آیا شما می‌خواهید معتبر باشید؟ پیچیده؟ فان؟ و یا حرفه‌ای؟ برند شما، نقطه اوج تمامی احساسات و افکار ناملموس است و زمانی که مشتریان به بیزینس شما فکر می‌کنند، در ذهن آنها متجلی می‌گردد.

 کافه اقتصاد_دکترحسین سیدپور،کارشناس سرمایه گذاری و کارآفرینی، توسعه کسب‌وکار ،امروزه قوانین مربوط به برندینگ با توجه به تغییرات پیرامون آن به شدت در حال تغییر است. پیشرفت روزافزون شبکه های اجتماعی، برندهای گوناگون را به جهشی در شیوه تفکر هدایت می‌کنند و از شیوه‌های جدیدی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند.

در فضایی که ۶۴ درصد مشتریان، رابطه خود با برندها را مبتنی بر ارزش های مشترک بنا می‌کنند، شرکت ها نیازمندند تا استراتژی های برندسازی را تدوین نمایند که برای جلب توجه افراد و توقف آنها بر برندشان طراحی شده اند.

به عبارت ساده‌تر، اگر می خواهید موفق شوید، شما نیاز دارید تا بیاموزید چگونه می‌توانید برندی را ایجاد کنید که بهترین دوست مشتریانتان باشد.

چگونه یک برند بسازیم؟ استراتژی برندینگ چیست؟

استراتژی برندینگ، یک برنامه عملیاتی است که سازمان ها به‌منظور تمایز محصولات، خدمات و تشخیص خود از رقبا استفاده می‌کنند.
به‌علاوه، استراتژی برندینگ، برندسازی بلند مدتی برای شماست که می‌تواند در ساختن تصویری که میخواهید در ذهن مشتری ثبت کنید، کمک رساند. در واقع باید به این فکر کنید که می‌خواهید مشتریان شما در تعامل با شرکت، چه احساس و چه انتظاراتی از شما داشته باشند.

آیا شما می‌خواهید متعبر باشید؟ پیچیده؟ فان؟ و یا حرفه‌ای؟

برند شما، نقطه اوج تمامی احساسات و افکار ناملموس است و زمانی که مشتریان به بیزینس شما فکر می‌کنند، در ذهن آنها متجلی می‌گردد.
اما استراتژی های برندینگ، روش‌های منعطفی برای رسیدن به تطابق و سازگاری مشتریان با اهداف شرکت شما می‌باشند.

ساختار یک برند: اجزای استراتژی برندینگ

مطابق با نظر کارشناسان، یک برند خوب می‌تواند به وفاداری مشتری، بهبود تصویر شرکت و بیش از همه، به ساخت هویتی واحد و برتر منجر شود.
همانگونه که مشتریان، کسب وکارها را از لحاظ تجربه و احساسی که به آنها دارند (به جای قیمت و ویژگی‌های محصول) معیار تمایز قرار می‌دهند، برند شما می‌تواند اولین گام پیشی گرفتن از رقبا باشد.

حال سوال اینجاست، آیا شما واقعأ می‌دانید چگونه می‌توان برندی ایجاد کرد که با مخاطبان ارتباط برقرار کند؟

پیش از آنکه سرمایه‌گذاری در برندینگ شبکه‌های اجتماعی را آغاز کنید، به یاد داشته باشید که هر استراتژی برندسازی موفق، ویژگی‌هایی دارد که عبارتند از:

۱- تعیین هدف

این بسی ساده است که فرض کنیم هدف شما از برندسازی، رسیدن به پول و موفقیت در کسب وکار است.
به عبارت دیگر، برند برای شرکت های برتر، همانند محرکی است که آنها را از رقبا متمایز کرده و به سطحی فراتر از نقاط قوتشان، به پیش می‌برد.
اگر شما می‌توانید بیان کنید چرا سهامداران هرروز صبح برمی‌خیزند و به محل کار می‌روند، پس شما می‌توانید استراتژی‌های برندینگی تدوین نمایید که با اهداف اساسی و چشم انداز شرکت شما هماهنگ و سازگار باشد.
با اینکه پول و کسب درآمد همواره برای هر کسب وکاری مهم خواهد بود، مصرف کنندگان با برندهایی که خدماتی بیش از مبلغ دریافتی ارائه می‌کنند، از لحاظ احساسی، ارتباط قوی‌تری برقرار می‌کنند.
برای مثال، تسلا درصدد است تا خلاق‌ترین کشور جهان در زمینه تکنولوژی و فناوری نوین باشد، اما آنها بلندپروازانه به‌دنبال تغییر جهان به جهانی با انرژی الکتریکی پایدار هستتند. زمانی‌که ایلان ماسک (ELON MUSK) در ابتدای سال ۲۰۱۸ نوآوری جدید خود را به بازار عرصه کرد، او این عمل را برای سود آن انجام نداد، بلکه او با این کار دوام و نوآوری محصولات و برند خویش را به اثبات رساند.

۲- پایداری و تداوم

زمانی‌که شما تصمیم گرفتید تا برند خود را در جهت موفقیت سوق دهید، شما به برقراری ارتباط با عقاید مذهبی اساسی و تعامل با مشتریان با یک هویت پایدار و آشنا با عقاید آنها نیاز دارید. به‌علاوه، مطابق با مطالعات، برندهایی که به طور مداوم حضوری فعال در بازار دارند و دائم خود را در معرض دید قرار می‌دهند، تا ۴ برابر احتمال دیده شدن برند خود را افزایش می‌دهند.
پایداری و تداوم، آسان‌تر از چیزی‌ست که بتوان حتی به آن فکر کرد. این بدان معنی‌ست که هرکاری که انجام می‌دهید را مورد ارزیابی قرار ‌دهید و از خود بپرسید آیا آن مطابق با تصویری که به جهان پیرامون خود عرضه می‌دارید بوده است یا خیر. به‌عنوان مثال، اگر تصمیم گرفتید که یک پروفایل حرفه‌ای و سطح بالا را به تصویر بکشید، ممکن نیست که یک ملودی را در پیج فیسبوک خود به اشتراک بگذارید.
یکی از بهترین روش‌ها که شانس شما را در موفقیت در تداوم فعالیت بهبود می‌بخشد، ایجاد برخی دستورالعمل‌ها برای برندسازی است. وال مارت (WALMART) شرکتی است که این کار را به طرز فوق العاده‌ای انجام می‌دهد. در واقع در هرنقطه از فضای آنلاین که از برند وی یاد شود، آدرس و چگونگی بهره مندی از خدمات را به مخاطب ارائه می‌دهد.
به یاد داشته باشید حضور مداوم برند شما برای برنامه ارتباطات داخلی شرکت بسیار ضروری است، زیرا می‌تواند در تقویت تصویری که کارکنان نسبت به رسالت اصلی شما و چشم انداز شرکت دارند، تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

 

۳- ارتباطات عاطفی

مشتریان شما، بیش از آنچه که فکرش را می‌کنید، در فرآیند خرید احساسی تصمیم می‌گیرند. حتی در شرکت‌هایB2B نیز هنگامی که از احساسات استفاده می‌کنند، نسبت به زمانی که از پیام‌های تبلیغاتی منطقی استفاده می‌کنند، فروش بیشتری حاصل می‌شود.
عواطف و احساسات بخشی است که می‌تواند یک استراتژی برندینگ خوب را به یک استراتژی عالی تبدیل کند. اگر بتوانید روشی را برای برقراری ارتباطی عمیق با مشتریان بیابید، شما خواهید توانست تعامل را افزایش داده و رابطه‌ای پایدار و بلندمدت ایجاد نمایید.
به عنوان مثال، اپل بهترین نمونه از شرکتی است که از عواطف و احساسات برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده می‌کند. استراتژی برندسازی اپل از یک طراحی ساده و رویکردی نوآورانه برای ارتباط با طیف وسیعی از مخاطبان استفاده می‌کند. اپل قدرتمند است، زیرا نیاز ما به اجتماعی بودن و تمایل به عضویت درگروهی پویا و فعال را تشخیص می‌دهد. به همین علت است که ما شاهد افراد بسیاری هستیم که در انتظار دستیابی به آخرین نسخه اپل هستند.

۴- توانمندسازی کارکنان

در نهایت، با اینکه مشتریان شما فاکتوری مهم برای رشد شرکت شما محسوب می‌شوند، گروه های دیگری از افراد نیز وجود دارند که اغلب در فضای کسب وکار نادیده گرفته می‌شوند؛ این افراد، کارکنان شما هستند. اینکه شما درحال سرمایه‌گذاری در نوع جدیدی از برندسازی شبکه‌های اجتماعی باشید، یا اینکه درحال بازسازی برندازدست رفته هستید، شما نیاز به درک مشتریان خود دارید تا بتوانید به موفقیت برسید.
یکپارچه سازی یک استراتژی حامی برند در فرآیند استراتژی برندینگ شما می‌تواند به شما کمک کند تا تصویری بسازید که هویتی قدرتمند دارد. با این حال، اگر بسیاری از افراد، نظرات مشترکی در مورد یک شرکت می‌دهند، نظرات این افراد به مراتب، قابل قبول تر از تعداد افراد دیگر است. علاوه براین، زمانی‌که پیغام تبلیغاتی خود را با کارکنان خود به اشتراک می‌گذارید، تا میزان ۵۶٫۱% با افراد بیشتری به اشتراک گذاشته می‌شود.
حامیان کارکنان، ارزش‌ها و فرهنگ شرکت را تقویت می‌کنند، به‌طوریکه شما می‌توانید از طریق صفحات مطبوعاتی و یا وب‌سایت خود، دریابید که چگونه این مفاهیم و ارزش‌ها می‌توانند به کمپین‌های واقعی تبدیل شوند.
به‌عنوان مثال، پاتاگونیا (Patagonia) محتویاتی در خصوص کارکنان اصلی خود در وب‌سایت شرکت منتشر کرده است تا موقعیت آنها را به‌عنوان برندی با سبک پایدار و با ثبات به تصویر بکشد.

دکتر حسین سیدپور

مؤسس برند کافه MBA
مشاور حوزه سرمایه گذاری و کارآفرینی، توسعه کسب‌وکار و تحول سازمانی

  • نویسنده : دکتر حسین سیدپور
  • منبع خبر : اختصاصی کافه اقتصاد