کتاب «آفتاب در مصاف» گزینش موضوعی از بیانات مقام معظم رهبری درباره واقعه عاشوراست که نخستین بار در سال 1392 توسط انتشارات انقلاب اسلامی تدوین شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

به گزارش کافه اقتصاد ، (ثریا محمدی لورون _دبیر اجتماعی )؛ کتاب «آفتاب در مصاف» گزینش موضوعی از بیانات مقام معظم رهبری درباره واقعه عاشوراست که نخستین بار در سال ۱۳۹۲ توسط انتشارات انقلاب اسلامی تدوین شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. انگیزه ناشر از این گزینش، ارائه مطالبی کاربردی در حوزه سبک زندگی و نگاه سیاسی به مخاطب است.

تردیدی نیست که واقعه عاشورا هم به لحاظ معرفتی و هم به لحاظ سیاسی، یک الگو و راه زندگی است. این­ که اقدامات امام حسین (ع) پس از مرگ معاویه و سرباز زدن از بیعت با یزید آن هم بعد از صلح امام حسن (ع) و پیامدهای سیاسی آن و در ادامه هجرت از مدینه به سمت مکه و بعد از آن به ­هم‌­خوردن مناسبات سیاسی در مکه و دعوت اهل کوفه، تا چه حد در زندگی عقیدتی­‌سیاسی مؤمنین تأثیرگذار است، نیازمند یک مطالعه عمیق و گسترده از زمان صلح امام حسن (ع) تا واقعه عاشورا و پیامدهای آن است و کتاب «آفتاب در مصاف» همة موارد گفته­شده را به صورت همه­جانبه مورد مداقه قرار می­دهد.

این کتاب در ۱۰۴۰ صفحه و شش فصل با عناوین «کلیات»، «امام حسین علیه‌السلام»، «عاشورا»، «یاران عاشورا»، «دشمنان عاشورا» و «زیارات و ادعیه» گردآوری شده است.

بخش اول به دوران پیش از قیام می‌پردازد و عوامل مؤثر در پیدایش قیام امام حسین را معرفی و بررسی می‌نماید.

بخش دوم درباره شخصیت امام حسین (ع) ورای قیام عاشوراست. در واقع، تفکر امام حسین (ع) و همین‌طور سیره فکری و عملی او البته ناگفته هایی از شخصیت امام مطرح می‌شود. این که امام به عنوان پیشوا و در شرایط فرهنگی- سیاسی آن دوران چه ویژگی‌هایی داشتند و این ویژگی‌ها چه تأثیری بر یاران امام داشت، بیان شده است.

بخش سوم به اصل واقعه عاشورا اختصاص دارد. در این بخش به پرسش­هایی که ممکن است در ذهن نسل جدید پدید آید، پاسخ داده شده است. این که چرا امام حسین (ع) مدینه را ترک کردند و حتی مهم­تر از آن چرا وقتی قرار است مکه سرزمین امن باشد، امام دعوت کوفیانی که پیش­تر در زمان حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و بعد حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام در امتحان رد شده‌اند را باز مورد آزمون قرار می­دهند؟ این بخش از گردآوری بیانات می‌تواند به خوبی به حل معمای ذهنی جوانان و البته آحاد جامعه پاسخ دهد.

بخش چهارم و پنجم به افراد حاضر در دو طرف ماجرا می­پردازد و شخصیت آن­ها را مورد تحلیل قرار می­دهد. هم یاران امام و هم دشمنان او می­توانند نمونه مناسبی برای بررسی باشند و از این رهگذر مخاطب بتواند نوع انتخاب­ها و نتایج و عوارض آن­ها را بشناسد.

و بخش پایانی کتاب به ادعیه و زیارت­‌نامه‌­های مرتبط با عاشورا اختصاص دارد. می­دانیم که یکی از راه­‌های معرفتی و دستیابی به شناخت خصوصاً در شرایط سیاسی جامعه بعد از واقعه عاشورا استفاده از ادعیه و زیارت‌ها بوده است. که هر کدام از آن‌ها تأثیر خاصی در شکل‌گیری نهضت و زنده نگاه داشتن عاشورا داشته است و آگاهی در این حوزه می‌­تواند بسیار کاربردی و راهگشا باشد.

بهره‌گیری از فهرست تفصیلی و موضوعی، نمایه لفظی، نمایه‌ آیات، نمایه‌ روایات، نمایه‌ کلمات بزرگان و کتابنامه‌ جامع و همچنین ارائه‌ مستندات کتاب در قالب لوح فشرده به همراه کتاب از ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد این مجموعه است. این اثر در قالب کتاب مرجع به‌گونه‌ای سامان یافته که بتواند مبنای پژوهش محققان این حوزه قرار گیرد تا با مراجعه به آن بتوانند با توجه به دیدگاه‌های رهبری در این موضوع تحقیقات خود را گسترش دهند.

این کتاب به دلیل استقبال زیاد، بارها تجدید چاپ شده است و علاقه‌­مندان می‌­توانند آن را به صورت رایگان از کتابخانه‌­های عمومی استان دریافت و مطالعه فرمایند.

  • منبع خبر : اختصاصی گروه فرهنگ کافه اقتصاد