج اعلام می‌کنم و اعتبارات آن را با تمام وجود و اخلاص تقدیم مردم خونگرم و مهمان نواز و فرهنگی  استان کردستان و شهر سنندج خواهیم کرد. چرا که شخص ریاست محترم جمهوری و ما در این دولت انقلابی مکتبی و مردمی، همه تلاش‌مان بر این است که با شناسایی ظرفیت‌های موجود، در همه جای ایران عزیز یک نوع عدالت فرهنگی برقرار شود.

تقریب مذاهب یک موضوع تاکتیکی نیست، یک ضرورت است

اسماعیلی یادآور شد: امروز بخش مهمی از بودجه‌های فرهنگی خارج از نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هزینه می‌شود که رئیس جمهور دستور دادند که هزینه کرد فرهنگی در دولت زیر نظر و با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود این یعنی ما دستمان در حوزه مدیریت فرهنگ بسیار باز شده است. این موضوع را در قالب یک مصوبه به کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب خواهیم رساند. حوزه فرهنگ باید مرجعیت پیدا کند و فرهنگ مقدم بر همه چیز است. چراکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و گسترش و توسعه فرهنگی وظیفه ما است.

وی همچنین با اشاره به رویکرد مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و تاکیدات ایشان بر وحدت میان مذاهب اسلامی گفت: بر اساس فرمایشان حاج آقای پوردهبی، حتما پخش امام شافعی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج را گسترش می دهیم و با افتخار هم این کار را انجام می‌دهیم. ما افتخار می‌کنیم که انقلاب عزیز ما یک انقلاب اسلامی است؛ انقلابی که ما را با همه گرایش‌ها زیر چتر اسلام قرار داده است. موضوع تقریب برای ما یک موضوع تاکتیکی نیست، بلکه برای ما یک ضرورت است. موضوعی که خوشبختانه جناب آقای مختارپور هم در نهاد کتابخانه‌ها توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند.

 

 

 

 

 

  • منبع خبر : نهاد کتابخانه های عمومی کشور