معاون مركز مدیریت ریسك و تدوین مقررات بیمه مركزی به تشریح توضیحاتی پیرامون مصوبه جدید بیمه مركزی در خصوص بیمه افت قیمت خودرو پرداخت.

به گزارش کافه‌اقتصاد؛ بهروز بستگانی در گفتگو با برنامه هشت صبح رادیو اقتصاد گفت: در خصوص مساله افت قیمت خودرو بر اساس پیشنهاد بیمه مركزی به دولت در آیین نامه های بیمه شخص ثالث اصلاحیه ای انجام شد و خسارات ناشی از افت قیمت در این آیین نامه ها ذكر شد.

وی افزود: بر این اساس قرار است كه این آیین نامه در قالب یك فعالیت جمعی تدوین و به بیمه مركزی ابلاغ شود.

بستگانی اظهاركرد: بر اساس سیاست بیمه مركزی قرار است ظرف یك ماه این آیین نامه ابلاغ شود كه در نهایت در سه آینده تلاش داریم این موضوع را اجرایی كنیم.

معاون مركز مدیریت ریسك و تدوین مقررات بیمه مركزی بیان كرد: تلاش ما در این مصوبه آن است كه موضوع افت قیمت از محل بیمه شخص ثالث در نظر گرفته شود ولی بار مالی برای فرد نداشته باشد. این مساله در متن مصوبه لحاظ شده است و اعضای هیئت دولت نیز به آن اشاره كرده اند.

وی گفت: اگر خودرو بیمه بدنه داشته باشد، معمولا افت قیمت جزو مواردی است كه فرد با صرف خرید، نمی تواند این پوشش را بدست آورد. موضوع این است كه در بیمه اموال با اصلی به نام غرامت مواجه هستیم كه عنوان می كند فرد بیشتر از خسارت وارد شده مبلغی دریافت نمی كند.

وی افزود: اگر این مصوبه یك ماه آینده ابلاغ شود دارندگان بیمه شخص ثالث می توانند از این ظرفیت استفاده كنند. در این اصلاحیه تلاش شده است كه شفافیت مطالبه خسارت در نظر گرفته شود.

بستگانی اظهاركرد: بیمه مركزی به عنوان نهاد ناظر در صنعت بیمه وجود دارد و اگر شركتی این مصوبه را اجرا نكند به عنوان متخلف قلمداد می شود.

معاون مركز مدیریت ریسك و تدوین مقررات بیمه مركزی بیان كرد: این مصوبه، مصوبه هیئت وزیران است و متنی كه باید تصویب شود به تصویب شورای عالی بیمه می رسد و در همان دستورالعمل نیز امكان اینكه ضمانت های جدید را به آن اضافه كنیم وجود دارد.

وی گفت: امكان اینكه از خدمات ارزیاب خسارت استفاده كنیم نیز در این مصوبه وجود دارد. در واقع این ارزیاب به دنبال میزان خسارت تحقق یافته است. البته رسیدگی به خسارت در شخص ثالث محدود به ارزیاب خسارت نیست و شركت ها از كارشناسان خود نیز استفاده می كنند. ارزیاب خسارت پرونده خود را در بیمه مركزی تكمیل می كنند. این افراد دارای تخصص و تعهد و البته ارزیابی و آزمون هستند.

وی افزود: در خصوص افت قیمت، اصلاحیه اخیر در جهت رفع مشكلاتی است كه در این حوزه وجود دارد. بسیاری از مردم همیشه می گویند كه یا از قوانین اطلاع ندارند و یا اینكه حوزه وصول غرامت با آنها با ابهام مواجه است.

بستگانی اظهاركرد: پیش از این اصلاحیه رویه بر آن بود كه بر اساس قوانین تخلفات رانندگی كاردان فنی در صحنه تصادف میزان افت را مشخص می كرد و افراد پس از آن بامراجعه به نهادهای قضایی حكم دریافت می كردند. اصلاحیه اخیر این موضوع را راحت تر و شفافتر كرده است.

معاون مركز مدیریت ریسك و تدوین مقررات بیمه مركزی بیان كرد: به گونه ای اصلاح شود ك امكان دریافت خسارت از محل بیمه شخص ثالث در سقف تعهدات مالی درج شده در بیمه نامه شخص ثالث لحاظ شده باشد.

وی گفت: در حال حاضر رویه بر آن است كه كسی كه بخواهد مطالبه افت قیمت داشته باشد باید با مراجع قضایی مراجعه رای دریافت كند و افت قیمت خود را دریافت كند. بر اساس قانون بیمه شخص ثالث شركت های بیمه باید احكام قضایی را اجرا كنند.

وی افزود: صنعت بیمه با هدف رفع این مشكل و رضایت مندی از خدمات این صنعت ترتیبات مرتبط به ابلاغ را انجام خواهد داد.

  • منبع خبر : رادیو اقتصاد