سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه از کاهش محسوس دما توام با بارش برف و باران خبر داد.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، بعد از ظهر چهارشنبه تا بعد از ظهر جمعه سبب بارش باران، همراه با رعدوبرق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید و بارش برف در ارتفاعات می‌شود.

این سامانه روز چهارشنبه در کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، ایلام، فارس، بوشهر و جنوب لرستان فعال خواهد بود.

روز پنج‌شنبه نیز استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و جنوب لرستان و ایلام و روز جمعه جنوب فارس، هرمزگان و جنوب بوشهر درگیر این سامانه خواهند شد.

اثر مخاطره این سامانه آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال صاعقه، تاخیر و لغو پروازها، خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقالِ انرژی بویژه برق و گاز پیش‌بینی شده است.

عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف انرژی، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌ها، راهداری ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول از توصیه‌های سازمان هواشناسی کشور است.

سامانه دوم نیز کاهش محسوس دما توام با بارش برف است که طی این مدت موجب بارش برف و کولاک برف در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب لرستان و جنوب و غرب اصفهان می‌شود.

اثر مخاطره این سامانه انسداد جاده‌ها و محورهای مواصلاتی به ویژه محورهای روستایی سردسیر، لغزندگی جاده‌ها و معابر عمومی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، اختلال در فعالیت‌های عمرانی و اختلال در انتقال حامل‌های انرژی سوخت، برق و گاز اعلام شده است.

سازمان هواشناسی کشور به آمادگی دستگاه‌های اجرایی مسئول و دستگاه‌های امدادرسان برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در شهرها و محورهای مواصلاتی، پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری در سفرهای بین شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو و مدیریت حامل‌های انرژی توصیه کرده است.

  • منبع خبر : راه وشهرسازی