به گزارش کافه اقتصاد ، با اعلام رسمی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس و صحبت های سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدارس ابتدایی و متوسطه اول از اول آذر با برنامه و الگویی که خود مدارس تدوین کرده اند، به صورت حضوری بازگشایی می شوند.
طبق گفته حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اختیار بازگشایی مدارس به مدارس واگذار نشده بلکه نحوه حضور، گروه بندی دانش آموزان و طراحی برنامه درسی به مدارس واگذار شده است.
در این میان شایعاتی در خصوص حضور دانش آموزان در مدارس به شرط داشتن رضایت نامه مطرح شد که این شایعات توسط مدیر کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش رد شد.
محمد حسین کفراشی مدیر کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش در خصوص این شایعات گفت: به هیچ وجه چنین موضوعی در دستورالعملهای ابلاغی ما برای بازگشایی مدارس وجود ندارد، چنین کاری حتی قانونی و قابل استناد از سوی مدارس نیست، به دلیل اینکه مدرسه با دارا بودن شرایط تعیین شده مجوز بازگشایی مدارس پیدا میکند، بنابراین دانش آموزان اجازه حضور دارند.
جزییات حضور دانش آموزان در شرایط کرونایی با آلودگی هوا
جزییات حضور دانش آموزان در شرایط کرونایی و همچنین آلودگی هوا اعلام شد تا طبق آن، خطری سلامت دانش آموزان را تهدید نکند.
حسن محمدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش تهران درباره روند برگزاری کلاسهای تربیت بدنی گفت: حدنصاب برگزاری کلاسهای تربیت بدنی ١۵ نفر است و در شرایطی که امکان تشکیل کلاسهای حضوری وجود داشته باشد، این برنامه برگزار میشود.
محمدی در خصوص بازگشایی مدارس همراه با آلودگی هوا گفت: تعطیلی مدارس در ایام آلودگی برای کاهش آلایندهها و ترددها بود. با توجه به اینکه مدارس بازگشایی محدود دارند، به نظر نمیرسد بازگشایی تغییر کند.
بازگشایی حضوری مدارس همراه با آموزش های ترکیبی
امجدیان دکترای مدیریت آموزشی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در خصوص بازگشایی مدارس و آموزش ترکیبی دانش آموزان گفت: هرچه تعلیم و تربیت دانش آموزان به سمت تعامل پیش برود موثرتر و کارآمدتر خواهد بود. این تعامل ممکن است با حضور دانش آموزان در محیط مدرسه و کلاس یا خارج از محیط مدرسه برای دانش آموزان فراهم شود.
او ادامه داد: آموزش مجازی که در کشور ما در حال اجرا شدن است امکانات لازم برای تعامل دانشآموزان را ایجاد نکرده است؛ بنابراین این موارد دلایل قانع کننده برای بازگشایی مدارس به صورت حضوری است. به دلیل این که مهمترین بستر تربیت دانش آموزان تعاملی است که میان دانشآموزان در مدرسه اتفاق میافتد.
امجدیان افزود: بعد از شروع آموزش حضوری دانش آموزان در مدارس، باید آموزش ترکیبی دانش آموزان هم ادامه پیدا کند. بازگشت به مدارس بعد از تقریباً دو سال آموزش مجازی برای برخی از دانش آموزان بسیار خوشایند است اما برای برخی دیگر ممکن است آزاردهنده و سخت باشد بنابراین باید به دانش آموزان برای ایجاد انگیزه و تشویق کمک شود.
او بیان کرد:بعد از ورود دانش آموزان به محیط مدرسه، معلمان و مدیران سعی کنند در ابتدای امر به دانش آموزان سخت گیری زیادی نکنند به دلیل اینکه ممکن است برخی از دانش آموزان در نتیجه آموزشهای مجازی دچار ضعف و افت تحصیلی شده باشند با این کار ممکن است دانشآموزان انگیزه حضور در مدرسه را از دست بدهند و حتی ممکن است منجر به ترک تحصیل برخی از دانش آموزان نیز بشود.
این پژوهشگر ادامه داد: مدت زمان آموزش در آموزش مجازی برای دانش آموزان کم بوده است اما با ورود دانش آموزان به محیط مدرسه زمان آموزشها نیز بیشتر میشود در این شرایط ممکن است برای دانشآموزان آزار دهنده باشد.
او تاکید کرد: بعد از حضوری شدن مدارس، روشهای تدریس باید متناسب با توانایی و ظرفیت دانش آموزان باشد تا دانش آموزان با وضعیت جدید به وجود آمده سازگار شوند.
- منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
Saturday, 7 December , 2024