کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام رگبار، رعدوبرق و وزش باد در ارتفاعات البرز مرکزی، نیمه شمالی و جنوبی کشور نسبت به وقوع سیلاب در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی هشدار داد.

به گزارشر کافه اقتصاد؛ فریبا گودرزی کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با وزارت راه و شهرسازی در تشریح وضعیت جوی کشور گفت: برای دو روز آینده در شمال استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، برخی نقاط استان‌های مازندران، گلستان، اردبیل، خراسان‌شمالی و شمال خراسان‌رضوی، سمنان، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده که در نقاط مستعد با توفان گردوخاک همراه است.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: در سه روز آینده در جنوب کشور در شمال و شرق هرمزگان، جنوب کرمان،‌ جنوب و شرق فارس، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید توام با گردوخاک رخ می‌دهد. برای سه شنبه علاوه بر این مناطق در غرب یزد و شمال فارس هم این شرایط پیش‌بینی شده است.

گودرزی توضیح داد: بارش‌ها برای امروز شنبه در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی در حد هشدار نارنجی است که در مناطق مستعد با توفان گردوخاک همراه است.

به گفته وی، در چند روز آینده برای شرق، شمال شرق و به ویژه منطقه زابل بادو گردوخاک پیش بینی شده است.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: تهران نیز امروز تا قسمتی ابری همراه با افزایش باد است. بیشینه دمای پایتخت امروز به ۳۷ درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به وقوع توفان شن در برخی استان‌ها

 

اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی، سامانه افزایش گرادیان فشار سطح زمین تا روز یک‌شنبه موجب وزش باد شدید، گردوخاک و توفان شن در نواحی مستعد خواهد شد.

این سامانه امروز شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی و فردا یک‌شنبه شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی و جنوب و شرق سمنان را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره نیز در مناطق مستعد توفان گردوخاک و شن، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از رفت وآمدهای غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، اجتناب در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه کرده است.

  • منبع خبر : راه وشهرسازی