دانه کینوا نوعی شبه غله با ارزش غذایی فراوان است و منبع غنی از آنتی اکسیدان محسوب می‌شود و دارای پروتئین، آهن، منیزیم و فسفر است و برای پخت نان، سوپ، سالاد و غذای نوزاد مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش کافه اقتصاد ؛ کاشت کینوا امروزه برای تولید آرد، غنی کردن آرد گندم، تولید بیسکویت و پاستا در سراسر جهان صورت می‌گیرد و در کشور ما نیز، کاشت آن آینده‌ای درخشان و جایگاه ویژه‌ای در کشاورزی خواهد داشت. برای آشنایی با نحوه کاشت کینوا دانستن نکاتی در خصوص زمان کاشت و نحوه آماده سازی، زمین لازم و ضروری است.

 

تغییرات آب و هوای سال‌های اخیر در ایران، مشکل کم‌آبی و شور شدن خاک‌های کشاورزی باعث شده است توجه به کشت محصولات جدید، یک نیاز جدی تلقی شود. گیاه کینوا به دلیل تحمل به شوری خاک، خشکی و یخ‌زدگی، گیاهـی مناسـب بـرای رسـیدن بـه کشـاورزی پایـدار، تغذیه مناسـب و تولیـد صنعتـی است. کاشت کینوا در محدوده وسیعی از خاک‌های کشور به‌وی‍ژه خاک‌های شور و نوسانات دما قابل انجام است و نیاز آبی بسیار کمی دارد.

 

گیاه کینوا بومی کشورهای آمریکای جنوبی مانند بولیوی، شیلی و پرو است اما امروزه می توان درتمام دنیا این گیاه را کشت کرد.

ارتفاع این گیاه ۱ الی ۵/۱ متر بسته به فاصله کاشت، نوع رسیدگی و رقابت برای نور دارد و محصول اصلی این گیاه دانه های آن است که به سه رنگ سفید،قرمز و مشکی تقسیم میشود که در ایران رنگ سفید آن مورد استقبال قرار گرفته است و بسیار مغذی می باشد و پروتیین زیادی دارد همچنان از برگ کینوا به عنوان سبزی وبرگ پخته آن نیز استفاده می شود.

کینوا از طریق بذر تکثیر و تولید می شود و دوره کشت گیاه کینوا ۵ ماهه می باشد اما در بعضی مواقع کمتر از ۵ ماه طول می کشد ، عمق کاشت بذر کینوا باید بین ۱ الی ۲ سانتیمتر باشد و فاصله کاشت این محصوا ۴۰ الی ۶۰ سانتیمتر میباشد و در بعضی مواقع با دستگاه بذر پاش انجام می شود. زمان کاشت کینوا در ایران نیمه دوم اسفند تا پایان فروردین می باشد.

این محصول نیاز آبی بسیار کمی دارد اما اگر بخواهیم تنش بی آبی روی باردهی این گیاه تاثیری نداشته باشد ۵ الی ۷ مرتبه آبیاری انجام داده که مرحله اول بعد از کاشت، مرحله دوم بعد از ۴ برگی که در این مرحله بعد ار آبیاری باید کوددهی شروع شود و مرحله سوم اوایل خرداد، مرحله چهارم و پنجم در تیر ماه و مرحله ششم و هفتم در مرداد انجام می شود.

 

کینوا خاصیت بسیار بالایی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان ها است و بدن را در مقابل سرطان مقاوم می کند.
این گیاه بر خلاف باقی غلات شاخص قند خون پایینی دارد و افراد دیابتی می توانند با خیال راحت از این محصول استفاده کنند.
کینوا دارای فیبر بسیار فراوان و منبع مواد معدنی از جمله منیزیم ، آهن پروتئین ، فسفر می باشد و به کنترل وزن کمک کرده در نتیجه جزو خوراکی های رژیمی محسوب می شود و بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای در جهان امروزه از آن استفاده می کنند.

 

  • نویسنده : محمد محمدی لورون