سرپرست وزارت آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در برخی مناطق کشور را ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانش آموزان دانست و گفت: آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۱۰ هزار دانش آموز دوره ابتدایی و ۷۶۰ هزار دانش آموز دوره متوسطه در برخی مناطق ترک تحصیل کردند که این یک آسیب جدی است.

به گزارش کافه اقتصاد ، علیرضا کاظمی روز شنبه در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور که در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، اظهار داشت: برخورداری از عدالت از چالش های حوزه آموزش و پرورش است.

وی افزود: عدالت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در برخی مواقع به غیر از آموزش شاهد بی عدالتی در توسعه نیروهای آموزشی، تخصیص تجهیزات و لوازم آموزشی، توزیع سرانه هستیم و در بسیاری از مواقع حتی شاهد بی عدالتی در سطح یک استان هستیم که ضروری است با برنامه ریزی های مناسب و رویکردهای ترجیحی و تبعیضی، فاصله ها را کم کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش چالش حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت را یکی دیگر از چالش های مهم در حوزه آموزش و پرورش بیان کرد و گفت: اگر کسی بتواند نظام حکمرانی را در آموزش و پرورش تغییر دهد، می تواند ادعا کند که یکی از چالش های مهم را رفع کرده است.

کاظمی یادآور شد: امروز تغییرات مدیریتی پی در پی و تصمیمات نابجای اثرگذار و برخی متغیرهای بیرونی در آموزش و پرورش بزرگ ترین چالش را برای نظام تعلیم و تربیت بوجود آورده است که عامل اصلی نابسامانی در نظام تعلیم و تربیت است البته نباید فراموش کنیم، بخشی از این نابسامانی ها به درون آموزش و پرورش بر می گردد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی افزود: در آموزش و پرورش، کوچک ترین اختیارات را از مدیران کل اخذ کرده ایم. اگر «مدرسه محوری» اصل است باید بتوانیم اختیارات را به مدیران استانی واگذار کنیم و تفویض اختیار داشته باشیم تا سیستم را چابک کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ناکارآمدی برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت یک چالش درسی است و ما هرگز نخواهیم توانست با این برنامه درسی به سمت انسان تراز سند تحول بنیادین برسیم. این بدین معنی نیست که محتواهای درسی اشکال دارد؛ با تلاش همکاران سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی می توان ادعا کرد که محتواهای درسی عالی است ولی فرایند آموزش برنامه های درسی، فرآیند «حافظه محور» است و نه تربیت محور و این چالش بسیار بزرگی است.

کاظمی تصریح کرد: وقتی کنکور به عنوان یک آزمون چند ساعته برای دانش آموزان و آینده آنها است که بدون درنظر گرفتن گذشته دانش آموزان در دوران تحصیل، تصمیم گیری می کند؛ وقتی از دانش آموزان می خواهیم در کلاس درس ، مطالب درسی را بیاموزند و مهارت آموزش را از یاد می بریم ، چطور انتظار داریم دانش آموزان تربیت شوند؟

وی ادامه داد: ما با طراحی آموزشی محور بودن برنامه درسی، «نقش پذیری دانش آموزان» و «تمرین مهارت های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را  در مدارس کم رنگ کرده ایم و باید آن را تقویت کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش چالش بعدی را افت کیفیت آموزشی دانست و گفت: در دوران کرونا همه دنیا با کاهش کیفیت آموزشی روبرو شدند، ولی صحبت من در مورد کیفیت پایین آموزشی در دوران قبل از کرونا است که مهارت خواندن، نوشتن و  سواد مهارتی در آموزش و پرورش، حتی در آن دوران هم از کیفیت بالایی برخوردار نبود.

کاظمی یادآور شد: باید برای ارتقای این کیفیت آموزشی برنامه ریزی کنیم. بخشی از این ارتقای کیفیت به ارتقای نیروی کیفی آموزشی بستگی دارد. نیروهای با مهارت بالا می توانند باعث ارتقای کیفیت آموزشی شوند و باید دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی را در این مورد تقویت کنیم و تنها این دو دانشگاه را مسیر ورودی به آموزش و پرورش قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: مهر امسال، به دلیل مؤلفه های متعددی که پیش رو ما قرار داشت، بی تکرار بوده و ماندگار شد. در مهر امسال سامانه یکپارچه ای در آموزش و پرورش راه اندازی شد و ما خرسندیم که با حداقل زمانی که در اختیار داشتیم، توانستیم به این موفقیت بزرگ برسیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در ۲ ماه اخیر دو کار مهم «تدوین الگوی بازگشایی» و «تمهید اجرای این الگو» در عرصه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید انجام شد، که اگر چه «تمهید مقدمات اجرای این الگو» بر عهده دولت بود و جلب رضایت مسئولان دولتی و ستاد ملی مقابله با کرونا در این شرایط سخت بود.

کاظمی گفت: نوع هماهنگی و انسجام و واکنش هایی که از طرف مدیران کل نشان داده شده، بیانگر این است که مدیران استانی با برنامه ریزی های دقیق پیگیر کارها هستند و در سخت ترین شرایط به دنبال آموزش و استمرار آموزش بوده اند. ما با حمایت مدیران کل توانستیم در مقابل همه چالش ها مقاومت کرده و به جامعه ثابت کنیم آنچه برای ما مهم است آغاز سال تحصیلی و استمرار آموزش در هر شرایطی است.

وی با یادآوری این که با شرایط کاملا متفاوتی را در دوران کرونا و پسا کرونا رو برو هستیم، یادآور شد: برای تجربه های جدیدی که در این دوران داشته ایم و هنوز هم در حال تجربه هستیم؛ حتما باید رویکردها، تصمیمات و اقدامات متفاوتی را در نظر داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: ما سعی کردیم در همین فرصت اندک برای تمام این چالش ها برنامه ریزی و تلاش کنیم که این چالش ها به ویژه جذب دانش آموزان تارک تحصیل را بالا ببریم در پس از کرونا هم باید به طور ویژه درصدد جبران افت تحصیلی باشیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در حوزه معاونت پرورشی این وزارتخانه برنامه ریزی های خوبی شده و در مسیر اجرای این برنامه ها برای رسیدن به نتیجه به حمایت و کمک شما نیاز داریم.

  • منبع خبر : ایرنا