مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی تصریح کرد با طرف‌های برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران رایزنی می‌کند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه‌ای در اندیشکده شورای روابط خارجی گفت که در حال رایزنی با طرف‌های برجام و اتحادیه اروپا و همچنین ایران درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

گروسی با اشاره به سفرش به ایران در هفته‌های گذشته گفت: «من به ایران سفر کردم. امیدوارم که حرف‌هایم فهمیده شد. برخی مسیرها در حال گشوده شدن است و خواهیم دید که آیا همین‌طور است یا نه. من در حال رایزنی با طرف‌های برجام هستم که همان‌طور که می‌دانید ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه [و آلمان] را شامل می‌شود که اینها تحت هماهنگی اتحادیه اروپا قرار دارند. ما داریم با اینها رایزنی می‌کنیم و با ایران هم در تماس هستیم.»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تصریح کرد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اقدامات تلافی‌جویانه ایران در سال‌های گذشته این توافق را به «پوسته خالی» تبدیل کرد.

ایران و آژانس اتمی چندی پیش اعلام کردند به توافقی برای ادامه همکاری‌ها دست پیدا کرده‌اند.  رافائل گروسی بعد از خروج از ایران گفت: «ما در بالاترین سطح از ایران تعهداتی گرفتیم و این با تمام دوره های قبلی متفاوت است.»

این در حالی است که «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در اظهاراتی با اشاره به نشست خبری خود با رافائل گروسی گفت: «اعلام کردیم به پادمان و ان‌.پی‌.تی پایبند هستیم و آژانس بر عملکرد ما ارزیابی و نظارت دارد که این نظارت‌ها باید در قالب چارچوب‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران انجام شود.»

اسلامی اضافه کرده بود: «همان‌طور که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آورده شده؛ آژانس مکلف است هر سه ماه یکبار به شورای حکام و هر شش ماه  به شورای امنیت گزارش دهد و در این قطعنامه قید شده که کاهش تعهدات ایران برای گرفتن مزیت اقتصادی و تبادل و روان‌سازی تجارت و تبادلات مالی و پولی با دنیاست. اگر قرار باشد که آنها تحریم‌ها را رفع  نکنند و ما مزیتی نداشته باشیم در نتیجه دلیلی ندارد که ما همچنان پایبند باشیم. کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب برجام و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ انجام شده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.