کُرِناپسین، نام نخستین واکسن ضد کروناي ایرانی است که با فناوری MRNA تولید شده و ایران را در فهرست چهار کشور صاحب این فناوری در جهان قرار داده است.
به گزارش کافه اقتصاد از صداسیما، دکتر وحید خدامی با اشاره به بومی سازی فناوری MRNA در ایران و سطح بالای این فناوری در جهان افزود: با تلاش بیش از ۶۰ نفر از نخبگان ایرانی که در دانشگاه‌های مطرح جهان تحصیل کرده و جز نفرات برتر المپیاد رشته‌های مختلف هستند زیرساخت‌های این فناوری از چهار سال گذشته در ایران پایه ریزی شد و امروز در کنار بومی سازی دانش فنی، دانش ساخت مواد اولیه و برخی از دستگاه‌های مورد نیاز نیز بومی شده است.
وی در خصوص فناوری MRNA در تولید واکسن گفت: در این فناوری بر خلاف واکسن‌های دیگر از ویروس زنده استفاده نمی‌شود و خطر ایجاد بیماری در فرد واکسینه شده را ندارد و واکسن تولید شده از ایمنی زایی بسیار بالا و تولید آنتی بادی بالا برخوردار است.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان رناپ افزود: در جهان تنها امریکا و آلمان در شرکت‌های فایزر و مدرنا واکسن کرونا MRNA را تولید و به بازار عرضه کردند که به زودی نمونه ایرانی این محصول هم وارد بازار خواهد شد.
وی ادامه داد: البته چین هم در این زمینه تحقیقات گسترده‌ای انجام داده و همگام با ایران در حال تجاری سازی محصول خود است.
این دانشمند ایرانی که ده سال در دانشگاه هاروارد تحصیل کرده گفت: مهمترین مزیت واکسن‌های تولید شده با روش MRNA، زمان سریع در رسیدن به واکسن است، به طوریکه در مدت زمانی حدود ۶۰ روز بعد از شناسایی ویروس کرونا نخستین واکسن‌های تولید شده با این روش به بازار آمدند.
دکتر خدامی گفت: در این روش کد RNA در ژن‌ها بارگذاری می‌شود و با تزریق واکسن به افراد کد‌های مد نظر توسط کد ژنی بدن خوانده و آنتی بادی مورد نظر ساخته می‌شود.
وی افزود: از این روش برای درمان سرطان‌ها استفاده می‌شود و در این زمینه در ایران تحقیقات مناسبی صورت گرفته است.
این دانشمند ایرانی گفت: تا به حال برای تمام سویه‌های شناسایی شده از ویروس کرونا در جهان با استفاده از این روش واکسن تولید شده و آمادگی تولید واکسن مناسب برای سویه جدید اُمیکرون نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: واکسن کُرِناپسین در آستانه دریافت کد اخلاق از وزارت بهداشت و ورود به مرحله آزمایش بالینی اول به عنوان دُز سوم است.
این دانشمند ایرانی گفت: بر اساس تحقیقات واکسن‌های MRNA بهترین واکسن‌ها در دُزهای یادآور به علت تأثیر گذاری بالا هستند.
قابل ذکر است افراد علاقه‌مند برای شرکت در مرحله کارآزمایی بالینی اول این شرکت می‌توانند به نشانی renap.ir مراجعه کنند.
  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما